Kraftfoder till lättfödd häst

Wildhearts

Trådstartare
Jag har en extremt lättfödd häst som p.g.a. sin ålder och utbildningsnivå inte rids så hårt. Har henne installad på helinackordering i ett privatstall tillsammans med tävlingshästar. Nu får hon samma slags kraftfoder som de andra fast betydligt mindre. Problemet är bara att hon går upp i vikt och blir för pigg. Har ni några tips på vad jag kan köpa till henne istället? Mest är det väl för att hon ska få något när de andra får. Hästarna får någon form av krafft 2 gånger om dagen + betfor på kvällen.
 
Är hon tjock och väldigt lättfödd hade jag inte gett något kraftfoder alls.
Här på gården finns 90 hästar med olika behov, vissa får kraftfoder och andra inget alls.. blir inget tjafs om det sålänge man ger hö och ev. kraft samtidigt; då får tjockisarna bara hö och verkar nöjda med det :)
 
Tack för era svar! I kväll fick hon några morötter istället. Måttligt glad det lilla matvraket, men vem tycker om dieter?! ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp