Kraftfoder till fångtävlingshäst?!

Sv: Kraftfoder till fångtävlingshäst?!

intressant läsning för den som är rädd att ge olja till sin häst

http://ker.equinews.com/article/omega-3-fatty-acids-for-horses

“and many insulin-resistant horses thrive on high-fat rations.”

Sanningen är den att många hästar på “high-fat diets” blir insulinresistenta och får fång och det är just de hästar som man talar om i artikeln (some horses are completely relieved of painful muscle conditions when switched from a diet laden in starch to one rich in fat), dvs. hästar med EPSM/PSSM.

Det här är en gammal artikel från 2006 då man trodde att en foderstat med hög fetthalt skulle lösa alla problem. Det visade sig att det inte löste några problem utan skapade nya istället. KER säljer omega-3 tillskott så det är inte så konstigt att de puffar för sin vara. Detta kallas för reklam.

Nu handlar tråden dessutom om en tävlingshäst. Om detta är en häst som rids hårt, dvs. arbetar mycket anaerobt så är fett rena rama giftet eftersom en hög fetthalt i foderstaten hämmar glukosmetabolismen.

Till TS:

Om hästen utför mycket anaerobt arbete, dvs. jobbar nära max under en längre tid, så bör man även kunna ge foder som innehåller en del stärkelse eftersom glukostransporten då sker utan hjälp av insulin.

Det är dock alltid en risk med att ge socker- och stärkelserikt foder till en IR-häst (jag förmodar att ponnyn är IR eftersom den har haft fång).

Om du absolut tycker att det är nödvändigt att ge kraftfoder kan du prova med en blandning av lusernpellets och vetekli. Ge kraftfodret omedelbart efter ett träningspass. Ge inte kraftfoder de dagar hästen inte arbetar.

Fungerar inte lusernpellets och vetekli så kan du prova en blandning av betfiber och havre (50% av varje). Denna blandning innehåller mer stärkelse så man får hålla ordentlig koll på hästen. Detta förutsätter naturligtvis att hästen är helt återställd och att insulinresistensen är under kontroll och att hästen arbetar riktigt hårt. Helst bör man kolla insulin- och glukosvärden både före och efter man gör en sådan foderförändring. Försämras insulinvärdet får man sluta med kraftfodret.

Och här är väl den springande punkten, tävlingshäst betyder inte nödvändigtvis, eller kanske snarare sällan, att hästen i fråga verkligen arbetar hårt och regelbundet. Det flesta hobby-tävlingshästar kan nog snarare betraktas som medelarbetande, eller knappt det.

Det handlar om vilken typ av fett man ger. Fetter är ett stort begrepp, en del är farliga, andra OK och en del är nyttiga.

Ordet thrive innebär vad jag förstår inte att det är skadligt utan möjligen att det medför att de blir tjocka men det blir ju hästar och vi också av all energi vi sätter i oss.

Jag hade mkt hellre gett olja än vetekli eller havre.

Jag håller med fourlegs - se över hästens hela situation. Dålig energi i ridningen kan ju bero på en dåligt anpassad sadel, problem med nån led och en massaandra saker. I vårt stall får fångponnyn linfröpellets eller (dyrt) specialfoder för fånghästar men i väldigt måttliga mängder, nån deciliter per dag. Energilösheten hos den ponnyn berodde på ömma sulor, när det blev bättre kom arbetsglädjen tillbaka.

Det handlar om vilken typ av fett man ger. Fetter är ett stort begrepp, en del är farliga, andra OK och en del är nyttiga.

Du förstår uppenbarligen inte hur kroppens energiförsörjning fungerar eller de bakomliggande mekanismer som ger upphov till insulinresistens. Typ av fett har ingen betydelse varken för energiförsörjningen eller för risken för förvärrad IR. Det är mängden fett i foderstaten som är avgörande.

När ts säger att hästen ”saknar energi i ridningen” så menar h*n inte att det är brist på energi i foderstaten utan att hästen inte orkar arbeta maximalt, dvs. anaerobt. Fett kan inte användas som energikälla för anaerobt arbete oavsett vilken typ av fett det är och att då föreslå att h*n ska ge mer fett i foderstaten är inte särskilt smart.

Onormalt hög fetthalt i blodet leder dessutom till förvärrad insulinresistens oavsett typ av fett.

Att det ska vara balans mellan de essentiella fettsyrorna omega-3 och omega-6 i foderstaten är en helt annan fråga som ingen har ifrågasatt. Det var inte detta som diskussionen handlade om. Det som ”Centaur” påpekade när det gäller mängden fett i foderstaten är helt korrekt.

Vem som bäst förstår hur metabolismen i en kropp fungerar kan mannklart diskutera fast jag tror inte att det är möjligt inom ramen för forumet.

Jag tolkade inte ts inlägg så som att det var brist på "fart" i hästen utan som att den verkligen behövde mer energi i foderstaten eftersom den är en tävlingshäst. Veterinären menade tydligen så. Då svarade jag att olja är ett bra alternativ och det anser jag fortfarande om man vill öka energimängden i foderstaten. När det sedan gäller vilet slags fett man ska ge så är det står skillnad på de olika fetterna. Fetter består av många olika slags fettsyror. Men jag antar att du känner till det.

Om man inte behöver lägga till energi i en foderstat ska man naturligtvis inte ge olja i större mängder. Då kan det i stället vara bra att se till så att hästen får tillräcklig andel av de essentiella fettsyrorna.

Om det i stället gäller att få mer liv i en slö häst så är det definitivt bättre att se till så att den inte ör överviktig och sedan rida den så att den rör sig mkt, speciellt omndeb ar en tendens att blir IR.

En ponny går nog sällan mer än lätt arbete, med undantag av FT på lite högre nivå.

Kraftfoder är inte nödvändigt, om hästen är slö beror det oftast på att den tycker träningen är tråkig eller obehaglig. Är det hull hästen är i behov av så är betfiber alldeles utmärkt, har ungefär samma energivärde som havre!

Olja är okej som omega 3 tillskott (dvs linfröolja) i en liten mängd.

Det finns två typer av hästar

1. Hästar som reagerar på kraftfoder (havre framför allt)
2. Hästar som INTE reagerar på kraftfoder.

Har du en häst enligt nr 1? Ge lite havre så blir det lajbans.
Har du en häst nr 2? Då kvittar det hur du fodrar. Du kan ge hästen 10 kg havre, det enda det kommer resultera i är fång, magsår, fet ponny, kolik.
Ni har redan en balanserad foderstat där hästen är i bra hull, varför ändra på detta. Ökar ni energin så kommer det troligtvis bara lägga sig som ett skönt lager runt magen. Tjocka hästar är inte piggare än de i normalhull.

Med en fånghäst ska man inte laborera med olika kraftfoder. Håll er till det som fungerar och se över så hästen mår bra. En biverkning av magsår (som är vanligare än det borde få vara på svenska (tävlings-)hästar) är att hästen blir slö.

Mitt tips är att rida hästen pigg istället. Konditionsträna, kräv att hästen går fram för skänkeln, HA KUL. Inget foder i världen kan ersätta att hästen tycker det är roligt :)

Jag har gett min f.d IR häst havre.

Inte så värst mkt i jämförelse med vad den fick förr när den gick medelhårt o tävlade o var rundare.
när den var smal fungerade kroppen som den skulle o den havren som den fick gav mkt mer arbetsenergi än vad energivärdet skulle visa. Förbrukningen blev större än det lilla intaget o hästen visade stor arbetsvilja o ork.

Med medelhårt menar jag pass där man galopperar nästan 30 min sammantaget o utför muskelarbete där glykogenet faktiskt ANVÄNDS.

Jag skulle lätt prova att ge några nävar om ponnyn är smal o sen öka lite till, men ta bort det så fort hästen står! Mer de dagar den jobbar o mindre om den bara rids ut i skogen.
Jag är emot statiska foderstater när arbetet var dag skiftar.

Är ponnyn tjock funkar inte havren utan läggs på deponi.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar