Kraft innan HÖ Problem

C

Crona

Jag står i ett kollektiv stall där alla hjälps åt, vi skriver upp oss på schema över in/ut släpp och då ingår fodring i det
Senast 8 har vi sagt att de ska vara ute i hagen , alla brukar vara där vid 7 och fodra kraft vid täckesbyte sen direkt ut i hagen.
Vid flera tillfällen envisas en tjej att fodra tidigare hon ger kraft vid06 sen står hästarna inne och väntar tills den på schemat kommer och släpper ut,
Är jag nojjig då och tycker att detta blir för lång tid utan grovfoder efter kraft , vill egentligen att höet/gräs ska komma innan och sen kraft men tyvärr nedröstad. Risken känns större att det händer något om de inte får komma ut efter kraften och börja tugga röra sig mm
kan jag be denna tjej att inte göra så, att ge hö istället om hon nu vill dit tidigare. TAck

Sv: Kraft innan HÖ Problem

Jag hade bett personen ifråga som fodrar med kraften att ge grovfoder först,, el jag hade kräft det,... Det är ju enbart sunt förnuft.

Om det inte är så att alla hästarna får såppas bra med hö på natten att dom fortfarande har kvar på morgonen och sysselsätter magen hela natten.

Jag hade bett personen ifråga som fodrar med kraften att ge grovfoder först,, el jag hade kräft det,... Det är ju enbart sunt förnuft.

Om det inte är så att alla hästarna får såppas bra med hö på natten att dom fortfarande har kvar på morgonen och sysselsätter magen hela natten.

försöker med det att ge mkt hö(kvällen) men han äter upp det
tack då kan jag be henne om det :cool:

Ge lusern (hack) på morgonen så får den "grovfoder" samtidigt som kraften. Det är ju lätt att lägga i hinken med övrigt foder.

Det är väl bara att hänga fram en påse med hö som morgonfodraren kan ge till din häst innan den får kraftfoder!?

Jag stod i ett stall för några år sedan där hästarna inte fick hö vid insläpp - bara krafft :eek: Helt galet tycker jag. Men eftersom jag vägrade finna mig i detta fick min häst hö när han kom in. Efter ett par veckor åt alla hästarna hö vid insläppet..

Ge lusern (hack) på morgonen så får den "grovfoder" samtidigt som kraften. Det är ju lätt att lägga i hinken med övrigt foder.

det blir bry då jag inte vet vilken dag hon kör dit tidigare , men klart en tanke :grin:

kör hon dit utan att det är "hennes tur"?? Varför gör hon isf det öht?? blir inte den som faktistk ska fodra/släppa ut lite störd då?? (det blir ju mindre jobb, men jag hade iaf reagerat negativt på det)..
Vad säger de andra i stallet om problemet??

kör hon dit utan att det är "hennes tur"?? Varför gör hon isf det öht?? blir inte den som faktistk ska fodra/släppa ut lite störd då?? (det blir ju mindre jobb, men jag hade iaf reagerat negativt på det)..
Vad säger de andra i stallet om problemet??

de tycker nog som ja, tog upp det i dag .
Ja hon åker bara dit vet inte varför olika anledningar tror jag sover inte gott kanske :D

Jag förstår faktiskt inte problemet?
Är det att hon ger en timme tidigare än alla andra?

Det är ju viktigare att hästen får grovfoder innan kraft, än det är att den ska få det Efter kraften.
Varför skulle det hända något?

Sen finns det ju ignen anledning för henne att fodra hästarna med kraft klockan sex om det ändå kommer dit någon vid sju, så jag förstår inte hur hon tänker. :p
Kanske kan vara en bra idé att prata med henne?

Jag förstår faktiskt inte problemet?
Är det att hon ger en timme tidigare än alla andra?

Det är ju viktigare att hästen får grovfoder innan kraft, än det är att den ska få det Efter kraften.
Varför skulle det hända något?

Sen finns det ju ignen anledning för henne att fodra hästarna med kraft klockan sex om det ändå kommer dit någon vid sju, så jag förstår inte hur hon tänker. :p
Kanske kan vara en bra idé att prata med henne?

Risken är att min häst står 2h utan något grovfoder efter kraft i värsta fall

Jag står i ett kollektiv stall där alla hjälps åt, vi skriver upp oss på schema över in/ut släpp och då ingår fodring i det
Senast 8 har vi sagt att de ska vara ute i hagen , alla brukar vara där vid 7 och fodra kraft vid täckesbyte sen direkt ut i hagen.
Vid flera tillfällen envisas en tjej att fodra tidigare hon ger kraft vid06 sen står hästarna inne och väntar tills den på schemat kommer och släpper ut,
Är jag nojjig då och tycker att detta blir för lång tid utan grovfoder efter kraft , vill egentligen att höet/gräs ska komma innan och sen kraft men tyvärr nedröstad. Risken känns större att det händer något om de inte får komma ut efter kraften och börja tugga röra sig mm
kan jag be denna tjej att inte göra så, att ge hö istället om hon nu vill dit tidigare. TAck
Om hon låter hästarna stå inne under denna tid kan man ju be henne att först fodra med hö (räcker ju med något halvkilo eller så) och när hon gett alla en tuss hö så fodrar hon kraftfoder som vanligt. Idén med hö före kraftfoder är ju delvis att hästarna inte ska vara så hungriga att de kastar i sig maten och riskera foderstrupsförstoppning. Och ett varv med hö innan man lägger in kraftfoder tar ju inte så lång tid. Resterande hö kan de sedan få i hagen.

Risken är att min häst står 2h utan något grovfoder efter kraft i värsta fall

Men den gör ju det ändå. :confused:

Den har ju inte grovfoder så det räcker, utan det är ju tomt klockan 6.
Vad skulle det spela för roll för hästen om den får kraften klockan 6 istället för klockan 7?

Är det ett problem är det ju bara att ge lucern, eller bara hö istället för kraft.

Men den gör ju det ändå. :confused:

Den har ju inte grovfoder så det räcker, utan det är ju tomt klockan 6.
Vad skulle det spela för roll för hästen om den får kraften klockan 6 istället för klockan 7?

Är det ett problem är det ju bara att ge lucern, eller bara hö istället för kraft.

Vill hästen ska få hö(gräs i hage) efter kraft, hade velat att han fick höet före men det går inte.

Då kanske jag får utöka med en sorts foder till och en spann till då om hon nu ska fodra innan vad som är bestämt

Låter ju onödigt att hon fodrar och sen låter hästarna stå och vänta på den som ska släppa ut, då kan hon ju lika gärna släppa ut själv tycker man..

Men annars så kan du väl bara be henne lägga in lite hö till din häst eller fodra den med lusern.
Men vad skulle hända på de 2 timmarna från att hästen fått kraft tills den kommer ut? Blir de inte utsläppta direkt kl7 om de redan blivit fodrade? Då är det ju bara 1 timme..

Det har löst sig

hon ska ge en tuss hö istället när hon är där så tidigt på morgonen. Så fodrar ordinarie som vanligt när den kommer mellan 7-8

Tack för alla svar:banana:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 132
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 569
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 695
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka