Kraftfoder och bete?

mijan

Trådstartare
Ger ni era hästar kraftfoder under tiden de går på bete eller får de nöja sig med gräset?

Sv: Kraftfoder och bete?

Det brukar räcka utmärkt med betet, våra hästar måste snarare motioneras under hela sommaren för att inte lägga ut allt för mycket.

Min förra tant, Pinky, var iofs helt perfekt på detta bete.
Men hon var ett sällsynt undantag...;)

Stödfodrar endast ston med föl o extremt svårfödda hästar som inte klarar sig på enbart bete.

Ger ni era hästar kraftfoder under tiden de går på bete eller får de nöja sig med gräset?

Om hästen ifråga håller sig fin i hullet på enbart betet (och det gör typ 90% av alla hästar med RÅGE!) så får de bara gräs + ev. mineraltillskott.

Det finns ingen mening med att ge kraftfoder om de håller hullet bra på gräs. Vare sig de arbetas eller inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
677
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 017
Senast: Görel
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
712
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka