Kraftfoder

olivia

Trådstartare
Kan någon ge mig tips på kraftfoder med hög energi, lågt protein? Vår höanalys visade att vårt hö var "för bra" vad gäller protein men jag behöver pytsa i energi. (Hästarna får redan olja) Det kraftfoder jag har nu ger alldeles för mycket protein om de ska få i sig energi nog.
Tacksam för tips....
 
Kan någon ge mig tips på kraftfoder med hög energi, lågt protein? Vår höanalys visade att vårt hö var "för bra" vad gäller protein men jag behöver pytsa i energi. (Hästarna får redan olja) Det kraftfoder jag har nu ger alldeles för mycket protein om de ska få i sig energi nog.
Tacksam för tips....

Equi-jewel innehåller mycket MJ men även lite protein.
 
Linfröolja innehåller bara energi och inget protein. Väldigt smidigt att hälla över till exempel betfor. Jag har gett upp till 5 dl/dag, så kolla om du kanske kan öka oljan genom att fodra fler gånger per dag. Observera dock att maxgivan är satt till 75 g olja/100 kg häst och tillfälle samt max 150 g olja/100 kg häst och dag.
 
Tack för tips :) Hästarna får idag havre som bas och sedan färdigfoder + betfor o olja. Men det är svårt att få i dem tillräckligt med energi utan att det blir för mycket protein, med det nya hösilaget. Hästarna äter som max 8kg hö/dygn. Någon som ger majs?
 
Men ditt färdigfoder, hur mycket protein får de i sig via det? De brukar ju vara hyfsat balanserad protein/energi-kvot på normala färdigfoder just för att många inte analyserar grovfodret/räknar. Förutom då färdigfoder med hög proteinnivå men det brukar ju framgå tydligt (är ju skitpoppis att vräka på med protein) :)
 
11MJ/80smb innehåller pelletsen, fungerade super med fjolårshöet. Årets proteinvärde är dubbelt mot förra. Svårt att få en fungerande foderstat.
 
Det är svårt att få tag på dessa foder... När jag letade efter samma typ av foder kikade jag på Fibergis foder bas (kvot 6,0).Hippo top cghamp har också en hyfsat låg kvot (6,4).
Lycka till med foderstaten! :)
 
Senast ändrad:
Det är svårt att få tag på dessa foder... När jag letade efter samma typ av foder kikade jag på Fibergis foder bas (kvot 6,0).Hippo top cghamp har också en hyfsat låg kvot (6,4).
Lycka till med foderstaten! :)

Kolla som sagt upp Saracens och KER (som har equi-jewel). Behöver du tips om inköpställe så PMa mig.
 
Utomlands där man inte har tillgång till hö/ensilage på samma sätt som vi. Fodrar man ofta med lusern som ju är högt i protein och kompletterar med majs som är högt i energi. Så om du ska ha ett färdigfoder se om du kan hitta något som är baserat på majs, annars är majskross/mjöl ett bra alternativ för att höja energin.
 
Någon som vet var jag kan hitta majs (behöver ju vara behandlat inte bara krossat som det Granngården har)?
Får nog göra mitt eget "färdigfoder" där havre+ betfor är basen.
Tack för alla tips :)
 
Jag har då det har behövts köpt det hos vilken som av de foderhandlare jag har använt. Men jag har turen att ha en egen kraftig kross så jag kan krossa den själv så hästarna kan äta den.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
513
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2
Svar
23
· Visningar
1 193
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
845
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp