Krafsar på dörren hela nätterna

R

rulana_korsbar

Säga vad man vill om innekatter, men nu har vi i alla fall en sådan. Vi har en relativt stor lägenhet där hon har tillgång till alla rum dagtid, men kvällstid stänger vi dörren till sovrummet för att kunna låta marsvinen springa lösa under natten. Sedan någon månad tillbaka har vår katt börjat krafsa hysteriskt på sovrumsdörren hela mornarna. Hon börjar kring femsnåret och håller på tills vi går upp. Det är omöjligt att sova, jag blir fullkomligt tokig! Det mest underliga är att vi haft henne sedan oktober, hon har alltid sovit med stängd dörr och det har inte varit några problem. Först nu senaste veckorna (efter kastrering) har hon blivit helt knäpp.

Vad ska vi göra?! :confused:

Sv: Krafsar på dörren hela nätterna

Hur mycket aktiverar ni henne?
Utan en kattkompis eller utegångsmöjligheter kan sådana här beteenden lätt växa fram.

Jag förstår det. Den här katten är uppfödd som innekatt och har inte möjlighet att gå ut då vi bor inne i stan. Hon har också kroksvans vilket gör att hennes balans är märkbart dålig, jag tror hon skulle ha svårt att klara sig utomhus.

Vi är hemma mycket på dagarna och då är hon med hela tiden. Aktiverar henne mycket med leksaker och brukar passa på att ge henne kvällsmat precis innan vi går och lägger oss så att hon ska fokusera på något annat.

Har senaste två nätterna byggt kartongvägg utanför dörren så att hon inte kommer åt den. Funkar men känns ju inte som en bra långtidslösning...

Jag har aldrig hört att svansknick påverkar balanssinnet. Är du säker på att det inte är något annat som stör hennes balans?

Jag skulle ha skaffat en lämplig kattkompis till lilla fröken. Hon känner sig ju ensam. ;)

Hon hör nog marsvinen springa omkring i sovrummet:D
En liten kompis skulle nog vara bra.

Jaa, katter kan ju få för sig saker ibland...kanske var det förändringen med kastreringen som bidrog. Svårt att säga!

Har själv katter som har svårt med stängda dörrar. De ska vara öppna helt enkelt så att de kan gå fritt och ha koll på läget. Vi har väldigt sällan dörrarna stängda här just av den anledningen, men måste man stänga tar det inte lång stund innan krafset börjar. Släpper man sedan in katten och stänger igen börjar krafsandet direkt, fast då ska katten ut igen. Dvs, den hade egentligen inget större behov av att vara i just det rummet, bara kolla till det litet. Även toalettdörren ska ju helst stå öppen, alltid...:angel: Och mina katter har alltid haft kattkompisar runtomkring, men krafsandet består vid stängda dörrar.

Mitt tips till dig är att låta marsvinen vara fria under natten i ett annat rum än sovrummet, så att den dörren kan vara öppen och ni kan få sova hela natten. Har ingen smart lösning på själva krafsandet utan jag tror det är en del av kattens beteende, att ha koll på läget - överallt och alltid.

Mitt tips till dig är att låta marsvinen vara fria under natten i ett annat rum än sovrummet, så att den dörren kan vara öppen och ni kan få sova hela natten. Har ingen smart lösning på själva krafsandet utan jag tror det är en del av kattens beteende, att ha koll på läget - överallt och alltid.

Vad är det som säger att katten inte krafsar på den dörren istället då?;)

Mina är hopplösa, dörrar får på inga villkor stängas, då krafsas det, hoppas på handtag (och öppnas, även låsta dörrar) gärna i kombination med protestskrik. Ena katten ser även till att öppna alla köksskåp och garderober på nätterna. Dom är varken understimulerade eller ensama. Jag får foga mig helt enkelt, får ju skylla mig själv som valt att bo i deras lägenhet och får följa deras regler =alla dörrar öppna;) Jag har faktiskt tagit bort sovrummsdörren och köksdörren...

Har ingen lösning på TS problem, förstår att marsvinen behöver vara lösa och jag skulle inte heller våga ha dom utan uppsikt med katten men jag tror inte det löser problemet med en katt till, då blir det bara två katter som krafsar på dörren.

Vad är det som säger att katten inte krafsar på den dörren istället då?;)

Mina är hopplösa, dörrar får på inga villkor stängas, då krafsas det, hoppas på handtag (och öppnas, även låsta dörrar) gärna i kombination med protestskrik. Ena katten ser även till att öppna alla köksskåp och garderober på nätterna. Dom är varken understimulerade eller ensama. Jag får foga mig helt enkelt, får ju skylla mig själv som valt att bo i deras lägenhet och får följa deras regler =alla dörrar öppna;) Jag har faktiskt tagit bort sovrummsdörren och köksdörren...

Har ingen lösning på TS problem, förstår att marsvinen behöver vara lösa och jag skulle inte heller våga ha dom utan uppsikt med katten men jag tror inte det löser problemet med en katt till, då blir det bara två katter som krafsar på dörren.

Joo, jag sa ju just det att katten ifråga kommer antagligen fortsätta att krafsa, men om marsvinen kan vara i ett annat rum kan katten fokusera på en EN ANNAN DÖRR! Dvs, TS får sova utan att bli störd i sitt sovrum. Sedan får man väl slipa den andra dörren eller sätta på en skyddande krafsplåt om det oxå skulle vara en del av problemet med krafsandet.

Frågan är hur stort TS bor, jag skulle lätt höra att dom krafsade, oavsett vilken dörr dom krafsade på... Ska man sätta krafsskydd på dörren rekomenderar jag tjock gummi (sån som ligger på golvet i vissa stall), den är ljuddämpande och dessutom brukar katterna inte gilla att krafsa på det.

TS bodde ju rätt stort. Hurvida TS blir störd eller inte av att ha katten krafsandes på en dörr till ett annat rum kan vi nog inte svara på. Men man kan nog sluta sig till att det är bättre om det är på en annan dörr än sovrumsdörren...;)

Frågan är hur stort TS bor, jag skulle lätt höra att dom krafsade, oavsett vilken dörr dom krafsade på... Ska man sätta krafsskydd på dörren rekomenderar jag tjock gummi (sån som ligger på golvet i vissa stall), den är ljuddämpande och dessutom brukar katterna inte gilla att krafsa på det.

Jag kan svara på lite frågor om TS ;) Jag bor i tvåa med dörr till badrum och sovrum, inga andra dörrar finns nere i lägenheten i dagsläget. Skulle jag flytta dörren till vardagsrummet skulle katten få relativt liten yta att spatsera runt på. I dagsläget står dessutom lådan där. Att ha marsvin i vardagsrummet är ingen bra idé, det finns alldeles för mycket sladdar och otyg.

Som någon nämnde: Att skaffa en katt till känns som att gå från en krafsande katt till två :grin: Vi har haft ett h*lvete med den här katten som kissade ner hela vår lägenhet innan vi kasterade henne så föreslår jag inför sambon att skaffa en katt till åker jag nog ut på gatan :grin:

Vaknade 04:25 inatt av att krafsandet började för natten. Gick upp och byggde en mur av gamla flyttkartonger som gjorde att jag fick sova ett tag till. Situationen är inte direkt hållbar...

En annan fundering: Vi flyttar eventuellt ut sängen till vardagsrummet för att göra arbetsrum istället. Hur är det med rumsavdelande skärmar, tar sig katten över sånt? Hon är helt fantastisk att mysa med dagtid men sambo vill verkligen inte ha henne i sängen om nätterna... Krafsa på skärmen lär hon ju lära sig.

Här är för övrigt vårt spektakel:

21522738.jpg

Vår katt gjorde precis samma sak tidigare, började runt 4 snåret och krafsade tills jag släpte ut henne vid 7 då jag gick hemmifrån. Men en dag fick jag nog. Jag parkerade vid dörren när hon började krafsa och så fort hon gjorde det så öppnade jag dörren hastigt och sprutade med blomsprutan (den fina sprutan såklart) och efter tre dagar med X-antal duschar så slutade hon.
Detta tips fick vi av våran veterinär, så jag anser inte att detta skadae yrvärdet.

Duschsprutan ja...det kan ju vara värt att testa! En del katter (läs Aramissen + familjär räkfrossa) bryr sig dock föga om blomsprutan om det är något de verkligen vill. Då kan man hålla sig för skratt...

Åh, en till med samma problem. Vi har fyra katter, två av dem krafsar på dörren så fort de hör väckarklockan. Men vi vill ju snooza :eek: Tror att de helt enkelt vill att vi ska gå ut till dem, men det är en ful ovana ändå :devil:

Sussie krafsar på mig. Det betyder att jag ska lägga mig på rygg så hon kan ligga på min mage! Och att gå ut och fodra är det inte tal om.:devil:

Vår katt gjorde precis samma sak tidigare, började runt 4 snåret och krafsade tills jag släpte ut henne vid 7 då jag gick hemmifrån. Men en dag fick jag nog. Jag parkerade vid dörren när hon började krafsa och så fort hon gjorde det så öppnade jag dörren hastigt och sprutade med blomsprutan (den fina sprutan såklart) och efter tre dagar med X-antal duschar så slutade hon.
Detta tips fick vi av våran veterinär, så jag anser inte att detta skadae yrvärdet.

Blomspruta hjälper föga. Jag har prövat att gå upp, öppna dörren och ryta åt henne också. Då blir hon rädd, backar två steg och sen springer hon mellan benen på mig in i sovrummet och hoppar upp på sambos ansikte. Mer eller mindre.

Hon avancerar, i natt började hon krafsa strax efter 02.

En sak som jag tänkte på; har hon mat framme hela tiden? Om inte kanske det kunde vara en idé så hon är lugn o harmonisk i magen iaf. Sen kanske hon vill in till er ändå och pussa sambon...

Hon vill helt enkelt in till er. Såna var mina också i början, min lösning var att släppa in dem. Det var ju mysigt att ha dem i sängen:o:love:

Men den lösningen väljer inte du - och då tror jag helt enkel att det bästa är att göra ingenting. Låt henne krafsa men ge ingen respons. Att du hoppat upp och skrämt henne eller byggt kartongmurar - även det ger henne lön för mödan.

Så även om det blir en jobbig period med krafs (öronproppar?) så tror jag att hon ger sig till slut om hon inte får nån som helst respons på sitt krafsande.

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 690
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 360
Katthälsa Igår skulle jag skriva om en av våra katter. Den som höll på att göra oss galna med sina jämranden och skrik. Men så öppnade vi upp ett...
Svar
0
· Visningar
3 266
Senast: et_flickan
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 908
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama