Kraftfoder till tokig häst

MiniLi

Trådstartare
En tjej i stallet frågade mig om råd gällande foder till hennes häst.
Hästen är VÄLDIGT het, ses faktiskt som lite smått galen.

Iallafall, de vill ha hästen lugn och hanterbar (vilket hon knappt är nu) men det är också en häst som har svårt att hålla hull.

Idag får hon hösilage och 1,5 kg krafft groov 125.
De hade blivit tillsagda att ge groov istället för grund (som ingår i stallhyran) för att det inte finns någon energi i groov :crazy:

Jag vet att det ska finnas en massa "specialfoder" för heta hästar, men jag kan inte så mycket om det. Finns det något som verkligen är bra och fungerar?

Jag sa annars att jag tyckte att de skulle sluta med groov (som är väldigt dyrt) och istället ge bara hösilage och lucern. Eller kanske krafft protein kan vara bra?

Jag skulle gärna vilja hjälpa tjejen, men behöver lite råd!

Jag förstår att det inte kommer att gå att lösa problemen bara genom fodret men med en vettig foderstat har man iallafall en sak klar.

Det finns inte analys på hösilaget.

Senast ändrad:
Sv: Kraftfoder till tokig häst

Det är inte så att hästen behöver mer motion och aktivering istället för massa trixande med foder? :) Låter som en understimulerad häst snarare än galen, samt kanske hungrig?!

Och sen tycker jag verkligen att de kan kosta på hästen en analys av grovfodret då de är det man skall basera hela foderstaten på!!

Senast ändrad:

Vad är det för hage? Hagvänner? Hur lång tid? Och hur är förhållandet mellan ägaren och hästen? En häst som litar på sin ägare och är trygg i sin miljö är inte galen och ohanterbar!

Enkelt: Ta analys på hösilaget. :D

Utöver foder: Ge hästen mer aktivering, mer utevistelse i större hage, hantera henne lugnt. Låter mycket som stress, särskilt eftersom den har svårt att hålla hullet.

Foder: Tycker du tänker i sunda banor. Jag skulle hellre välja lusern än krafft protein. Kanske till och med onödigt med lusern? Hur mycket hösilage får hästen?

Vadå ingen energi i grund? :confused:

Vad är det för hage? Hagvänner? Hur lång tid? Och hur är förhållandet mellan ägaren och hästen? En häst som litar på sin ägare och är trygg i sin miljö är inte galen och ohanterbar!

Jag kan inte påverka dessa saker. Jag vill bara ge dem hjälp med foderdelen.
Har redan sagt att jag är medveten om att foder knappast är enda problemet men eftersom att det inte är min häst så..

Foder: Tycker du tänker i sunda banor. Jag skulle hellre välja lusern än krafft protein. Kanske till och med onödigt med lusern? Hur mycket hösilage får hästen?

Vadå ingen energi i grund? :confused:

Jag minns inte hur mycket hösilage hon får men min rekomendation blir fri tillgång.

Ja någon hade sagt till dem att de skulle ge groov istället för grund eftersom att groov inte innehöll någon energi. Knäppt verkligen :crazy:

Okej okej! Ja men det låter i alla fall som att fri tillgång är rätt när det inte finns nån analys!

Jag minns inte hur mycket hösilage hon får men min rekomendation blir fri tillgång.

Ja någon hade sagt till dem att de skulle ge groov istället för grund eftersom att groov inte innehöll någon energi. Knäppt verkligen :crazy:

Frågan är väl i så fall om det ens behövs extra, typ lusern... Det är omöjligt att svara på utan analys. :crazy:
Tyvärr blir det lätt så att man ger extrafoder (vill inte säga kraftfoder eftersom lusern är grovfoder) "bara för att"... Hästen skulle kanske klara sig utmärkt på bara hösilage.

Ang. energi i groov så är det alltid lika roligt att höra folk som ger foderråd men egentligen inte kan nåt! :p
Hästen måste fortfarande ha sitt behov av energi för att hålla hull!

Fast det där med inget energi i krafften går ju att visa svart på vitt för dom. dra ut Analysgarantierna på kraffts hemsida och visa. Är hästen verkligen het då och inte bara hungrig ?

Mina tips, har också en heet häst:

-Mer grovfoder, ju längre tid de får stå och tugga och mumsa desto bättre. Det´ger en lugn och harmonisk häst.

-Så lite spannmål som möjligt. Även lucern kan ge mer hetta då de föesta sorter innehåller melass. Korn kan funka i begränsad mängd.

-hippo cool funkade för oss, men det blir ändå dyrt i längden med färdigfoder. Krafft rehab är ett annat tips. Är framtaget för att hålla hull men inte gå åt huvudet på dem.

tack för alla svar

Jag ska ta reda på hur mycket hösilage hon äter och sedan föreslå fri tillgång. Om ägaren tror att hullet blir svårt att hålla på bara hösilage blir mitt råd lucern..

En annan fråga: Hur mycket krafft grund måste man ge för att det ska täcka mineralbehov?
(vi har ju ingen analys så jag har ingen aning om hur mycket som finns i hösilaget..)

Tänkte om det räcker med bara lite grann så slipper de köpa extra mineraler..

En annan fråga: Hur mycket krafft grund måste man ge för att det ska täcka mineralbehov?
Det går inte att säga. Mineralerna i hösilaget kan räcka, det kan behövas ett mineralfoder, det kan behövas enbart foderkalk, det kan behövas fosfortillskott, osv.
Har man inga värden från grovfodret är det bara att gissa.
// Linda

Och din gissning är? ;)

Det borde gå att säga att såhär mycket behöver du ge om du har ett normalhösilage.. Även om det då kan bli fel åt båda hållen..

Svår att hålla i hull, "galen" och rids 1-2 gånger per dag. För mig är det solklart vad som är första åtgärd.

Tankarna går direkt till magkattar och jag skulle börja med att ge hästen massa hö/hösilage och ge lite betfor med magtarm stabilserande medel(ex, Kraffts el. Protexin) å låta hästen få vila en vecka med promenader för att se vad som händer med huvudet i första hand, är det ett magtarmproblem så kommer hästen att lugna sig regält när den mår bättre och utifrån det sedan göra en ny foderstat.

(vi har ju ingen analys så jag har ingen aning om hur mycket som finns i hösilaget..)
..

Det där är jättesvårt, men intressant ändå. Så jag gjorde en exempeluträkning bara för skojs skull. :D
Räknade på 500 kg häst, svårfödd, 3-20 år, arbetar 30 min skritt och 30 min trav/galopp om dagen. (har ju ingen aning men bara som exempel) :p

Räknade på medelvärde på mineraler (helt osäkra siffror, men det är riktlinjer för svenskt hö enligt Krafft).
Med 10 kg hösilage i ts mätt (dvs 20 kg om ts är 50%) så täcks behovet av magnesium.
Men det saknas 6 g kalcium samt 5 g fosfor och selen.
Med 1 kg Krafft Grund täcks ca & p-behovet. Men då är det enda som fattas selen!
:p

Svår att hålla i hull, "galen" och rids 1-2 gånger per dag. För mig är det solklart vad som är första åtgärd.

Tankarna går direkt till magkattar och jag skulle börja med att ge hästen massa hö/hösilage och ge lite betfor med magtarm stabilserande medel(ex, Kraffts el. Protexin) å låta hästen få vila en vecka med promenader för att se vad som händer med huvudet i första hand, är det ett magtarmproblem så kommer hästen att lugna sig regält när den mår bättre och utifrån det sedan göra en ny foderstat.

Intressant.
Ska ta upp detta med hästägaren.

Säger som flera andra, mer grovfoder och mindre kraftfoder.
Ge mineraler separat så att hästen inte behöver få i sig dem via kraftfoderblandningen.

Min tidigare rätt heta häst har blivit lugnare med mycket hösilge och korn istället för havre. Utöver det får hon mineraler, betfor och för tillfället även lusern eftersom hon är digivande.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 105
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 013
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej, sitter och försöker göra en ny foderstat till hästen då han bara tappar mer och mer i vikt. Veterinär har undersökt, tandläkare och...
Svar
13
· Visningar
929
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama