Sv: "Kraftfoder" till fånghäst?
Jag ger "Safe and Sound" från Dodson & Horrell till vår fångponny. Är MYCKET nöjd med det! Han älskar det, det tar en stund att äta och "fyller upp" bra i krubban. Han har inte haft några som helst fångsymptom sedan vi gick över till det och har t o m kunnat gå på lite gräs i sommar. Underbart!
Det är jättebra att du har hittat en foderstat som fungerar för din fångponny! Det är det viktigaste. Men jag kan ändå inte låta bli att kommentera fodret.
Hur vet du att det är just det fodret som gör att din häst mår bra? Det kan lika gärna bero på att han tex inte får ngt kraftfoder eller så hade han klarat av att gå på lite gräs ändå. Jag blir alltid misstänksam mot foderföretag som inte har med en innehållsförteckning på sin egen hemsida. De har ofta med en analys av fodret dvs hur mycket proteiner,energi, ev socker analys osv men det står inte vilka fodermedel som ingår. Dodson & Horell verkar vara ett sådant företag eller så letade jag inte tillräckligt längre (om man nu ska behöva göra det). Sedan hittade jag en innehållsförteckning på länken nedan.
Det består alltså till största delen av ngn slags havrebiprodukt (havrekli? kanske på svenska), näringsberikad halm och hö. Socker- och stärkelseinnehållet är 10% och man får inte ge för mkt. Om man följer detta så är det antagligen ett "ofarligt" fångfoder. Men jag förstår inte varför de har blandat i alla de olika tillsatserna.
Jag antar att det är billigare och antagligen bättre att ge hästen halm och hö i stället, kanske smaksatt med melass och svarta vinbär?
"Ingredients: Oatfeed, Nutritionally Improved Straw, Grass Chaff, Chopped Cereal Straw, Cane Molasses, Grass, Unmolassed Sugar Beet, Wheatfeed, Dehulled Soya Bean Meal, Wheat, Mint (1.7%), Vegetable Oil, Full Fat Linseed, Dicalcium Phosphate, Limestone Flour, Salt, Vitamin/Trace Mineral Premix, Nettle Leaves (0.3%), Rosehips (0.2%), Seaweed (0.2%), Methyl Sulphonyl Methane - MSM (0.1%), Calcined Magnesite, Garlic Granules (0.1%), Mixture of: Blackcurrant, Kale, Spinach, Beetroot, Rosemary, Rosehip, Pomegranate (0.06%)"
http://www.millbryhill.co.uk/equest...e-feed-593/dodson-horrell-safe-sound-2064.htm