Kraftfoder till fångtävlingshäst?!

Novsan

Trådstartare
Jag har en fångponny på 7 år som vi nu har insett att han behöver något mer än sitt vallhö han äter. Han rids och tränas i tävlingskondition, just nu lagom i hullet men saknar energi i ridningen. Kan man ge vad som helst eller är det något kraftfoder man ska akta sig för? Vad ger ni era fång/tävlingshästar?
Han är kollad av veterinären och dom säger samma som oss. Att han ska äta något kraftfoder.

Sv: Kraftfoder till fångtävlingshäst?!

Jag skulle lägga till lite olja och ett par deciliter betfiber utan melass, t ex speedibeet.

HAVRE, KRAFFT, HIPPO.............your choice.

Oraklet har återigen talat...

Du får gärna förklara hur dessa stärkels/sockerrika kraftfoder kan vara lämpliga till en fångbenägen ponny.

Till TS:
Vad har ni för analysvärden på grovfodret?

Betalar du veterinärregningen när TS häst får fång? :banghead:

TS: Analysera höet och utifrån resultatet väljer du antigen lusern eller betfiber, linfröpellets eller linfröolja. Ge för guds skuld inget annat kraftfoder!

Jag har en fångponny på 7 år som vi nu har insett att han behöver något mer än sitt vallhö han äter. Han rids och tränas i tävlingskondition, just nu lagom i hullet men saknar energi i ridningen. Kan man ge vad som helst eller är det något kraftfoder man ska akta sig för? Vad ger ni era fång/tävlingshästar?
Han är kollad av veterinären och dom säger samma som oss. Att han ska äta något kraftfoder.

Till HannaZ ock andra som har inte taget veterinär exam:
Läs start tråden.

Senast ändrad:

Det är inte alla veterinärer som är insatta i hur man utfodrar hästar med speciella behov som tex fånghästar. Sedan finns det olika slags kraftfoder.

De flesta foder som inte innehåller spannmål eller socker är OK.
Soja, potatisprotein eller annat proetinfodermedel och om du vill tillsätta mer energi så är olja eller betfibrer utan melass/urvattnad betfor ett bra alternativ.

Lusern är också ett bra alternativ, det bästa tycker jag egentligen.

Foder med högt fettinnehåll och lite stärkelse.
Mycket energi men inte farligt för din fångponny. T ex hackad lucern och olja. Finns även många bra färdigfoder till fånghästar.
INTE HAVRE!!!

/någon med veterinärexamen sedan länge

Foder med högt fettinnehåll och lite stärkelse.
Mycket energi men inte farligt för din fångponny. T ex hackad lucern och olja. Finns även många bra färdigfoder till fånghästar.
INTE HAVRE!!!

/någon med veterinärexamen sedan länge

Vilket år?

Till HannaZ ock andra som har inte taget veterinär exam:
Läs start tråden.

Inte speciellt förvånande att du inte vet att "kraftfoder" inte behöver vara havre och andra socker- och stärkelserika sädprodukter. Om jag hade träffat en veterinär som rekommenderat det hade kontakten med denna inskränkts till årliga vaccinationer, på sin höjd.

Om man bara har en hammare i sin verktygslåda så måste man låtsas att alla problem är spikar. Har man väldigt begränsad kunskap och inte är intresserad av att utöka den så blir ens råd därefter...

Senast ändrad:

Min gamla islänning hade fång och han fick hö, lucern, lite urvattnad betfor och linfröolja. Han mådde prima och höll sig fin i hullet och var pigg och glad :)

Speedibeet, linfröolja, och Re-leve ger jag min. Re-leve har ett väldigt lågt socker och stärkelseinnehåll. Min häst älskar det! Är som en musli!

Hur mkt Re-leve ger du?

Re-leve har hög andel fett. Okej om du bara ger en liten mängd tillsammans med en stor högiva, annars inte. Fettdieter kan tom framkalla insulinresistens hos friska djur. Rekommenderad giva är dessutom sjukligt hög, 2.5-9 kg. :crazy:

Fettfoder är bra för hästar med EPSSM, inte IR eller PPID!

Det har inte lågt stärkelseinnehåll, det har 10% stärkelse, hittar inte någon uppgift om sockerinnehåll men det lär vara ett par procent iaf, vilket innebär att man hamnar över 10% s+s. Stärkelse är dessutom värre för en häst med IR eller PPID än socker enligt en del forskare (dvs det är bättre att ge 10% socker och 0% stärkelse än tvärtom).

I tillägg innehåller det mkt soja som har höga halter phytoöstrogener och den är garanterat GMO om den kommer från USA. Genmodifierad soja har i djurförsök gett båda tumörer, fosterskador och sterilitet (mao hormonpåverkan).

Inte ett särskilt lämpligt foder till en fånghäst.

Veterinärstudenterna har ett intressant blogginlägg om bakomliggande orsaker till fång. Läsvärt.

Känns hästen trött vid ridning men är lagom i hull kanske det inte är just mer kalorier han behöver.
Kanske dax att vila en period?
Eller bara ta det lite lugnare / göra något annat ett tag. Den kanske faktiskt är uttråkad?
Se över om han dricker tillräckligt mkt?
Öka saltgivan (speciellet om han svettas mkt)
Är den långhårig? - raka bort pälsen - brukar pigga upp många.
Om den ändå behöver mer energi - öka hö givan - upp till fri tillgång - det finns inga kraftfoder som gör några underverk... Men viktigt att ha koll på vad höt innehåller - så du kan tillsätta det som saknas i höt - mineraler och/eller protein.

Senast ändrad:

Hon får knappt 1 kg och resten Hö! Hon har svårt att hålla hullet... Känner revbenen alldeles för lätt och blir lite kantig... Så därför provade jag detta genom tips av annan som sa att det var ett foder som var lägre i stärkelse än många andra foder.... Re-leve har 8,7% stärkelse...

Senast ändrad:

Inte enligt deras hemsida.

Kan du inte ge mer betfiber istället? Ca 12 MJ per kg är inte illa.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar