Kraftfoder med låg kvot ??

gylle

Trådstartare
Jaha, då har man i år det omvända problemet från i fjor. Behöver ett kraftfoder som SÄNKER kvoten alltså högt energi och lågt i protein. Vad ger man då ?

Sv: Kraftfoder med låg kvot ??

Inte kraftfoder, men olja är ju ren MJ ... Å andra sidan, måste du sänka kvoten, från grovfoder brukar man ju inte räkna hög kvot som "skadlig"?

Behöver du sänka kvoten då? För hög kvot som kommer från grovfodret gör ingenting.

Betfor (5)
Krafft Ponny (5,2)
Fibergi Bas (6)
Majs/rapsolja

krafft ponny ovch betfor röstar jag på.. *gillar krafft ponny*

Och jag gillar inget av det. Betfor har jag totalt bannlyst ur mitt stall varpå gallor och lösa magar totalt förvunnit. Både jag och framförallt mina hästar är inte förtjusta i pelleterat foder så därav går kraft bort.

Då det handlar om tävlingshästar i hård träning så blir det ett alldeles för stort proteinintag för att täcka deras energibehov därav att jag vill sänka kvoten.

Tror det är svårt att få i dem oljan bara........ Ligger ju så högt i värden att det knappt finns utrymme för något kraftfoder.

Någon som har koll på vad tex majsolja innehåller per deciliter ?

I de flesta fall finns ingen anledning att sänka kvoten om den höga kvoten kommer från grovfodret. Har man ett bra hö kan också de flesta hästar klara sig på bara det plus mineraler (ff a selen) och då behövs alltså inget kraftfoder. Har man hästar i hård träning t ex så kanske det är svårt att få i dem tillräckligt, då är ju olja ett alternativ (de flesta hästar äter väl dock inte olja endast), betfor är ju också bra. Annars har de flesta foderföretag nuförtiden sk energifoder så dem kan du ju kolla på. Spannmål är ju ganska mycket energi, kvoterna varierar beroende på vilket du väljer, majs ligger ganska lågt t ex. Annars kan du ju försöka hitta "dålig" havre, dvs havre med låg vikt per volymenhet, den innehåller i regel mycket skal och därmed mindre protein.

man brukar väl räkna 3,5 MJ per dl olja har jag för mig, mycket lättare än att räkna TS..

till GYLLE (råkade klicka på fel snabbsvarsknapp)

morötter 4,67
majs 5,25
eggersman equichamp 4,39
eggersman golden power 4,46

så eggersman kanske du ska titta på..

Senast ändrad av en moderator:

Bubbla skrev:
Olja ligger på ungefär 31 MJ per kg torrsubstans.
??? Per kg TORRSUBSTANS olja? Hur mycket är det då i flytande form?

gylle skrev:
Då det handlar om tävlingshästar i hård träning så blir det ett alldeles för stort proteinintag för att täcka deras energibehov därav att jag vill sänka kvoten.

I såna fall röstar jag för Fibergi Bas (innehåller förhållandevis väldigt lite protein) eller någon Eggersmann musli som BeastieBabe sa.

väcker en gammal tråd då jag funderar på vad för foder jag ska ge mitt föl jag håller på att avvänja. Med hösilaget den får nu så blir det en hög kvot och det fattas 6 mj och det finns 60 smbrpg för mkt protein. Hon är känslig i magen o blir lätt lös o får gödselvatten ibland. Har börjat ge foderjäst i betfor men tänkte om det fanns något ännu bättre för magen som är mkt energi. Få även havre nu.Gav lite lusern ett tag men nu äter hon så bra av hösilaget att hon får i sig mer än tillräckligt med protein.

Linfrön, majs, vetekli ska ju va bra men har så höga proteinvärden. olja vågar jag nog inte då jag tror hon blir lös av det.

Funderar på att prova nåt egersman foder, eller fiberi låg, kf pony.kanske nån musli.

Har tillgång till fibergi, svenska foder, kraft, dynavena, wiromin och eggersmann. Har tänkt att ge något halvkilo alltså-

tips?

Aspbarkspelletsen har låg protein energiinnehåll.
Energi 7,3 MJ - men sen så fattar jag inte riktigt hur deras protein ser ut på innehållsförteckningen :crazy: Men det är lågt protein, ja.

Men skit,då...Läste fel. Sorry.

finns massor med egersman foder tydligen som har lägre kvot än kf ponny som har 5,2
bland annat dessa två jag funderar på o prova
herbs bio 1 4,88
frucht musli 4,8
Men det foder jag helst skulle vilja ge är nog struktur equichamp men tydligen ska man ej ge det förrens tidigast 2 månader efter avvänjning. funderar på varför det är så? ringde o fråga en ÅF o de hade ingen aning alls.

Till ett nyavvant föl ska du absolut INTE ge något som sänker kvoten, har du ett bra grovfoder - vilket det låter som - så gör det inget alls om det är för mycket proteiner!
Hellre det än för lite!
Det är oftast svårt nog ändå att få i dem alla de proteiner de behöver, så vad du än gör, ge hellre överskott än att minska på det!

Till ett nyavvant föl ska du absolut INTE ge något som sänker kvoten, har du ett bra grovfoder - vilket det låter som - så gör det inget alls om det är för mycket proteiner!
Hellre det än för lite!
Det är oftast svårt nog ändå att få i dem alla de proteiner de behöver, så vad du än gör, ge hellre överskott än att minska på det!

Okey, kvoten ligger på 10 nu enligt analysen. Ts i hösilaget varierar lite men blir aldrig blötare än vad jag tror ts i analysen angav.(33 % vilket inte verkar särskilt realistiskt då det är rätt så torrt oftast)
Om jag ändå skulle gå efter analysen så får fjordfölet i sig 54 mj och 540 smbrpg av bara det hösilage jag räknar med att den äter, 15 kg dygn, utfodrar i praktiken mer men hon trampar ner o blandar in det i halmen i boxen lite o så.Fölet är i bra hull o så tycker jag, hovslagarn tyckte dock att fölet va tjockt.

Så jag kan ge typ krossad havre fast kvoten är hög?vill ge något som är bra för magen. o sen är ju inte protein överskott så bra när det kommer från kraftfodret har jag läst. Betfor, havre, lusern, foderjäst har jag provat fölet blev lite bättre. Går i perioder så ja fundrar på om det egentligen handlar om att hon är känslig för en varierande ts i hösilaget. Nu har hon varit rätt så bra ändå sen jag tog henne helt från märren.Ska byta till hö om några månader o ge som stöd under betet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 545
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
554
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
781
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka