Kraftfoder till dräktigt sto

Skye

Trådstartare
Sitter och kollar på kraftfoder som är så kompletta som möjligt till avelsto.
Kollat in Dodson & Horrell och Saracen.
Några tankar om dessa foder?
Dodson har jag använt mig av förr till tävlingshästar, Saracen är nytt för mig.
Min önskan är att man ska slippa ge extra tillsatser på burk utan att kraftfodret och hösilaget ska täcka alla behov.
Kan ju inte svara på vilka värden på hösilaget har ännu då det inte är tillverkat ännu ;-) men det kommer vara av god kvalité och ha en bra kvot.
 
Innan du har värdena på grovfodret är det komplett omöjligt att tipsa om eventuella kraftfoder. Det kanske inte behövs ens utan att det bara är mineralerna som behöver balanseras och selen och e-vitamin som behöver tillsättas.

Jag hade förövrigt inte gett något av dina alternativ.
 
Visst kan man inte säga vad exakt hästen behöver eftersom det inte finns analys på grovfodret, men man kan diskutera och ge tips på vad man själv tycker är ett kvalitétsfoder som innehåller det mesta sett utifrån att man har ett standard grovfoder.
 
Sedan när man väl har analysen får man ju kolla upp så att eventuella luckor fylls upp, men då har man ju tips på olika märken som folk faktiskt testat och gillar i form av smaklighet, hygienisk kvalité etc.
 
Visst kan man inte säga vad exakt hästen behöver eftersom det inte finns analys på grovfodret, men man kan diskutera och ge tips på vad man själv tycker är ett kvalitétsfoder som innehåller det mesta sett utifrån att man har ett standard grovfoder.
Ett "standard grovfoder" kan variera väldigt mycket när det gäller framför allt protein och mineraler och spårämnen. Så nej, jag ser ingen anledning att diskutera generelllt.
 
Jag har aldrig sett ett kraftfoder som passar perfekt och ger precis rätt mineralkvoter med något grovfoder.

Att diskutera ett "standard" grovfoder går inte eftersom det inte finns något standardiserat grovfoder. Tyvärr så får du nog vänta på din analys :)
 
Mina ston äter bara grovfoder - möjligen toppat med lite havre sista tiden och även i början av digivningen. De går på gödslad vall och även grovfodret har kanonbra värden eftrsom vallarna sköts.
 
Sitter och kollar på kraftfoder som är så kompletta som möjligt till avelsto.
Kollat in Dodson & Horrell och Saracen.
Några tankar om dessa foder?
Dodson har jag använt mig av förr till tävlingshästar, Saracen är nytt för mig.
Min önskan är att man ska slippa ge extra tillsatser på burk utan att kraftfodret och hösilaget ska täcka alla behov.
Kan ju inte svara på vilka värden på hösilaget har ännu då det inte är tillverkat ännu ;-) men det kommer vara av god kvalité och ha en bra kvot.
Förresten, om det är just att du inte vill ge flera saker så tillverkar Podkowa i Polen mineralblandningar utefter vad som fattas i grovfodret även i små satser (vissa företag i Sverige gör det också men inte i så små satser som till en häst). Då får din häst exakt det hon behöver och du slipper ge mer än en sak. Mineralerna kan blandas med olika baser. Jag vet att han har lusernbas iallafall, möjligt att han har fler att välja mellan. Vill du ha adressen så hör gärna av dig via pm :)
 
En tanke bara...
Vi pratar mycket om att köpa svenskt kött och gärna närproducerade produkter, för att gynna de svenska bönderna.
Varför är det då så många som envisas med att gå över ån efter vatten och köpa importerat hästfoder när det allra bästa är ett bra grovfoder skördat i närheten..?
 
En tanke bara...
Vi pratar mycket om att köpa svenskt kött och gärna närproducerade produkter, för att gynna de svenska bönderna.
Varför är det då så många som envisas med att gå över ån efter vatten och köpa importerat hästfoder när det allra bästa är ett bra grovfoder skördat i närheten..?

Det undrar jag med, brukar bara köpa svenskt foder!
 
En tanke bara...
Vi pratar mycket om att köpa svenskt kött och gärna närproducerade produkter, för att gynna de svenska bönderna.
Varför är det då så många som envisas med att gå över ån efter vatten och köpa importerat hästfoder när det allra bästa är ett bra grovfoder skördat i närheten..?

Instämmer! Jag tror många gör det mer komplicerat än vad det är. Hade de svenska fodertillverkarna bara kunnat uppdatera sig lite och sälja enskilda rena mineraler alt. "bättre" mineralblandningar så vore det perfekt :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, det jag undrar är om man kan ge högdräktiga ston ett kraftfoder som är anpassad för tävlingshästar, som har mycket energi (MJ) fast...
Svar
7
· Visningar
1 440
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: elle12
·
Foder & Strö Har kikat runt efter ett komplett kraftfoder som har högt vitamin + mineralinnehåll då jag inte fodrar själv och vill slippa att andra...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 398
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Nu har jag sökt överallt och frågat flera veterinärer med olika bud som följd... Behöver höra lite erfarenheter, ser gärna att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 790
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp