Kraftfoder på betet?

D

Dam

Ska nu sätta igång min häst efter en månads vila (har ridits LUGNT ungefär 2 gånger i veckan). Hon går på bete men ska snart ridas fem dagar i veckan, dressyr och uteritter med mycket klättring. Satsar på tävlingssäsong till hösten. Har dragit ner helt på kraften innan då hon stått. (fått lite efter en ridtur) Men nu ska vi i gång igen. Ska jag ge kraft igen, eller vänta lite?! Hon har rejält hull nu. Ska stå kvar på bete (med tillgång till stall) till augusti... Anledningen till att vi inte tävlar för fullt nu är att jag har varit akut sjuk. Tacksam för svar....

Sv: Kraftfoder på betet?

Jag hade inte gett en gnutta kraftfoder (jo, kanske en myyycket liten, som godis...;)) till en häst som redan är rund av betet.

Satsa hellre på att få upp konditionen och motorn och få ner hästen i vikt till att börja med.

Jag hade inte gett en gnutta kraftfoder (jo, kanske en myyycket liten, som godis...;)) till en häst som redan är rund av betet.

Satsa hellre på att få upp konditionen och motorn och få ner hästen i vikt till att börja med.

Tack för ditt svar! Nej, det handlar nog om att man får fodra med ögat i så fall. Eftersom hon har MYCKET motor och en extremt bra kondition i grunden (som hon knappast tappat all under en månads vila), var jag orolig att hon behöver stödfodring när hon ska jobba hårt igen... Det där med godis är roligt, man vill ju belöna efter en ridtur :)

Din häst har troligen inte tappat kondition alls eftersom den inte har vilat helt. (Du har ridit lungt 2 gånger i veckan) Det räcker säkert med bete i början. blir träningen mera intensiv kanske du behöver lägga till foder.

Min nya häst är TJOCK, hon rids nu sedan 1,5 vecka tillbaka 4-5 ggr i veckan och då i skogen mest med varierat tempo, skritt och trav. Innan dess har hon skrittat i 2 veckor.
Hon får INGET foder, bara lite mineraler och en liten, liten mängd morot eller ett par hästgodis.

Ska precis sätta igång min treåring. Hon går på fint bete och hon har lite överhull...:angel:... Det blir inte tal om att lägga till något kraftfoder för hennes del, oh no *skakar på huvudet*...

...är inbokade på clinics hela hösten och vintern och jag är tveksam om hon kommer att få nåt extra då, har ett mycket kraftfullt grovfoder så det blir nog till att ligga lågt till vårsidan när första tävlingarna är på g. Hon får på sin höjd viktiga mineraler...:cool:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
550
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 801
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 784
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka