Kraftfoder vid bete

L

Lonely

Vad ger ni för kraftfoder vid betet?

Skriv även vad ni ger i "vanliga" fall.

:bow: :)
 
Sv: Kraftfoder vid bete

Lonely skrev:
Vad ger ni för kraftfoder vid betet?

Skriv även vad ni ger i "vanliga" fall.

:bow: :)

Om betet är tillräckligt (ej för magert/lite av det) så behöver man oftast inte ge kraftfoder till hästen - om den inte är väldigt svårfödd. Eller kanske tränas/tävlas HÅRT!
Det är svårt att säga, det beror helt o hållet på hur betet ser ut och hur hästen är och tränas.

Men jag t ex som har ett relativt lättfött nordsvenskt sto som promenadrids några dagar/vecka behöver definitvt inte ge kraftfoder till min ÄVEN om betet är av den magrare typen.... Så svaret på din fråga= INGET KRAFTFODER under betet ger jag. Hon får ett par dl betfor med lite mineraler i bara efter ridturerna.
På vintern beror det på vad höets analysvärden visar... Med ett bra hö ger jag inget mer än mineraler och kanske lite, lite betfor (ev. tillskott som b-jäst och linfrö för att det är bra för magen).
 
Sv: Kraftfoder vid bete

jag har en svårfödd häst och får fodra alltid. På sommarbetet får han Fibergi Bas, vilket han får annars också (fast korn,lusern,betfor också) ev. att jag tillsätter lite extra mineraler/vitaminer
 
Sv: Kraftfoder vid bete

Den häst som jag tävlar under sommaren och som då ska vara i tävlingskondition ger jag extra kraftfoder till då han rids, vilket är 5-6 dagar i veckan. Då är det i huvudsak Fibergi jag ger.
De andra hästarna brukar jag inte stödfodra med kraftfoder.
Detta är under förutsättning att de går på bra bete.
Något år så var inte betet tillräckligt kraftigt och bra, så då stödfodrade jag både med hö och kraftfoder.
 
Sv: Kraftfoder vid bete

Nordsvensk, Sto 20 år i lätt arbete, lättfödd
Nuvarande foderstat:
9 kg hö
1 kg halm
100 g Betfor
+ Basic E, Biotin, Emin B-Vitamin och BioMag.

Sommarfoderstat:
Fri tillgång på naturbete
1 dl (80 g) Krafft Miner Grön
+ Biotin och BioMag

Varmblodstravare, Valack 19 år i lätt arbete, svårfödd
Nuvarande foderstat:
10 kg hö
0,5-1 kg halm
2,5 kg Fibergi Bas
1 dl olja
+ D&H örtmix och Emin B-vitamin.

Sommarfoderstat:
Fri tillgång på naturbete
0,5-1 kg Fibergi Bas
80 g Krafft Miner Grön
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
845
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
598
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö vad ger ni era hästar? hö, kraftfoder, mineraler mm
2
Svar
20
· Visningar
1 689
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag var och hälsade på i ett stall som verkade vara jättetrevligt. Så stod jag och stallägaren och pratade vid en hylla med kraftfoder...
Svar
15
· Visningar
1 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp