"Kraftfoder" till fånghäst?

AVB

Trådstartare
Min häst har inte ätit kraftfoder sedan hon fick fång, men nu har jag märkt att hon har svårt att få i sig tillräckligt med mineraler och salt. Så jag behöver nåt att blanda tillskotten med, och som hon har att tugga på medan de andra hästarna får sin kraft. Vi snackar inga stora mängder alltså.

Nu är hon "frisk", i lagom hull (snudd på för smal), välmusklad, rids mycket. Hon är 75% fullblod, 25% halvblod, hyfsat lättfödd.

Vad tror ni om Pavo Dailyplus eller Care4life? Vågar man ge det, har nån provat?

Har hört både gott och ont om melassfri lusern till fånghästar, hur är det nu?

Sv: "Kraftfoder" till fånghäst?

Måste du ha färdigfoder?

Jag ger min häst lusern och vetekli som jag blandar tillskotten med.

Varför inte ge någon dl speedi beet eller kwikbeet istället om det bara är lite krubbskrammel att blanda mineralerna du vill åt? Vad är det du vill ha ifrån färdigfodren?

Daily plus hade jag inte gett till en fånghäst eftersom det innehåller melass och havre och care4life andra hade jag inte heller gett eftersom det inte finns någon fullständig innehållsförteckning på den så är det omöjligt att säga om de är bra. Det kan ju vara bra att börja med att skriva ut vilka örter de har tillsatt t.ex.

Senast ändrad:

Kan du inte ge kwikbeet eller spedibeet istället? Ger du ca 1-2 dl om dagen, så kommer den säcken räcka jätte länge eftersom det blir mer när det svällt upp. Det tar ca 10 minuter innan det svällt färdigt och du kan ge det till hästen.

Oj, såg inte innehållet på dailyplus. Däremot stod det att det var rekommenderat till fånghästar. :crazy:

Tittar på färdigfoder för att madame inte är superförtjust i kwikbeet. Letar efter något godare och som tar lite tid att äta. Alltid tänkt att färdigfoder med strå-struktur är bra på det sättet, att hästen tuggar det bättre än blötlagt (eller helt torrt) foder?

Finns ju happy hoof fodrena, det är ett i pellets och ett snarlikt i stråform typ. Det pelleterade är väl High fibre cubes tror jag, kommer inte ihåg vad det i stråform heter dock men det har en sån där hov på iaf.

Oj, såg inte innehållet på dailyplus. Däremot stod det att det var rekommenderat till fånghästar. :crazy:

Tittar på färdigfoder för att madame inte är superförtjust i kwikbeet. Letar efter något godare och som tar lite tid att äta. Alltid tänkt att färdigfoder med strå-struktur är bra på det sättet, att hästen tuggar det bättre än blötlagt (eller helt torrt) foder?

Jag är tveksam till fårdigfoder för fånghästar. För några år sedan var en stor del av dessa foder direkt olämpliga för en fånghäst. Det har kanske blivit bättre nu. Men lusernpellets utan melass tar ett tag att äta. Min fångponny har ätit detta i många år.

Finns ju happy hoof fodrena, det är ett i pellets och ett snarlikt i stråform typ. Det pelleterade är väl High fibre cubes tror jag, kommer inte ihåg vad det i stråform heter dock men det har en sån där hov på iaf.
"godkänt fångfoder. En smaklig stråblandning av torkad lusern, halm, örter och sojaolja. Fodret ger tack vare sin struktur en lång ättid."

Låter perfekt! Tack :D

Jag är tveksam till fårdigfoder för fånghästar. För några år sedan var en stor del av dessa foder direkt olämpliga för en fånghäst. Det har kanske blivit bättre nu. Men lusernpellets utan melass tar ett tag att äta. Min fångponny har ätit detta i många år.
Ger du det blötlagt? Vilket märke? :)

Har aldrig behövt fodra med lusern förut, är lite novis

Innan man tror på reklamen för ett visst sk. special foder bör man kolla upp vad det egentligen innehåller.

Lusernpellets bör blötläggas, ja :) Vill man åt tuggtid är det bättre med hackad lucern (om det finns utan melass)

Var försiktig med de där örtblandningarna. Vissa örter har helt motsatt verkan mot vad man vill åt och när det inte ens står utskrivet vad för örter fodret innehåller så blir iallafall jag misstänksam.
Happy hoof innehåller melass vilket jag aldrig skulle ge till en fånghäst. Happy hoof innehåller också vitlök vilket jag aldrig skulle ge en häst överhuvudtaget eftersom det är giftigt för hästar. Summan av kardemumman är att jag inte skulle ge happy hoof till någon häst och definitivt inte till en fånghäst.

Jag ger "Safe and Sound" från Dodson & Horrell till vår fångponny. Är MYCKET nöjd med det! Han älskar det, det tar en stund att äta och "fyller upp" bra i krubban. Han har inte haft några som helst fångsymptom sedan vi gick över till det och har t o m kunnat gå på lite gräs i sommar. Underbart! :)

Jag ger "Safe and Sound" från Dodson & Horrell till vår fångponny. Är MYCKET nöjd med det! Han älskar det, det tar en stund att äta och "fyller upp" bra i krubban. Han har inte haft några som helst fångsymptom sedan vi gick över till det och har t o m kunnat gå på lite gräs i sommar. Underbart! :)

Det är jättebra att du har hittat en foderstat som fungerar för din fångponny! Det är det viktigaste. Men jag kan ändå inte låta bli att kommentera fodret.

Hur vet du att det är just det fodret som gör att din häst mår bra? Det kan lika gärna bero på att han tex inte får ngt kraftfoder eller så hade han klarat av att gå på lite gräs ändå. Jag blir alltid misstänksam mot foderföretag som inte har med en innehållsförteckning på sin egen hemsida. De har ofta med en analys av fodret dvs hur mycket proteiner,energi, ev socker analys osv men det står inte vilka fodermedel som ingår. Dodson & Horell verkar vara ett sådant företag eller så letade jag inte tillräckligt längre (om man nu ska behöva göra det). Sedan hittade jag en innehållsförteckning på länken nedan.

Det består alltså till största delen av ngn slags havrebiprodukt (havrekli? kanske på svenska), näringsberikad halm och hö. Socker- och stärkelseinnehållet är 10% och man får inte ge för mkt. Om man följer detta så är det antagligen ett "ofarligt" fångfoder. Men jag förstår inte varför de har blandat i alla de olika tillsatserna.

Jag antar att det är billigare och antagligen bättre att ge hästen halm och hö i stället, kanske smaksatt med melass och svarta vinbär?

"Ingredients: Oatfeed, Nutritionally Improved Straw, Grass Chaff, Chopped Cereal Straw, Cane Molasses, Grass, Unmolassed Sugar Beet, Wheatfeed, Dehulled Soya Bean Meal, Wheat, Mint (1.7%), Vegetable Oil, Full Fat Linseed, Dicalcium Phosphate, Limestone Flour, Salt, Vitamin/Trace Mineral Premix, Nettle Leaves (0.3%), Rosehips (0.2%), Seaweed (0.2%), Methyl Sulphonyl Methane - MSM (0.1%), Calcined Magnesite, Garlic Granules (0.1%), Mixture of: Blackcurrant, Kale, Spinach, Beetroot, Rosemary, Rosehip, Pomegranate (0.06%)"

http://www.millbryhill.co.uk/equest...e-feed-593/dodson-horrell-safe-sound-2064.htm

Håller med till fullo!

För mig är det obegripligt att man vill ge sin "fånghäst" dyrt foder som man inte har riktig kontroll på vad det innehåller. Sen tror jag på ju färre "konstiga" ingredienser desto bättre.

"godkänt fångfoder. En smaklig stråblandning av torkad lusern, halm, örter och sojaolja. Fodret ger tack vare sin struktur en lång ättid."

Låter perfekt! Tack :D
frågan är väl vem som har godkänt det...
Det brukar räcka att göra en sökning här på bukes fodersida för att få svar på hur bra eller dåliga fodren egentligen är.
Här är en bra tråd... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1153984

OM du redan nu har en foderstat som din häst funkar bra på, varför inte fortsätta med den?
Har du provat pelletterade mineraler?
Varför ger du salttillskott? Slickar den inte på sin saltsten? Eller rider du väldigt hårt?
Vitafor har en pelletterad mineralsort som innehåller 20% salt, kan det vara något kanske?

Senast ändrad:

Inget kraftfoder, och inga pelleterade mineraler (de innehåller i regel alltid melass och vetekli). Det finns flera tillverkare som har fånghäst-foder, men alla Pavos foder innehåller stora mängder stärkelse (åtminstone senast jag kollade). Eggersmann har ett som heter Revital Cubes, det är till stor del baserad på lusern och s+s är under 10%. Alla fångfoder jag kollat på innehåller mkt lusern, och det är det inte alla som tål tyvärr.

Däremot kan du tryggt ge betfiber, tex Speedibeet och Kwikbeet. Linfröpellets är också bra att ge en fånghäst och de tycker att det smakar gott. Om hon inte vill äta Kwikbeet kan du blanda in linfröpellets (men låt de inte ligga i blöt!), upp till 500g per dag för en 500 kg häst. Äppelcidervinäger går också bra att smaksätta med.

Lusern är det en del som reagerar på tyvärr (min gör det), men andra äter det utan problem.

Du kan ge salt i fodret om hon inte slickar på sin sten, väldigt många hästar är dåliga på att använda sina stenar. Himalayasalt verkar dock vara godare!

Speedibeet, Champion Betfiber, Hippo Linfröpellets, potatisprotein och linfröolja+mineraler är vad min häst med PPID får. :)

Senast ändrad:

Varför inte blöta linfrökaka? Har vi alltid gjort :-o

Är champion betfibrer snitslad eller finns det ens snitslad utan melass?

Linfrö innehåller cyanogena glukosider (hoppas jag stavade rätt nu...), och de kan bilda cyanid i reaktion med vatten.

Det råder skilda åsikter om huruvida en behandlad produkt som linfröpellets har dessa glukosider eller om de förstörs av behandlingen, men för säkerhets skuld så är det bäst att inte låta de ligga i vatten.

Jag har frågat Hippo och de säger att det inte alls är farligt och att deras pellets inte innehåller några farliga ämnen, men eftersom det går lika bra att ge pelletsen torr eller blanda med våt mat precis innan man ger den så tar jag det säkra före det osäkra.

Det är pellets tillsatt olja. Tror inte det finns snitslad betfiber utan melass tyvärr.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Har ett litet halvblod som hade fång för några år sedan. Har nu svårt att få upp hullet på henne - eller egentligen har hon...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama