Kraftfoder efter fångkänningar?

P

Ponnymamman

VI har en ponny som i somras fick fångkänningar. Den sattes på "noll och inget foder" och behandlades som sig bör. Tack och lov så var vi ute i god tid och ponnyn repade på sig snabbt och bra. Nu ska den tillbaks i träning och tävling och då den inte har värsta motorn själv så är det till stor del en foderfråga för att få den lite pigg och dynamisk. ;)
Vad tycker ni att man kan ge som kraftfoder eller tillläggsfoder för att få den där energin som ponnyn så väl behöver? Man vågar ju knappt ge något alls känns det som?
Finns det någon som har koll på läget och kan tipsa lite vore jag ruskigt tacksam! :)

Sv: Kraftfoder efter fångkänningar?

Inget!!! En fångbenägen häst skall aldrig få foder som innehåller mkt stärkelse eller socker. Att ge den havre, musli etc är som att be att den får fång igen.

Ge hö som är lågt i socker och betfor utan melass. Vissa tål även melassfri lusern.

Kan den aldrig mer få kraftfoder då eller hur menar du?
Havre ? Vad är det i havren den får fång av? Jag har såååå dålig kunskap om detta, har haft turen att under alla år aldrig ägt en fångponny innan...

Havre innehåller mycket stärkelse vilket inte är bra för fånghästar, men även andra hästar kan må "dåligt" av för mycket stärkelse.
Ta en analys på ditt hö och utgå sedan från den för att se vad som fattas. Gräspellets och lucern utan melass är nog det bästa om det fattas protein.
Vet en del foderföretag som har foder som skall vara bra till fånghästar men tror att det är viktigt att inte ge något i onödan.
Om hästen är överviktig är det ännu mer noga att man inte ger för mycket energi så den fortsätter att vara överviktig.
Sen behöver den ju mineraler som alla andra hästar förstås.

I England forskas det betydligt mer om fång. Och det finns foder som är godkända av the laminitis(fång) trust. Vi har fodrat våra ponnier med ett sådant i flera år. Man kan tom ersätta höet med det (vi gjorde det när vi fått hem ett parti dåligt hö).

Jag blev ochså med fånghäst i vintras och har heller ingen erfarenhet av fång.
Ett ganska rejält anfall då vi först inte fattade att det var fång.
Vad menas med liten känning, kan den redan ridas enl vet.
Min fick stå i 8 månader och skos nu med mycket korta tår.
Min pålle var smal när han fick fång och är nu tunn.
Kämpar med att få upp hullet utan återfall. Hö räcker inte tyvärr.
Jag har köpt protein plus som innehåller endast 10% stärkelse. kompletterar med lite olja samt lucernpellets.
När det gäller protein plus så får han lite morgon och kväll för att sprida ut det över dagen. Lite olja på höt samt uppblötta lucernpellerts på kvällen.
Han har alltid fallit ur i hull och behöver extra protein så det gör det ju inte lättare precis.

Jag hade inte gett ett foder med 10% stärkelse till en fånghäst!
Jag har också en fånghäst som är tunn och har svårt att hålla hullet, även när han fick fång i december. Han är insulinresistent trots att han är smal. Han får blötlagt hösilage, uppblött melassfri lusernpellets och linfrökaka och lite linfröolja.
Till ts
Är hästen för smal eller varför tror du den blir piggare av kraftfoder? Balanserad foderstat helst via grovfoder gör att hästen håller sig frisk och pigg.

Senast ändrad:

Jag läste på pavos hemsida att hö innehåller ca 8% stärkelse.
När det gäller att blöta höet så krävs det ganska mycket meck för att få ner stärkelsen.
Ger man mycket hö redan så borde rent teoretiskt ett proteinrikt kraftfoder med 10 % stärkelse vara mer skonsamt för att få upp proteinet. Eller är jag helt fel ute. vi pratar inga stora givor ca 100 g morgon och kväll.

Vår ponny är inte tunn men vi håller den medvetet i väldigt "icke tjock", den är i alldeles perfekt hull. Däremot så behöver den tryckas i lite kraftfoder för att få lite mer energi i den då den rids, lite bensin liksom för att det ska finnas något mer att ruída på än bara tomgången på ponnyn.. ;)

????
Enligt equianalythical så har de ett snittvärde på gräshö 2,89% stärkelse, ungefär som deras snittvärde på stärkelse i lusernpellets 2,54%.
Socker ligger dock högre i gräs än lusern.

Jag blev ochså med fånghäst i vintras och har heller ingen erfarenhet av fång.
Ett ganska rejält anfall då vi först inte fattade att det var fång.
Vad menas med liten känning, kan den redan ridas enl vet.
Min fick stå i 8 månader och skos nu med mycket korta tår.
Min pålle var smal när han fick fång och är nu tunn.
Kämpar med att få upp hullet utan återfall. Hö räcker inte tyvärr.
Jag har köpt protein plus som innehåller endast 10% stärkelse. kompletterar med lite olja samt lucernpellets.
När det gäller protein plus så får han lite morgon och kväll för att sprida ut det över dagen. Lite olja på höt samt uppblötta lucernpellerts på kvällen.
Han har alltid fallit ur i hull och behöver extra protein så det gör det ju inte lättare precis.

Vår ponny gick på magert bete och fick en tappad sko och blev således stående 6 dagar innan den slogs på igen. Den vilan i kombination betet och ponnyns ålder misstänker min vet + hovslagaren gav ponnyn en fångkänning. Hon var öm i bägge framhovarna, hade ökad puls, stod + svälld mankam. Ponnyn fick då specialdojjor, smärtstillande och sattes i sandhage med bara halm att äta. Efter omskoning med likadana skor så säger både vet och hovslagare att ponnyn ser förnämlig ut och att det var en lindrig känning som snabbt kom under behandling och att allt nu är i sin ordning.

Ni hade tur med att upptäckte fången så snabbt.
Det är en djungel med många olika svar på vad en fånghäst skall äta.
Det företagen rekommenderar får man kolla upp.
spillers fångfoder har jag inte hittat någon spec. på än.
Men mycket är också samstämmigt.
Enligt en sida från foder lev. innehåller hö 8%. en annan sida säger under 3%.
Protein + är avelsfoder är från kraft som enligt dom skall kompletteras med havre för energins skull. Men det baseras kanske på avelston. jag ger linfröolja eftersom min häst behöver energi också.
Inte lätt att ha den första fånghästen i stallet på 11 år.

Vår ponny är inte tunn men vi håller den medvetet i väldigt "icke tjock", den är i alldeles perfekt hull. Däremot så behöver den tryckas i lite kraftfoder för att få lite mer energi i den då den rids, lite bensin liksom för att det ska finnas något mer att ruída på än bara tomgången på ponnyn.. ;)

Om ponnyn får de kalorier och den proteinmängd den behöver från grovfoder så ska inte kraftfoder behövas till normal ridning.
Varierad träning med mkt konditionspass ger en pigg häst med mycket ork.

För att veta vad hästen får i sig måste ni ha analys på ert hö annars famlar ni bara i blindo vilket är synnerligen olämpligt med en fångbenägen häst.

Kolla på Dodson & horrels foder. Det är anpassat till fånghästar. Lågt i socker och stärkelse.
Finns en stråbaserat variant som heter safe & sound som kanske kan passa som lite extra bränsle. Alternativt alfalfa hackelse ifall du behöver mer protein i foderstaten. Men höanalysen visar ju hur höet behöver kompletteras.

Det där är totalfel!! Hö innehåller knapt någon stärkelse alls, mitt har 0,2%!

Om du läser innehållsförteckningen på protein och muskel så ser du att de innehåller enbart sånt som fånghästar inte skall äta, tex melass. Skulle aldrig aldrig ge ett sånt foder till min fånghäst. Är den tunn så behöver den dessutom energi, inte massa protein. Det är inte bra att ge för mkt protein, det belastar kroppen onödigt.

Kan inte rekommendera div sk fångfoder, samtliga av de jag kollat på innehåller båda melass och säd samt lusern (det är eg bara dyr lusern med melass och havrekli du köper). Bara lurerier. :crazy:

Ge istället melassfri betfor, det har et energivärde nära havre men är helt fritt för stärkelse och innehåller under 5% socker. :)

Och till TS; man kan inte ändra hästens temperament genom fodringen. Såvida den inte är undernärd eller överviktig, eller lider av mineralbrist så har den det temperamentet den har oavsett foder. Vissa hästar är bara mer flegmatiska, precis som människor. Jag orkar inte mer för att jag smäller i mig en chokladkaka.

Om man vill göra en lat häst piggare får man hitta på roligare saker så att den tycker träningen är spännande. :)

Senast ändrad:

:)
Det där är totalfel!! Hö innehåller knapt någon stärkelse alls, mitt har 0,2%!

Om du läser innehållsförteckningen på protein och muskel så ser du att de innehåller enbart sånt som fånghästar inte skall äta, tex melass. Skulle aldrig aldrig ge ett sånt foder till min fånghäst. Är den tunn så behöver den dessutom energi, inte massa protein. Det är inte bra att ge för mkt protein, det belastar kroppen onödigt.

Kan inte rekommendera div sk fångfoder, samtliga av de jag kollat på innehåller båda melass och säd samt lusern (det är eg bara dyr lusern med melass och havrekli du köper). Bara lurerier. :crazy:

Ge istället melassfri betfor, det har et energivärde nära havre men är helt fritt för stärkelse och innehåller under 5% socker. :)

Och till TS; man kan inte ändra hästens temperament genom fodringen. Såvida den inte är undernärd eller överviktig, eller lider av mineralbrist så har den det temperamentet den har oavsett foder. Vissa hästar är bara mer flegmatiska, precis som människor. Jag orkar inte mer för att jag smäller i mig en chokladkaka.

Om man vill göra en lat häst piggare får man hitta på roligare saker så att den tycker träningen är spännande. :)

Tack för ett utförligt svar gällande fodret!
Vi kämpar med att varitera träningen och motivera ponnyn, men det är dödsdömt. Den är van att tryckas i ganska stora mängder kraftfoder sen tidigare då den tävlat på elit nivå under flera år. Nu när den bytt ryttare och inte jobbar på samma sätt så fodras den av självklara anledningar inte heller så längre. Men den blir loj och inte alls " ngt tryck" i. Det känns som om det fattas något och jag vet inte vad det är. Måste testa mig fram tror jag. Har just kvitterat ut analysen på nya höet så jag får väl sätta mig ikväll och spåna på detta.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 109
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en egen häst samt en foderponny som står hemma hos mina föräldrar. Jag själv bor i stan, 2 mil från deras gård, har ej...
2
Svar
38
· Visningar
4 812
Senast: hekla
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 154
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar