Kraftfoder till islandshäst!

Saeta1

Trådstartare
åå herregud tror ja blir tokig:confused:alla dessa olika kraftfoder typer.
Någon som har nått tips på bra kraftfoder till islandshäst?

Fundera lite på den här "Pavo Liga" någon som provat den?:)

Sv: Kraftfoder till islandshäst!

Utan analys på höet så går det inte att säga vadf din häst behöver för tillskott. Är hästen lagom i hull och muskler? Eller kanske fet och/eller bukig? Är den tunn och behöver lägga på sig både hull och muskler?

Jorunn är tokkänslig för kraftfoder och tål inte mkt.
Hon tål inte hare, korn eller betfor:crazy: Då börjar hon klia sig på en gång

Så just nu får hon bara 2 dl om dagen och då funkade ett havrefritt kraftfoder med ytterst ytterst lite korn i tror det var 5% eller nått sånt bara i och det lilla mängden verkar hon tåla för hon har inte börja klia sig än!

Förr gav jag örtmusli fram eggerman men de slutade sälja de fodret där..men dom hade ett foder speciellr för just islandshästar.

Jag har analys men den är endå värdelös eftersom jag aldirg vet exakt hur mkt Jorunn äter Hon går på lösdrift och har fri tillgång!

Jag går på hullet helt enkelt hon behöver igentligen inge kraftfoder alls.. men jag ger 2 dl 3 dagar i veckan bara för att lura i lite mineraler och annat jox=)

En säck om 30 kilo räcker ett tag för mig kan jag ju säga:D

Edall har också fri tillgång på grovfoder och behöver inget kraftfoder eg enl vetten och jag ger bara Hesta Mix Musli som belöning för det antagligen är svingott, luktar som så iaf.

Enligt många är St:Hippolyt inget att ha men som sagt jag ger mer som belöning än foder.

Foder är ju en djungel men har man ett riktigt bra grovfoder behövs sällan eller aldrig kraftfoder, jag vill däremot ge för mitt goda samvete ;)

Ja det är sååå skönt å ha islandshäst och inte hbl som innan som behövde 5 liter kraftfoder pluss 15 kilo hö för att inte revben skulle synas..:crazy:
Jorunn behöver näääästan bara se åt hö så håller hon sig fin=)
Mkt billigare för plånboken=)

Detta är en tråd som passar mej :D

Nu åker jag & två hästar på praktik i 9 veckor och undrar hur ni gjort med krafften? Hemma äter han, betfor, havre, korn, alger & kalk efter varje ridpass som belöning typ och att han behöver lite energi ;) Men jag ska vara borta i 9 veckor jag kan ju inte ta med x antal säckar med allt det där :O Funderar på en bra müsli sort som det är mycket energi i :)

Någon som har några bra förslag? Har ingen aning om vad det är för slags hö/silage dom har på praktikplatsen.

Kraftfoder är ingen belöningsmat. dÅ KAN MAN LIKA GÄRNA GE EN MOROT OM DET SKA BELÖNAS. kRAFTFODER SKA GES OM DET BRISTER I FODERSTATEN PÅ ETT ELLER ANNAT VIS. aTT BARA GE KRAFTFODER VID ANSTRÄGNING ÄR JU SOM ATT LITE BE OM PROBLEM. Hästar bör ha en jämn fördelning i utfodringen och inte att man ena dagen ger kraftfoder men inte dagen efter.

* förlåt stora bokstäver, kom åt caps lock och orkar inte börja om*

För det är ganska näringsfattigt och innehåller bara massa strunt som: hö, lusern, äppelskruttar, kryddor, lite mineraler mm. Inte direkt prisvärt med denna blandning. Nog kan man blanda detta till billig peng själv.

Förakta inte lucern, men i omdiskuterad form är den i princip kraftigt utspädd där fodret antar höga andelar Mj och ganska mediokra andelar smrp.

För det är ganska näringsfattigt och innehåller bara massa strunt som: hö, lusern, äppelskruttar, kryddor, lite mineraler mm. Inte direkt prisvärt med denna blandning. Nog kan man blanda detta till billig peng själv.

Dels är jag lat, dels vette sjutton hur jag ska få in After Eight doften i min ev egna blandning, mintsurup kanske ;) det är lite den doften som gör hästarna tossiga och jag köper gärna mina säckar så jag som sagt slipper blanda själv.

Jag har flera vänner som använt detta sedan 2005 på samma sätt som mig och deras hästar är lika välmående och fina som de alltid varit.

Men jag står fast vid att kraftfoder inte behövs så länge man har ett bra grovfoder.

*kl*

Dökkvi får inga stora mängder varken av havre eller betfor men jag funderar på att ta bort dem helt. Han har en del extra "stoppning" som han skulle behöva bli av med. Hösilaget har bra värden. På gränsen till för bra värden. Han får 6 kg om dagen plus att han nallar av de andras morgonhö i hagen. Behöver jag då komplettera med något? Mineraler? Jag hade gärna gett honom halm för att öka bukfyllan och tuggtiden men åtminstone när han kom så sorterade han bort halmen och lämnade den. Kan lusern vara ett alternativ? Han får morötter vid varje måltid så krubbskramlet har han.

Min lilla pålle får inget kraftfoder alls. Behövs inte. Hon har oxå mycket "stoppning" och får endast ensilage.

Morötter, äppel å knäckebröd slinker ner oxå! :)

Jag har fastnat för Eggersmans foder, de har en sort som passar till hästar i lösdrift -därav att jag första gången köpte det. Senior/Vital heter den, Nu är det bara en av mina hästar som äter den sorten. De andra två äter Struktur eqiuchamp som innehåller nån "bra för magen bakterie" samt har ett lägre proteininnehåll. Mitt hö har nämnligen ett mycket högt proteininnehåll. Egentligen klarar sig de två bara på den dos hö de får...Men de skall ju ha i sig mineraler o sånt så då får det bli lite musli för o späda ut mineralpulvret.

Jag ger oxå lusern hackad strå på det och ett örtbaserat mineralfoder.

Jag gillar eggersmans foder, mest för att det finns så mycket att välja på så det är lätt att anpassa sort efter årets hö-värden utan att behöva leta upp nya återförsäljare. Men jag vet flera här som klagat på eggersman. Men jag gillar att de har foder som inte är så mycket pelleterat. Bindemedlen i pellets anser jag inte har i hästmagar att göra...

Kan bara hålla med Mynta2 angående St Hippolyt. Jag frågar snarare VARFÖR vill folk ge det?

Jag böt till Hippolyt pga av att en bekant hade det. Jag har alltid i många herrans år kört med kraffts sortiment. Jag tyckte hästarna verkade må bättre av den utan att just kunna sätta fingret på just en specifik sak förutom päls och humör plus de älskade verkligen muslin! Så därav kör jag med den nu..trots att den är dyr! Jag e för lat och bekväm att mixa och greja själv..:o

Någon som har nått tips på bra kraftfoder till islandshäst?

Nej för de mår bäst på bara grovfoder.
Mera protein kan man få genom att ge lusern som också är grovfoder.
Mera energi ges lämpligast som olja.

Mina får ett högprotein-hösilage och sedan så fyller jag på med halm upp till att behovet av energi också tillgodoses.
På det viset så får de mycket strå att äta och långa tugg- och ät-tider.

Vi ger inte rutinmässigt kraftfoder. Analyserar grovfodret och ger vid behov Krafft Protein. Det är dyrt per kilo men ger mycket protein med måttlig miljöpåverkan (potatisprotein, inte soja).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
495
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023