Kraftfoder, pigg Dponny

sofias_ponny

Trådstartare
Hej! Jag har en ganska omusklad 15 år gammal D ponny.
Han är en överdrivet pigg herre som behöver någon form av energi fritt kraftfoder. I dagsläget får han groov90 med problemet är att han blir för pigg. (hästen får inte mer än en femtedel/dag)
Anledningen till varför han får kraftfoder är för att han är lite stel i lederna och får därför någon form av glukosemin. (I pulverform, så att vi blandar det med groov90.) Har ni ngt bra tips?

Tack på förhand!;):bow::o

Ge glukosaminet i en näve lucern?

Är det bara en näve eller så av kraftfodret som ges så påverkar det knappast energinivån hos hästen.

Det finns inte helt energi-fria kraftfoder. Kolla istället om det är så att grovfodret är för energitätt, och att ni då behöver räkna om foderstaten.

Ge glukosaminet i en näve lucern?

Är det bara en näve eller så av kraftfodret som ges så påverkar det knappast energinivån hos hästen.

Det finns inte helt energi-fria kraftfoder. Kolla istället om det är så att grovfodret är för energitätt, och att ni då behöver räkna om foderstaten.
Ja, ska gå in och läsa om lucern på nätet. Han får kanske 1/4 i dags Läget lite mer än 1 näve.

Ja, ska gå in och läsa om lucern på nätet. Han får kanske 1/4 i dags Läget lite mer än 1 näve.

1/4 vad?

Lucern är, i stort sett, superhö. Finns i hack (ser ut som kort-stråigt hö) och pellets (som behöver blötläggas innan utfordring. Ganska högt energi och proteinvärde, men speciellt hacket är väldigt luftigt så en näve väger nästan ingenting.

1/4 vad?

Lucern är, i stort sett, superhö. Finns i hack (ser ut som kort-stråigt hö) och pellets (som behöver blötläggas innan utfordring. Ganska högt energi och proteinvärde, men speciellt hacket är väldigt luftigt så en näve väger nästan ingenting.
Uppsi! Hade glömt skriva, men 1/4 kg mått okej, finns det något annat kraftfoder? Eller är det just lucern?

Uppsi! Hade glömt skriva, men 1/4 kg mått okej, finns det något annat kraftfoder? Eller är det just lucern?

Lucern är bra just för att det inte är ett kraftfoder. Det är, precis som hö, silage, halm och betfiber/betfor ett grovfoder.

Det finns MASSOR av olika sorters kraftfoder. Vilka som är bra/dåliga beror på vad man har för kriterier. Behöver hästen energi, protein eller båda? I vilket format? Skall det vara billigt? Skall det vara tillsatser? Stärkelse? Havrefritt?

Är det bara glukosaminet som skall ätas upp, hade jag bara gett en näve eller så av lucern/havre/betfor/betfiber. Det behövs inte mer för att få i hästen/ponnyn pulvret, och det lilla som blir har ingen speciell påverkan på hästens/ponnyns totala energi och protein intag. Jag hade valt vad som var smidigast för mig (lätt att få tag i, möjlighet att förvara, billigt).

Behöver jag ge hästen kraftfoder för att det saknas något i hästens foderstat (tex i år, då vårt silage har ett lågt proteininnehåll) väljer jag i första hand rena foder (havre, betfor, lucern, linfrökaka osv) för då får jag bättre koll på vad hästen faktiskt får i sig. Många 'färdigfoder' (pellets och musli) har höga halter stärkelse (vilket inte är bra för hästens matsmältningssytem) samt udda mängder mineraler/spårämnen.

Vad som är ett bra kraftfoder för dig och din ponny kan man bara svara på om ni har analys på grovfodret och en uträknad foderstat där det fragår vad (om något) som saknas.

Okej, ni med lucern. Använder ni de i pelletsform som ska blötläggas eller det andra stråformade? Vilket tror ni är det bästa alternativet att blanda med glukoseminet?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Islandshäst Hej! Har börjat rida ett sto på 20 år nyligen, har själv haft islandshästar (för hobbyridning och klubbtävling främst) när jag var i...
Svar
14
· Visningar
2 079
Senast: Novisis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10