Kraftfoder

peace

Trådstartare
Om man har ett riktigt bra hösilage, och har hästar som inte gör ngt alls, behöver de egentigen ha ngt kraftfoder då?

Sv: Kraftfoder

Beror väl lite på vad det är för häst. Jag ger inge kraft till min häst utan bara hösilage och lite betfor med vitaminer i. Han behöver verkligen inget kraftfoder utan ska gå ner i vikt.

Nej.

Om hösilaget är riktigt bra så behövs inget annat till hästar som inte tränas.
Det man kan behöva kompletera med är mineraler.

Absolut inte!

Jag har fyra kallblodshästar som inte sett kraftfoder på flera år.
Vi har analyserat hösilage med värden som är lämpliga för stora givor.
De får dessutom en liten skvätt betfor (2 dl torrt mått, per häst), 1/3 dl linfröolja, mineraler samt morötter (ca 3 kg per häst och dag).

Sommartid går de på bete och då får de morötter, betfor och linfröolja.

När denna film blev till var det 16 månader sedan senaste schamponeringen. Och nej, jag har inte använt pälsglans :p:
http://www.youtube.com/watch?v=cYxvNKchLSw

Kraftfoder ger man ju bara om grovfodret inte täcker hästens behov.

Det betyder att man ibland får ge kraftfoder även åt en ickepresterande häst, medan det ibland inte ens behövs kraftfoder åt en tävlande travare.

Mitt hö täcker mina hästars behov, men jag vill gärna ge dem nåt mumsigt när de kommer in på kvällen.
En varmblodig och en kallblodig travare som bara skogsmullerids. De är i normalhull.

Just nu får de 1 dl betfor, mineraler, b-vitamin, 1 dl kli och 2 msk linfröolja plus rapsolja.

Finns det nåt som är rent onödigt att ge eller nåt jag kan lägga till.
Tänkte som för magen, hovar och päls.

Av det du ger och i de små mängderna kan du lika gärna skippa betforen och kliet om du tänkt ge det för mage och päls. ;)

Det är så lite att det inte tillför något näringsmässigt i en hästkropp, vad väger 1 dl kli liksom? 5 gram på sin höjd?

Betforen kan ju vara bra som "gömma" åt det andra, men det gör knappast någon annan nytta i den lilla mängden.

Verkar hästarna ha problem med mage, hovar eller päls?

Av det du ger och i de små mängderna kan du lika gärna skippa betforen och kliet om du tänkt ge det för mage och päls. ;)

Det är så lite att det inte tillför något näringsmässigt i en hästkropp, vad väger 1 dl kli liksom? 5 gram på sin höjd?

Betforen kan ju vara bra som "gömma" åt det andra, men det gör knappast någon annan nytta i den lilla mängden.

Verkar hästarna ha problem med mage, hovar eller päls?

Nej inga problem alls :)
Ge gärna ett exempel på vad jag ska ge.

Nope, behövs inget mer om hästen håller sig i fint hull. Sedan behöver du ändå lägga till vissa språämnen, om inte annat måste selen iaf läggas till. Antingen i form av en färdig mineralblandnig eller i form av tokosel som du köper på apoteket. :) Det är jättefattigt på selen i sveska jordar, så det måste läggas till.

Har ni ngt tips på ngt bra mineralfoder? Mineralsaltsten, hur mycket täcker den?

Näe mineralsten är inget att ha, de hästar som tycker det är gott knaprar i sig hela stenen, de som tycker det smakar äckelpäckel rör den inte. Så de är inte så bra på att dosera det hela. Kraffts pelleterade smakar tydligen bra så de kan du ge utan att behöva blanda ut med något. Men har du fullständig analys på höet kan du be någon hjälpa dig att räkna lite om du kanske klarar dig utan och kan ge ett mått tokosel i veckan med lite äpplen så det går ner för att täcka selenet, som i princip är det neda du inte kan täcka med bara höet.

Min häst kan inte äta kraftfoder längre pga magproblem. Han är ett stort halvblod som är i normal träning. Han är precis likadan att rida som han var på kraftfoder. Numera äter han endast hö och mineraler samt lusern för att täcka hans proteinbehov.
Bild: http://caballo.zoomin.se/Z2267177

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat