Kraft grund eller kornkross?

K

kaktusen

Jag har en omusklad varmblodstravare som jag nu försöker göda upp och undrar lite om foder.

Vad tror ni är bäst av kraft grund eller kornkross?

Hittar varken analys, pris eller vart man kan köpa Kraft på internet, nån som vet?

Sv: Kraft grund eller kornkross?

De är ganska lika näringsmässigt.

Det skiljer dock en hel del i pris, och mineralbalansen är helt annorlunda, rena spannmål innehåller mycket fosfor och ganska lite kalcium, medan Krafft Grund har det motsatta förhållandet.

Den krossen jag i sånafall ska köpa kommer att kosta 7 kr / kg
Blir det billgare med Krafft?
Han får redan nu vetekli vilket innebär att han redan fåt mycket fosfor, ska ska jag ge korn måste jag köpa kalk också

Det är itne säkert att du får ett P-överskott om du ger kli.
Det är endast en liten del som hästen kan ta upp, (sök på fytin eller fytat, så ser du varför) och så beror det ju på hur mycket kli du kommer att ge och vad ditt grovfoder innehåller.

kraft må vara ett foder med bra innehåll men jag tycker många hästar har svårt att tugga det *en liten tankenöt*

jag skulle valt kornkross..
har sett hur man tillverkar kraft pellets och efter det slutade jag använda färdiga foderblandningar helt och hållet.
pellets och andra färdigblandade foder är hopskrap av foderrester bla renfoder o dyl kan även finnas spår av hönsfoder..sedan tillsätter dom mineraler mm, känns lite osäkert att ge det som foder tycker jag då man inte helt vet exakt vad det innehåller.

min åsikt, jag skulle valt kornkross och sätta till det som fattas själv så det blir rätt och så man vet exakt vad hästen får.

Det är itne säkert att du får ett P-överskott om du ger kli.
Det är endast en liten del som hästen kan ta upp, (sök på fytin eller fytat, så ser du varför) och så beror det ju på hur mycket kli du kommer att ge och vad ditt grovfoder innehåller.

Har tyvärr inte analyserat grovfoder så man kan ju inte veta säkart hur mycket han får i sig men jag har lärt mig att man ska vara på det säkre sidan när det gäller Ca/p-balansen....

Jag skulle nog hellre satsa på kraft groov, men min valack som visserligen har muskler men är väldigt tunn i hullet går just nu på kornkross.

har me ett litet tunnt vbl som jag ger både korn kraft 90, havre betfor linfrö o mineraler o e vit funkar jätte bra hon lägger på sig bra på de innan gick hon enbart på havre o korn o en massa hö förstårs

Vet man inte grovfodrets näringsinnehåll kompletterar man först och främst med lusern.

HAr du ingen analys och hästen dessutom är omusklad skulle jag inte tänka annat än att komplitera med lusern.

Lucern! Har provat det till flera hästar av olika kön o olika åldrar o det funkar kanon.

Den krossen jag i sånafall ska köpa kommer att kosta 7 kr / kg
Blir det billgare med Krafft?
Han får redan nu vetekli vilket innebär att han redan fåt mycket fosfor, ska ska jag ge korn måste jag köpa kalk också

Åh jösses vilken dyr kross!

Jag skulle skippa både kross och Grund och satsa på lusern eller Groov 125.

jag skulle valt kornkross..
har sett hur man tillverkar kraft pellets och efter det slutade jag använda färdiga foderblandningar helt och hållet.
pellets och andra färdigblandade foder är hopskrap av foderrester bla renfoder o dyl kan även finnas spår av hönsfoder..sedan tillsätter dom mineraler mm, känns lite osäkert att ge det som foder tycker jag då man inte helt vet exakt vad det innehåller.

min åsikt, jag skulle valt kornkross och sätta till det som fattas själv så det blir rätt och så man vet exakt vad hästen får.

Intressant att du sett det, berätta gärna mer...

Att det är hopskrap etc är en ren skröna.

*kl*

Kraft grund är mkt bättre än kornkross speciellt ur näringssynpunkt.
Fast vill man använda kornkross så måste man köpa den när den är precis nykrossad och inte när den har legat ett par veckor. Man kan nästan säga att kornkross och havrekross är "färsk"vara

Jag väljer grund då min häst är allergisk mot korn. Analysen finns på kraffts hemsida och priset på grunden är ca 150 kr/säck (inte exakt)

Näringsvärdena på kornkross sjunker ju med tiden. Dvs det måste vara ganska nykrossat för att ha det näringsvärdet som anges. Tror inte det är likadant med kraft.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 112
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka