Kraftfoder som är skonsamt för känslig mage

Balahé

Trådstartare
Att grovfoder är skonsammast säger sig självt, men när det inte räcker till? Grovfodret har en kvot som är lämplig för min häst men jag får helt enkelt inte i henne mer. Jag måste alltså komplettera med ett kraftfoder, främst för att få i henne tillräckligt med Mg och P men även hjälpa upp MJ och smrp. Den foderstat hon står på nu håller hon precis hullet på (kunde få gå upp lite till, absolut inte ner) men pga långvariga magproblem (lös träck) vill jag dra ner på kraftfodret och helst byta ut det mot något som är skonsammare mot magen. Helst med kvot 7 om man får önska:angel:

Har blivit tipsad om hippolyts irish mash och har även funderat på betfor. En del av de foder som påstås vara skonsamma för magen innehåller majs vilket jag fått för mig är svårsmält:confused: Någon som vet om det stämmer?

Vad fodrar du din häst med när den har problem med diarré/lös träck?

För att klargöra redan från början: vad magproblemen beror på vet vi inte riktigt än men vet är inkopplad sedan länge. Hon får Pro-Equo för att stabilisera magen, men i väntan på att det skall vara stabilt behöver vi göra något mer.
 
Sv: Kraftfoder som är skonsamt för känslig mage

Både mash och betfor är ju milt och bra för magen. Du kan inte fodra upp med lucern i stället för kraftfoder?
 
Sv: Kraftfoder som är skonsamt för känslig mage

Det är inte så att din häst har sand i tarmen? Detta kan ge lös avföring. Prova att ge loppfrön (i minst 5 veckor enligt min veterinär). Var försiktig med betforen också. Vissa hästar, min tex, blir ännu lösare av detta. Lycka till!
 
Sv: Kraftfoder som är skonsamt för känslig mage

Är osäker på om jag får henne att äta lucernhack eftersom hon redan lämnar av höet. Pelletsarna tycker hon inte om, det vet jag sedan tidigare. Dessutom hjälper det inte upp mineralerna, snarare tvärt om. Mash är väl det som ligger närmast tillhands, det är inte så stora säckar heller, vilket är bra när man inte vet om hästen tänker äta det;)

Viking, jag har provat att lösa upp träck i vatten och kolla efter sand men utan resultat. Sedan vet jag att det inte alltid följer med sand ut men vet trodde inte heller riktigt på det när jag framförde idéen för någon vecka sedan.
 
Sv: Kraftfoder som är skonsamt för känslig mage

Jag har precis räknat om min foderstat och hade problem med ca/p balansen, jag valde att sätta in betfor och vetekli som balanserar det rätt, båda sorterna innehåller protein och Mj och är bra för magen, kanske du ska kolla det? är inte Mash en typ av kli? dessutom är priset bra på dom (rena) fodermedeln.
 
Senast ändrad:
Sv: Kraftfoder som är skonsamt för känslig mage

Hugger min egen knapp och ställer en korkad fråga, hjärnan har redan gått hem för dagen:D
Man brukar ju säga att olja är skonsam energi för hästen, men hur är det med skonsamheten för magen?
Visst är väl oljan lite lösande? Tänker främst på linfröolja. Eller minns jag fel nu?
 
Sv: Kraftfoder som är skonsamt för känslig mage

Det finns ett svensktillverkat foder som heter Vitafor Derby, som blir en utmärkt mash om man blötlägger pelletsen! Inga tillsatta vitaminer och mineraler, utan endast det som finns i råvarorna!

Det finns en äldre tråd om olika mashprodukter och dess innehåll!
 
Sv: Kraftfoder som är skonsamt för känslig mage

Har du provat att blötlägga pelletsarna med betforsörja? Mitt russ är otroligt kräsen (tro det eller ej) men för henne funkar det väldigt bra. Skulle även kompletera det med bakjäst.

Om du ska ge olja så måste du ju ändå blanda det i något. Sen som jag förstod det behövde du protein också?
 
Sv: Kraftfoder som är skonsamt för känslig mage

Behöver och behöver. Det kraftfoder hon får idag ger 13 MJ och 103 smrp, det håller hon sig som sagt i ok hull på. Sedan är proteinnivån från grovfodret högre än den skulle behöva vara så tillskottet behöver inte nödvändigtvis vara så högt i protein. Hon äter faktiskt olja rätt upp och ner:d

Hade jag bara fått i henne 2 kg hö till hade problemet varit löst med lite mineraler, men tanten har i praktiken fri tillgång då hon inte äter upp allt hon får.
Minns inte om jag provade att blanda med betfor. Tror det, provade lite olika när det var på tapeten. Problemet är att själva lucernpelletsarna är äckliga, resten som man blandar med kan man sortera ut. Eller så låter man helt enkelt bli att äta kraften. Bakjäst har som jag tidigare nämt inte haft någon effekt.

Faktiskt var bollarna ganska fasta idag, Pro-Equon gör sitt jobb:banana:
 
Sv: Kraftfoder som är skonsamt för känslig mage

Jag har också kommit fram till det. Ska se om jag kan få köpa loss något kilo av någon bekant och kolla så att det inte ger motsatt effekt mot vad jag är ute efter. Får fundera på om jag behöver komplettera med mineraler eller ej.

Tack för att ni ville spåna lite med mig:)
 
Sv: Kraftfoder som är skonsamt för känslig mage

Vad fodrar du din häst med när den har problem med diarré/lös träck

Har haft problem med häst och lös träck i fyra års tid, du verkar iallafall ha hittat en veterinär som bryr sig. Jag fick bara svaret "en del hästar är lösare i magen än andra hästar..." Nähä...?

Förstod att det berodde på hans vakna sätt, var väldigt hyper och reagerade starkt och häftigt. Jobbade bort detta beteende och fick honom att lita på mig som ledare. Fortfarande var träcken lös. Speciellt "stresshögarna".

Googlade och hörde mig för, kom in på örter och använder mig numera av något som kallas magbalsam. Gav resultat på en vecka och nu ger jag honom en underhållsdos varje dag (2 msk) och träcken är finare än någonsin. Som en frisk hästs! Har gett detta sedan oktober och har fått en harmonisk häst med normal träck. Även stresshögarna. Jag gissar på att min häst hade en lättare typ av magsår efter ett liv i stress. (14 år idag och äntligen harmonisk)

Fodrar med hö, fri tillgång på halm och en skvätt betfor så att örterna går ner. Hade tidigare svårt att få honom att behålla vikten under vår och höst, men med magen i ordning känns det som att denna vår kommer att vara problemfri. Innan har jag testat "allt". Lusern, olja, bakjäst... osv. Äntligen har jag hittat något som fungerar!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 548
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 765
Senast: Soffan74
·
Hästvård Min häst aldrig så vitt jag vet varit dålig i magen. Varken sommar eller vinter. Har gått på hösilage hur länge som helst, både högt...
2
Svar
23
· Visningar
3 052
Senast: skjona
·
Foder & Strö Jag har ju haft problem med unghästens mage (lös). Hittills har det inte blivit bättre, och hämtar hon sig inte under veckan ringer jag...
2
Svar
30
· Visningar
2 041
Senast: angelaL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp