Kraftfoder = stegring??

K

Karolina_91

Hej nu har ja funderat ett tag..
jag har en 05a ett korsningssto på 1.54. Riden i ca 1 år.
men hon började stegra efter att hon har mött en 4-hjuling i sikogen då hon blev rädd.. Sen har hon stegrat emellanåt när hon rids ut på. För 2 veckor sedan stegrade hon första gången i ridhuset... Stegrar vid longering oxå.

Hon är kollad av veterinär. Sadeln är kollad utav sadelprovare.

Ja plockade bort kraftfodret hon gick på ca½kg 125. fick ½ dl istället för att få något. då blev det ganska bra hon stegrade inte men blev jätte seg. och nu i ett par dagar har hon fått 1 dl grund. och idag när ja red stegrade hon bara utan anledning... någon som kan ge en föklaring eller tips?? känns som om ja behövder det nu...
undrar ni nåt mer så fråga bara...
tack på förhand!

Sv: Kraftfoder = stegring??

Jag tvivlar på att de är krafft fodret...
Om jag skulle vara du skulle jag testa de här sakerna:

1: Tömköra hästen både ute och inne (är du inte kunnig så ta hjälp) Då kan man nämligen rätta stegringar utan risk för ryttaren
2: När du rider hästen så om hästen "stannar av" och tänker stegra, driv hästen framåt, när den slutar "backa" så klappa och beröm,
om hon reser sig så driv, håll i manen och sväng, klappa och beröm, när hästen går fram och har hovarna i backen!

ta hjälp av en duktig tränare innan både du och hästen skadar er!

På vilket sätt är hästen kollad av veterinär? Med röntgen?

Det lär knappast vara fodret som är problemet för er, antingen har den ont eller så gör den som den vill.

Jag tvivlar på att de är krafft fodret...
Om jag skulle vara du skulle jag testa de här sakerna:

1: Tömköra hästen både ute och inne (är du inte kunnig så ta hjälp) Då kan man nämligen rätta stegringar utan risk för ryttaren
2: När du rider hästen så om hästen "stannar av" och tänker stegra, driv hästen framåt, när den slutar "backa" så klappa och beröm,
om hon reser sig så driv, håll i manen och sväng, klappa och beröm, när hästen går fram och har hovarna i backen!

Oki ja skall prova med att tömköra.. eller lättare sagt en bekant. och hoppas på att det hjälper..

emellanåt när ja driver så stegrar hon bara högre... och ibland går det bra... men backa?? hon backar aldrig!!

ta hjälp av en duktig tränare innan både du och hästen skadar er!

På vilket sätt är hästen kollad av veterinär? Med röntgen?

Det lär knappast vara fodret som är problemet för er, antingen har den ont eller så gör den som den vill.

Nej hon är inte kollad med röntgen men med böjprov longering och diverse annat så sa veterinären att det inte berodde på smärta.. Dock är hon behandlad för kotledsinflemation! men friskförklarad efter det....

Sen funderar ja på hur ja skall kunna rätta saker men en tränare om hon inte beter sig så när ja tränar för någon tränare???
utan i stort set bara när ja rider ut!!!

tror inte kraftfodret spelar någon roll, den mängden borde varken göra av eller till för hästen...
Kanske bara börjar testa?

Kan du hitta ett mönster då hästen stegrar sig? är det när du vänder hem, är det när du ber hästen anstränga sig, är det när du ber hästen att lugna ned sig, brukar hästen vara uppstressad/extra pigg eller liknande då det händer ?

Hej ja har letat mönster men hittar inga alls.... Det kan vara på väg bort på väg hem på stall plan i alla gångarter men ser inget samband!
men vet inte va man skall göra!

Jag menar inte "backa" som i att rygga, utan backa som i att tänka bakåt, tappa bjudningen osv...
en häst som stegrar bjuder ju inte framåt...
Sväng i stället, de brukar få ner dem, och ta hjälp av tränare och kunnigt folk :)
De löser sig säker till sist!

enligt min erfarenhet stegar sig din häst utav två anledningar då,

1. den har märkt att du blir rädd om han stegrar sig, du backar undan, får ett "svagt" kroppspråk, och häster står i en makposition- han ser dig sonika inte som ledare

2. Hästen har ont. Det finns många sjukdommar som faktist inte går att "se" på ett vanligt böjprov. Även om du verkar se en korrelation mellan foder och stegring - är det inte säkert att det är ett kusalt samband. Det kan vara ett sammanträffande.

Hur behandlar du hästen är denne stegar sig?

Jag tar i en tygel och driver på framåt det funkar bäst. jag har provat att dra till henne med ett spö mellan öronen men det hade ingen effekt. HAr du något annat bra förslag??
Mvh Karolina

Om hästen stegrar vid ridning och det inte finns några fel på hästen brukar det fungera att man tar i en tygel och böjer huvudet nästan till ditt ben satidigt som man driver så att hästen måste gå på en mkt liten volt.
Man gör detta lungt och sansat och när hästen går lungt så rätar man ut den och går åt det håll man tänkt sig från början, om hästen bråkar igen så gör man samma sak men åt andra hållet.
Det är en teknik som fungerar i de flesta fall men det kan ta några ridpass innan hästen helt slutar med dummheter.
det är viktigt att man inte bråkar med hästen utan är lugn och bara visar att den inte kommer undan.

Om hästen stegrar vid ridning och det inte finns några fel på hästen brukar det fungera att man tar i en tygel och böjer huvudet nästan till ditt ben satidigt som man driver så att hästen måste gå på en mkt liten volt.
Man gör detta lungt och sansat och när hästen går lungt så rätar man ut den och går åt det håll man tänkt sig från början, om hästen bråkar igen så gör man samma sak men åt andra hållet.
Det är en teknik som fungerar i de flesta fall men det kan ta några ridpass innan hästen helt slutar med dummheter.
det är viktigt att man inte bråkar med hästen utan är lugn och bara visar att den inte kommer undan.

:bow:funkar på dom flesta!!!!! lugn och konsekvent ..

*kl*

Blev hästen ordentligt kollad i munnen vid veterinärkontrollen? Eftersom hon stegrar vid longering också? Eller använder du inte bett när du longerar?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 049
Senast: Cattis_E
·
Hoppning Hej! Jag har ett 11:årigt (05:a) D-ponny sto med min mamma. Svensk Ridponny, efter Artist 765. Jag är jättenöjd med hästen, även om vi...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 224
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama