kraftfoder till slö islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

ellipelli

Jag har en 6-årig islandsvalack som nu är riden i ett år. Han har ingen riktig power, så jag funderar på att lägga om fodret. Han har fri tillgång till hösilage som kommer från gården eftersom han går på lösdrift, har tyvärr inga värden på det. I nuläget får han en liter helhavre och 3 dl betfor (mätt innan den blöts). Han är lite tjock.

Har någon förslag på kraftfoder för min häst?

Sv: kraftfoder till slö islandshäst?

Gör först en analys av ditt grovfoder och kolla hur mycket den äter per dag. Avgör efter det om du behöver ge något kraftfoder.
Eftersom din häst är lite tjock som du säger, kanske den inte ska ha fri tillgång på grovfoder. En uträknad foderstat med balans MJ/smrp och Ca/P och regelbundet motion är a och o om man ska ha en häst i lagom hull.
Att din häst är lite slö kan ju bero på andra orsaker än maten. Det är ju visserligen tungt att släpa runt på en för tjock kropp, men den kan ju även vara slö i temperamentet. Då hjälper det nog inte att fodra upp den.

Det går tyvärr inte att räkna ut hur mycket han äter eftersom det är fri tillgång som gäller där jag har honom inackorderad. Dessutom är han inte för tjock, men har lite att ta av. Jag tror absolut inte att det gör honom slö, det är nog snarare som du säger, hans temperament men det kanske går att påverka till viss del med kraftfoder. Och den är den biten jag skulle vilja ha hjälp med. Kanske finns det någon som har erfarenhet av ett kraftfoder som gjort en lite slö häst piggare?
Sen går det ju inte att ge några större mängder till en islandshäst pga ev fångrisken, men just därför känns det extra viktigt att ge ett bra kraftfoder som har effekt. Helhavre som jag ger nu kanske inte är det bästa alternativet.

För övrigt arbetar jag med att få honom piggare i ridningen med hjälp av en instruktör, det som går att påverka via ridstil.

För två år sedan så var min ponny så lat att det inte gick att trava och svänga, då stannade hon.
Nu är hon så pigg att hon kan explodera vissa dagar.
Det enda vi ändrade var sättet att rida, och ge mindre krafftfoder, müsli är det som fungerat, samt en noga uträknad foderstat.

För övrigt arbetar jag med att få honom piggare i ridningen med hjälp av en instruktör, det som går att påverka via ridstil.

Det är nog det här du ska jobba på mest. Snabba galopper, snabba övergångar mellan skritt och galopp osv.Alltså få din häst att bli mer uppmärksam på din hjälper. Rid ut med flera i grupp, om du har tillfällle och få igång framåtbjudningen där.
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att få igång humöret med kraftfoder. Det är nog din ridning du behöver "tuffa till" lite som jag beskrev ovan.

Jag har motsatta problem. Mina hästar kan ibland vara lite väl på.:p
De får inget kraftfoder.:angel:

Jag håller med de andra som har svarat.
dessutom undrar jag varför du ger havre till en häst som uppenbarligen är för tjock.
Jag förstår nog inte skillnaden mellan att var för tjock och att ha lite att ta av. Jag tycker att det låter som samma sak.
Min ponny är extremt lättfödd. Hon har haft fång och får inte ngt kraftfoder.

Ja, det är nog så. Min andra häst som jag haft i 10 år är otroligt pigg och framåt så jag är inte så van vid de här bekväma hästarna.. Tack för tipset att rida i grupp och ha lite skoj, det är sånt som inte går att göra med min andra häst för då blir han het och stark ;)

Många verkar blanda ihop energi i hästen med energi i fodret.....
Det är inte samma sak.
För mycket energi i fodret ger fettma, och du skrev att han redan var fet.

Det är en ung häst du har, viljan och energin utvecklas med åren upplever jag.

Jag ger havre för att jag trodde att de blir pigga av det? Det verkar vara en allmän uppfattning att det ger mkt energi varför man undviker det till redan pigga hästar så de inte blir heta.

Men det är ju därför jag undrar om det finns ett bättre alternativ för en småtjock häst i kraftfoderväg.

Jag vill ju dessutom att han ska bygga muskler, han ändras i kroppen hela tiden eftersom han växer. De bygger väl bättre muskler med ett krafftfoder tillsatt än bara stråfoder?

Nej, Du behöver inte ge kraftfoder. Jag ger inte det till mina islandshästar och de är hur fina som helst.
Jag ger istället lusern och linfrökaka om det behövs enligt analysen på grovfodret. I år har jag köpt så lagom hösilage så inget alls behöver tillsättas. Pigga och glada hästar i lagom hull ändå.

Kraftfoder innehåller ofta stor del energi, energi i foder gör hästen fet. Är den redan fet som du skriver så får den troligen tillräckligt med energi.
Ofta är det protein som behövs till grovfoder men det kan du inte veta utan analys. Protein bygger muskler.

Du kanske har allt som behövs i ditt grovfoder. Analys behövs för att veta balansen mellan energi och protein i fodret. Även om du inte vet hur mycket han äter så bör du veta kvoten.

Piggheten kommer av hur du rider och tränar som andra skrivit, inte av kraftfoder.

Okej, så du tror att han bygger muskler lika bra utan kraftfoder eftersom han är lite fet. Men vilka kraftfoder innehåller protein, gör inte havre det? Är det protein som är farligt för fånghästar? Han har inga tendenser, men jag vet att inslandshästar kan få fång ganska lätt..

Okej, så du tror att han bygger muskler lika bra utan kraftfoder eftersom han är lite fet. Men vilka kraftfoder innehåller protein, gör inte havre det? Är det protein som är farligt för fånghästar? Han har inga tendenser, men jag vet att inslandshästar kan få fång ganska lätt..

Nu kommer jag att låta lika tjatig som alla andra: Utan analyserat grovfoder är det svårt att bestämma hur resten av fodret ska sättas samman. En islandshäst, valack, har ofta ganska lätt att lägga på hullet. Med ett bra grovfoder så ska du normalt inte behöva ge något mer till den typen av häst om den inte går extremt hårt. Våra islandshästar som går på lösdrift får cirka 7-7,5 kg hö (eller motsvarande mängd ensilage). Det ger tillräckligt med energi och om analyserna visar att vi behöver ge mer protein så ger vi ett rent proteinfoder (Krafft Protein). Havre och betfor till en valack känns ju litet överdrivet. En förklaring till att din häst känns seg är att den har extra kilon att släpa på. En övervikt på 50-100 kilo syns inte på vissa islandshästar men motsvarar vad en ryttare väger!

Samma här, hade också en jätteslö ponny. Fick hjälp med ridningen och började ge henne musli, vips! en helt ny ponny. Hon blir ju aldrig lika pigg som vissa andra ponnyer, men det går att få bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 878
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar