Jag har en kallblodsvalack på 21år som nu ska ridas igång efter en längre vila. Han har under de tre senaste åren endast blivit riden i perioder och haft fri tillgång på hösilage. Han är rund och fin i kroppen, blank i pälsen och är hyfsat muskladd. Jag vill gärna ge kraftfoder efter ridningen, han står idag fortfarande på ett bra bete men kommer inom kort börja äta hösilage igen. Har inte fått någon analys ännu och kommer när jag få den räkna ut en mer exakt foderstat. Men fram tills dess vad bör jag ge honom?
Målet är att hjälpa honom i uppbyggnaden av sina muskler.
Han klarar inte av att äta lucern , så det faller bort direkt. Har haft funderingar på vetekli och havre- alt kornkross.
Han rids idag ca 4 dagar i veckan i blandat tempo och bygger kondition, kommer senare i höst/ vinter även börja träna för tränare i både hoppning och dressyr.
Har ni några råd???
Målet är att hjälpa honom i uppbyggnaden av sina muskler.
Han klarar inte av att äta lucern , så det faller bort direkt. Har haft funderingar på vetekli och havre- alt kornkross.
Han rids idag ca 4 dagar i veckan i blandat tempo och bygger kondition, kommer senare i höst/ vinter även börja träna för tränare i både hoppning och dressyr.
Har ni några råd???