Kraftfoder med lite protein & mycket energi?

Machen

Trådstartare
Är det någon som har något tips på något kraftfoder med mer energi och lite protein? finns det över huvudtaget?
Har ett hö med mycket protein och energin är hyffsad men behöver lägga till lite mer på foderstaten. Har kollat på en del ponny-foder, kan det funka att ge det till ett halvblod?
 
Sv: Kraftfoder med lite protein & mycket energi?

Olja!!!!Perfekt när man vill få upp energin men inte proteinet.
 
Sv: Kraftfoder med lite protein & mycket energi?

Vanlig rapsolja eller? Vet du några riktmärken för hur mycket man ska ge?
 
Sv: Kraftfoder med lite protein & mycket energi?

Säger som ovanstående - ge OLJA! Det inenhåller ju bara energi. Annars inenhåller faktiskt HALM också bara energi. Varför inte ge det? Då får hästen mer stråfoder samtidigt ;) .
 
Sv: Kraftfoder med lite protein & mycket energi?

Olja ska ges med max 75-100 gr/100 kg häst och fodergiva. Sammanlagt dock maximalt det dubbla per dygn dvs 150-200 gr. Olja innehåller ca 35 Mj/kg. Halm innehåller ca 5 Mj och lite mineraler. Får man hästen att äta halm så är det ett bättre val tycker jag. Grovfoder är bra för magen!
//marti
 
Senast ändrad:
Sv: Kraftfoder med lite protein & mycket energi?

Kollade igenom min foderlistor och de kraftfoder med minst protein är:
Krafft Ponny som innehåller 9,5 Mj och 50 gr smbrp
Hestekrafts HorseSpeed som innehåller 13,95 Mj och 50 gr smbrp
//marti
 
Sv: Kraftfoder med lite protein & mycket energi?

krafft ponny och betfor.. det brukar jag generellt sett rekommendera om man behöver ha ner kvoten mycket.. annars kan man ta olja om det bara behövs lite..
 
Sv: Kraftfoder med lite protein & mycket energi?

Tack för svaren! Halm äter han tyvärr inte, har torv och halm i boxen och det lilla han pillar i sig räknar jag inte med. Vi provar med olja!
 
Sv: Kraftfoder med lite protein & mycket energi?

Machen skrev:
Tack för svaren! Halm äter han tyvärr inte, har torv och halm i boxen och det lilla han pillar i sig räknar jag inte med. Vi provar med olja!

Okej kör med olja du!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
844
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
437
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
533
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp