Kraftfoder till gamling

Sandra86

Trådstartare
Jag har en kallblodsvalack på 21år :love: som nu ska ridas igång efter en längre vila. Han har under de tre senaste åren endast blivit riden i perioder och haft fri tillgång på hösilage. Han är rund och fin i kroppen, blank i pälsen och är hyfsat muskladd. Jag vill gärna ge kraftfoder efter ridningen, han står idag fortfarande på ett bra bete men kommer inom kort börja äta hösilage igen. Har inte fått någon analys ännu och kommer när jag få den räkna ut en mer exakt foderstat. Men fram tills dess vad bör jag ge honom?
Målet är att hjälpa honom i uppbyggnaden av sina muskler.
Han klarar inte av att äta lucern :rage:, så det faller bort direkt. Har haft funderingar på vetekli och havre- alt kornkross.
Han rids idag ca 4 dagar i veckan i blandat tempo och bygger kondition, kommer senare i höst/ vinter även börja träna för tränare i både hoppning och dressyr.

Har ni några råd???

Sv: Kraftfoder till gamling

Invänta analysen och se om det behövs något kraftfoder. :)

Vi ger gamla fullblodet i storleksordningen 1-2 kg lusern, 1-2 kg havre och mineraler utöver ett hyfsat hö för att han ska hålla hullet.

I år kommer det att behövas mer protein, så potatisprotein står troligen på inköpslistan.

Protein brukar vara svårare för äldre hästar att ta upp, så där kan man nog ligga lite i överkant mot tidigare, speciellt under uppbyggnad.

Liknande trådar

Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 978
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 586
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama