Kraft grund eller ponny?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare afsana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 3 191
A

afsana

Snart får vi hem vår nya ponny, maxad c-ponny på 14 år. Han har tidigare ätit ett fullfoder "Eggersman". Vet inte var man köper detta? Tror ni att det går lika bra med kraft grund eller kraft ponny? Viölken skillnad är det föresten på grund och ponny?
Räcker det med grund eller ponny + hö eller måste man ge även havre. Vilken nytta gör betfor?

Sv: Kraft grund eller ponny?

Snart får vi hem vår nya ponny, maxad c-ponny på 14 år. Han har tidigare ätit ett fullfoder "Eggersman". Vet inte var man köper detta? Tror ni att det går lika bra med kraft grund eller kraft ponny? Viölken skillnad är det föresten på grund och ponny?
Räcker det med grund eller ponny + hö eller måste man ge även havre. Vilken nytta gör betfor?

Grund i lagom mängd tror jag helt o hållet på, samt hö såklart. Betfor gör ju kraftfodret lite smaskigare, är lite som godis/smakförhöjare. Grund o ponny är ju ett fullfoder så havre behövs ju inte om ni inte vill komplettera med det för sakens skull.

Kan ju va lämpligt att just nu i början ge mer hö än kraftfoder och öka succesivt för att se hur mkt ni ska ge plus hur ponnyn reagerar, jättepigg eller lat så att säga.

Lycka till!:)

om du berätta var du bor så kan jag se om eggersmann har någon återförsäljare i närheten. eggersmann och krafft ligger inte så långt ifrån varandra prismässigt, så kan du så fortsätt hellre med eggersmann.

skillnaden mellan grund och ponny vet jag inte så här direkt eftersom jag dels inte har ponny och dels för att jag inte använder fodret, men jag skulle tro att det är mindre energi i ponnypelletsen eftersom dom oftast inte behöver så mycket.

sök på kraffts hemsida och kika runt.

http://www.krafft.nu/

läste precis på deras sida att ponnyfodret innehåller mindre protein.

om du berätta var du bor så kan jag se om eggersmann har någon återförsäljare i närheten. eggersmann och krafft ligger inte så långt ifrån varandra prismässigt, så kan du så fortsätt hellre med eggersmann.

skillnaden mellan grund och ponny vet jag inte så här direkt eftersom jag dels inte har ponny och dels för att jag inte använder fodret, men jag skulle tro att det är mindre energi i ponnypelletsen eftersom dom oftast inte behöver så mycket.

sök på kraffts hemsida och kika runt.

http://www.krafft.nu/

läste precis på deras sida att ponnyfodret innehåller mindre protein.
Vi bor i Arboga.

Betfor påverkar en rad funktioner hos hästen. Dels förbättras det totala näringsupptaget genom att betfor innehåller lättsmälta
och nyttiga kolhydrater som ger snabb energi.
Dels ökar den totala prestationsförmågan genom att hästar som utfodras med Betfor får mer energi (glykogen i musklerna) och lägre mjölksyranivå efter ansträngning.Det påverkar också den ”goda” bakteriefloran, så att den gör maximal nytta för foderomsättningen. Som bonus får hästen en gynnsammare vätskebalans, eftersom blötläggningen gör att hästen får i sig vätska utan att behöva dricka.
Kopierat från svenska foders sida.
Glöm inte att ta med hästens "gamla" foder hem då de måste få en invänjningsperiod.

Senast ändrad av en moderator:

Betfor påverkar en rad funktioner hos hästen. Dels förbättras det totala näringsupptaget genom att betfor innehåller lättsmälta
och nyttiga kolhydrater som ger snabb energi.
Dels ökar den totala prestationsförmågan genom att hästar som utfodras med Betfor får mer energi (glykogen i musklerna) och lägre mjölksyranivå efter ansträngning.Det påverkar också den ”goda” bakteriefloran, så att den gör maximal nytta för foderomsättningen. Som bonus får hästen en gynnsammare vätskebalans, eftersom blötläggningen gör att hästen får i sig vätska utan att behöva dricka.
Kopierat från svenska foders sida.
Glöm inte att ta med hästens "gamla" foder hem då de måste få en invänjningsperiod.

Då jag är väldigt grön på det här med ponny/häst så har jag kanske en del konstiga frågor. Om man ger ponnyn för mycket betfor kan den då bli för pigg som man hört att den kan bli av havre?

Då jag är väldigt grön på det här med ponny/häst så har jag kanske en del konstiga frågor. Om man ger ponnyn för mycket betfor kan den då bli för pigg som man hört att den kan bli av havre?

det skulle jag också vilja veta!? en intressant fråga, men eftersom det är ett foder så borde betfor kunna ha samma utläsande faktor som om man överutfodrar med havre?

en del hästar reagerar på melassen i betfor ( redan vid yttepytte lite)och andra på havre (i samma ytte pytte giva), sedan finns det dom som kan äta "vad som helst" utan att bli allt för "pigga".

personligen väljer jag helst ett grovfoder som täcker så mkt. som möjligt, helst så jag slipper ge kraftfoder alls (vilket har inträffat vissa år även till halvbloden), då ger vi lite lusern för att blanda tex. mineralerna/vitaminerna i.

en del hästar reagerar på melassen i betfor ( redan vid yttepytte lite)och andra på havre (i samma ytte pytte giva), sedan finns det dom som kan äta "vad som helst" utan att bli allt för "pigga".

personligen väljer jag helst ett grovfoder som täcker så mkt. som möjligt, helst så jag slipper ge kraftfoder alls (vilket har inträffat vissa år även till halvbloden), då ger vi lite lusern för att blanda tex. mineralerna/vitaminerna i.

ja, självklart så ska man sträva efter ett så bra grovfoder som möjligt, men det är inte ofta man hittar det. så det är därför många fodrar med kraftfoder.

sedan att det ligger mycket okunskap i det hela också. hästar har ju alltid ätit havre, så då är det väl klart att hästen måste ha havre, eller hur? :cool:
nej, många som har häst vet nog inte varför dom ger kraftfoder...

jo, visst är det så. men det har ju hänt att grovfodret täckt det största behoven , iallafall här ;)

tillbaks till betforn så är det förmodligen (efter vad jag förstått) melassen som hästarna kan "gå i taket på" för min vänninas halvblod fick ett lusern innehållande melass och han blev väldigt på tårna :crazy: (trots ganska liten giva) när hon bytte lusern till ett melassfritt alt. så "återgick" hästen till sitt "vanliga jag". den hästen är känslig för havre med.

Vad du ger för kraftfoder spelar ingen roll så länge det blir rätt ihop med ditt grovfoder. En analys på höt o så får du reda på om du över huvudtaget behöver ge kraftfoder.

Börja med att ta reda på vad ditt grovfoder innehåller, och så väljer du ett kraftfoder som väger upp dess brister. Kanske behövs inget kraftfoder alls, eller så behövs ett rejält proteinkoncentrat?
Du har förmodligen inte samma hö som den förra ägaren, så utgå inte från att samma kraftfoder passar i foderstaten.

Krafft Grund är ungefär som (dyr) havre näringsmässigt, men med helt omvänd mineralbalans; mycket kalcium och lite fosfor.

Krafft Ponny är ett riktigt märkligt sammansatt foder som är baserat på den gamla myten att ponnyer mår bäst av mer eller mindre proteinbrist. Har ungefär samma näringsinnehåll som ett normalt svenskt hö, som ju oftast måste proteinkompletteras för att duga åt en normal häst...;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 579
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 163
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 890
Senast: Lhas
·
Hästvård Min ena c-ponny av oklar anledning äter eller dricker något. Igår byta vi stall, då åt hon, drack inte super mycket men eftersom hon...
Svar
6
· Visningar
992
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka