Kraftfoder till ponny

S

SuMi

Har en liten welsh mountainponny som äter havre och betfor. Hon har väldigt lätt för att bocka. Har hört att man kan ge nått "turbo kraftfoder" till bockningsbenägna hästar. Att vissa hästar inte tål havre.
För övrigt är hon jättetrög så hon behöver nått för att få energi. I vissa perioder bockar hon som en galning. Speciellt vid uteritter eller vid hoppträningar.
Är det någon som vet lite om detta eller har någon erfarenhet av vad för foder det är?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kraftfoder till ponny

Det är ju inte säkert att ponnyns temperament kan påverkas av foder. Men om det kan det så är principen att mkt fett och fibrer ger jämnare blodsocker halt medan spannmål och betfor ger mer svängningar i blodsockernivån.

Om jag hade din ponny skulle jag testa om enbart stråfoder kunde tillfredställa energibehovet. Om det inte räckte skulle jag lägga till ngt fett t ex linfrökaka. HH

Idag äter hon 6 kg hösilage och hon har lätt för att lägga på sig. Hon behöver nått kraftfoder för att få mer energi. Det som jag tror med havre är att det är mycket stärkelse i det som går upp i huvudet på henne som gör att hon bockar.

SuMi skrev:
Idag äter hon 6 kg hösilage och hon har lätt för att lägga på sig. Hon behöver nått kraftfoder för att få mer energi. Det som jag tror med havre är att det är mycket stärkelse i det som går upp i huvudet på henne som gör att hon bockar.

Om den redan är rund/har lätt att lägga på sig varför ska du då ge kraftfoder överhuvudtaget? Det är inte något "energipiller" det är frågan om... Man ger kraftfoder när höet inte är bra nog att täcka behoven.
Kraftfoder och tillskott är till för att kompensera bristerna i höet, finns det inga brister behövs inget kraftfoder. Om den behöver lite mer energi så ge 1-2kg hö till!

Jag förstår inte varför du överhudtaget vill ge mera ENERGI till en häst som bockar?!

Hon bockar ju inte för att hon är pigg utan jag anser att det är mer en dumhet. Man kan sitta och driva ihjäl sig på henne och hon går fortfarande knappt framåt. Lägger man då på spöt så det enda resultat man får är att hon sparkar bakut eller bockar. Nu är det ju en liten tjej på åtta år som rider henne. Som kan rida henne i form i skritt och trav men så fort hon lägger galoppskänkel så skuttar och bockar hon . Jag tror att när det blir för jobbigt och hon inte har lust längre så gör hon nått dumt. Och vad det gäller hösilget så är det analyserat och hon behöver lite mer. Hon rids sex dagar i veckan. Då minst en gång för instruktör. Hon går ute i hagen från åtta på morgonen till ca åtta på kvällen med hästkompisar.

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr tror jag inte ni kan ge henne nånting som får henne att ändra sitt temperament märkbart. Vissa hästar bara ÄR lite trögare. Det finns inga mirakelpiller mot det.

Ge mera hösilage istälelt! (vad är det för värden på det?)

Hon blir bara fet av mer hösilage. Jag menade att hon behöver komplettera med nått mer. Och då nått som ger lite mer energi.

SuMi skrev:
Hon blir bara fet av mer hösilage. Jag menade att hon behöver komplettera med nått mer. Och då nått som ger lite mer energi.

Energin i hö och kraftfoder är samma slags energi - energi som energi. Det är en MYT attd e skulle bli fetare av mer grovfoder!
Tänk på att hästar är grovfoderomvandlare och ge alltid grovfoder i första hand - tills det inte räcker längre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062
Foder & Strö Hej! Behöver er hjälp efter som detta är vår första häst och ägt henne sen skiftet nov-dec. Hon är precis fyllda 19år(förra lördagen:) )...
Svar
4
· Visningar
1 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka