Kraftfoder under betessäsongen?

-Remont-

Trådstartare
Har haft häst i Skåne det sista och där gått i små hagar samt noll möjlighet till bete. Ska förhoppsningsvis snart flytta hit hästen.
Då går han från ett hö med gissningsvis medelvärden samt 1,5kg krafft groov 90.
Vet tyvärr inte närmre med höet eftersom det inte är jag som fodrar honom just nu.Vet iaf att de har tre sorter och han får av de som de kallar medel (finns magert och "krafttigt" också).

Betet är inte jätte kraftigt utan är uppblandat med skog och/eller sånt som de ratar naturligt. Men han lär ha att äta så det räcker och blir över.
Hur gör jag vettigast med kraftfodret?
(och jag vet så klart med invänjning till bete m.m.)

Sv: Kraftfoder under betessäsongen?

Det undrar jag också! Hur fungerar det med mineraler tex om inte betet är av superkvalité?

Jag ger min häst kraftfoder även under sommarbetet. Men det är för hon tränas hårt och har lätt att gå ner i vikt. Det är en travare som tränas i distans på elit nivå (går tom 12-mil tävlingar). och ja hon går på sommarbete men inför varje tävling går hon in på nätterna några dagar innan tävling.

Det beror helt på vad det är för typ av häst. Jag själv äger två hästar, båda är ganska smala i typen, men mitt sto börjar lägga på sig så jag har slutat ge henne kraft. Hon får ändast mineraler och salt.

Min vallack däremot får 2dl protein, salt, mineraler och 2dl betfor. Han håller sig perfekt med det :)

Kan tillägga att båda hästarna rids 4-5 dagar i veckan.
Hade de haft vila på "heltid" under sommaren hade de inte fått något.

Då kommer jag nog minska ner kraftfodret till en liten giva allt eftersom han vänjs över på betet så får jag reglera därefter. Helt utan misstänker jag inte är nog jätte bra idé.

*trådkap*

Hur mycket räknar man med att en häst på bete får i sig? Kan man uppskatta värdet? Vad innehåller egentligen gräset i en blandhage som är växelbetad av får?
Jag är en 'foderstats-nörd' och känner mig lite vilsen just nu.
Min häst går på bete (dagtid)för första gången sen hon var unghäst.
Är fruktansvärt osäker på vad hon egentligen får i sig.
Hon rids sex dagar/vecka i medelträning men är helt klart i överhull (hemskt lätt att gå upp i vikt). Hon får just nu 0.5 kg kornkross så hon får i sig mineraler och sånt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vad ska era barn ha för vinterskor i år

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka