Kraftfoder till unghäst och äldre häst

Z

ZÄTA

Jag få snart hem min 6månaders hingst, men har redan sedan innan en äldre häst (15år). För att det nu ska bli så ekonomiskt som möjligt så funderade jag på om det finns ett kraftfoder som passar till båda mina hästar?!

Båda behöver protein. Den äldre hästen får inte äta något med havre i. Och fölisen behöver ju alla mineraler så korrekt som möljligt.

Några tips?

Sv: Kraftfoder till unghäst och äldre häst

Lusern är ju alltid bra tycker jag. och går att ge stora givor av.

Till mitt sto med föl ger jag groov 125, men det innehöll havre såg jag....

Ett föl på sex månader har inte fullt utvecklad matsmältning utan behöver ett foder som är baserat på mjölk någon månad till. Dessutom har fölet ett ganska stort behov av lycin som t ex finns i havre. Så om den gamla inte kan äta havre blir det väldigt svårt att få ihop ett foder som täcker bägges väldigt skilda behov.

Havre är ju ganska billigt så det kan du väl köpa och ge extra till unghästen?

Jag tycker att du ska ge de foder som hästarna behöver.
En 6-mån har inte riktigt helt utvecklat sin matsmältning. Jag tipsar då om D&H foal creep pellets. Fölet har dessutom ett grymt mycket större proteinbehov än den vuxna hästen.
Först o främst är det viktigast med ett bra grovfoder med så mycket protein som möjligt. Det hjälper o gör det billigare.

Nästa vinter kan du satsa på att försöka ge samma kraftfoder men denna så har fölet helt andra behov än en vuxen häst.
// Linda

Lucern är ett bra altenativ, både till den unga och gamla hästen. Mina hästar älskar uppblött lucernpellets! Vi använder oss av D&H fölmüsli blandat med lite betfor, korn/havre, b-vitamin, miniraler, hösilage och lucern såklart! Alltid blanka, fina och välmående hästar :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 755
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 551
Senast: nexxa
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 909
Senast: Kalkon87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?