Kraftfoder på kvällen

B

Bubben91

Jag har hört att man inte ska ge kraftfoder till kvällsmaten för då kan hästarna få kolik. Är det någon annan som hört det?

Möjligtvis kan det vara menat så att hästarna får inte kolik av själva tidpunkten för kraftfodergivan, utan att om någon av hästarna skulle få kolik av kraftfodret så är det ingen som uppmärksammar det under natten?

Vad säger ni om det?

Sv: Kraftfoder på kvällen

Har jag aldrig hört talas om. Det är väl rätt vanligt att man ger kraftfoder på kvällen när man nattar utan att det händer nåt för det. Skulle ju vara att man inte är där OM nåt händer, precis som du skrev, men om man tänker så får man ju sitta och vaka över hästen hela dygnet OM nåt skulle hända.

Jag är mer rädd för foderstrupsförstoppning om man ger kraftfoder på kvällen. Kan ju gå om de får grovfoder ett tag innan så salivproduktionen kommit igång ordentligt men bäst är väl i mitt tycke att ge under dagen. Efter kvällsfodringen brukar det ju bli tomt i stallet så om hästen får förstoppning är ju ingen där.

Våra hästar äter bara kraftfode på kvällen och alla är kärnfriska. Fast de är redna fullproppade med hö från hagen när dom kommer in så det kanske är därför.
Kommer dom in på fastande mage och sätter i sig kraftfoder är det nog inte så lämpligt, då bör man nog låta dom äta lite hö först.

Jag tycker risken för kolik/foderstrupsförstoppning är störst när man har kraftfodret väntandes i krubban när hungriga hästar kommer in på eftermiddagen. De flesta slänger sig över kraftfodret och tar sedan höet därefter, istället för tvärtom.
Vi har alltid gett våra hästar en del av kraftfodergivan på kvällen, utan problem. De får alltid stå och tugga grovfoder tio minuter innan man ger kraften.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka