Kraffts foderrådgivare?!

L

Lord Owen

Jag vet att kraftt har en massa olika foderrådgivare runtom i sverige. Är det någon här som anlitat/anlitar någon av dem? Är de duktiga/dåliga eller bryr de sig bara om att man ska köpa kraffts foder? :smirk:
 
Sv: Kraffts foderrådgivare?!

Det beror helt på vem du får på tråden sas. En del är jätteduktiga, andra inte lika duktigare.

Jag bad dem på kul räkna på unghästens foderstat. De ville då dra NER hösilaget och istället öka kraftfodergivan (och då med Krafft-produkter såklart). Jag ser ingen anledninga tt inte ge henne fri tillgång på hösilage (som har bra värden och bra kvot) och sen täcka upp md kraftfoder för glappet mellan hur mkt hösilage hon orkar äta och vad hon behöver få i sig. Och jaga nvänder förresten gärna Kraffts produkter, så jag har inget emot dem (tvärtom).

Men andra här på forumet har fått rådet att ge mer hö istället och minska krftfodret för det blir billigare så.

Så det beror helt på vem du pratar med.
 
Sv: Kraffts foderrådgivare?!

Jag har bett en av dom räkna foderstat åt en av mina hästar, bara för att få se vad jag blev rekommenderad av dom.
Jag kan ju säga som så pass att den personen rekommenderade onödigt mycket kraftfoder (naturligtvis Kraffts).
 
Sv: Kraffts foderrådgivare?!

Har bara en "nära" rådgivning, och den var totalt åt skogen.
 
Sv: Kraffts foderrådgivare?!

Den foderrådgivare jag råkat på (skickade ett mail till krafft mest på skoj) rekommenderade 8 kg hö, och 2-3 kg krafft groov till mitt fullblod....

Ehhh, dyrt och dåligt förslag eftersom jag hade såpass bra värden att min totta kunde stå på fri tillgång på höt, behövde bara komplettera med 0,7 kg av en krafft-produkt..
Bättre för hästmagen också :smirk:
 
Sv: Kraffts foderrådgivare?!

det var det jag trodde, att de mest skulle försöka kränga på en en massa krafft produkter :smirk: . inte för att krafft skulle vara dåligt men helst av allt vill man ju att hästen ska klara sig på hö och annat grovfoder och lite grann kraftfoder :smirk:
 
Sv: Kraffts foderrådgivare?!

Man kan ju förstå att de vill att man ska använda Kraffts produkter, de är ju trots allt anställda av dem. De går inte heller ut med att de skulle vara oberoende foderrådgivare.
MEN de borde kunna ge vettiga foderstater ändå, med det hö som finns plus komplementera med Kraffts produkter. Utan att rekommendera "dåligt".
 
Sv: Kraffts foderrådgivare?!

Jag kollade med en rådgivare bra på skoj sas, för jag tyckte jag fick ihop min egen foderstat hyfsat. Hon tom tyckte att jag kunde öka på ensilaget och inte bara öka kraftfodret. Vi var i stort sett överens om min foderstat fast hon hade nog kunnat lura på mig lite till. Eller kanske inte?
 
Sv: Kraffts foderrådgivare?!

Jag tycker att dom oftast ger lite konstiga rekomendationer när det gäller foderstater.

Och för "oss" som kan detta själva är inte detta ett problem... Det är ju bara att inte bry sig om den rekomendationen...
Men
Då har vi dom som inte kan och som tror att denna foderrådgivare är expert på detta och litar på denna person till 100% för att dom inte kan själv. I dessa fall kan ju hästen bli mer eller mindre "lidande" beroende på hur rekomendationen ser ut.
Jag har stött ihop med riktigt dåliga rekomendationer.
 
Sv: Kraffts foderrådgivare?!

Hade en foderrådgivare ute i vårt stall när vi fick "problem" med vårt grovfoder. Kan säga att jag gillar INTE Krafft och var lite skeptisk men då jag är väldigt intresserad av foder och framförallt grovfoder till häst kom jag naturligtvis på mötet. Får säga att jag blev förvånad över hur kunnig hon ändå var.
Nu var hon ju ditkallad för att diskutera just vårat grovfoder och hon påpekade faktiskt att hon ju inte var där för att prata Kraffts foder(!!) men då jag hade "provocerat" fram ett svar ang min häst så nämnde hon att ett av deras foder eventuellt kunde hjälpa.

Sen att hon lämnade broschyrer och info från Krafft störde mig inte. Däremot blev hon lite grinig när jag ifrågasatte Krafft och undrade varför de tex inte har fler fullfoder i müsliform där man faktiskt kan SE vad man ger hästen. Då började hon dravla om hur krångligt det blir för de med flera hästar om de måste tilläggsfodra med mineraler och grejer. Jag kände det som om vi enmanshästägare inte var av intresse utan att Kraffts produkter är framtagna för att underlätta för de med stora stall och många hästar.

Ska man vara petig så är det ju SÄLLAN en foderstat går ihop utan någon form av tillägg av mineraler, protein el energirikt tillskott. Därför tror jag inte på fullfoder i dess verkliga betydelse och därför inte heller Krafft.

Men summan av mitt inlägg är att jag blev förvånad över hur påläst och duktig hon var och att hon INTE propagerade för Kraffts produkter förrän det provocerades fram. Visst i en del föreslagna foderstater tycker jag att det kunde ges mer grovfoder men då hade hon bara lagt till havre, inte sina egna produkter alltså.
 
Sv: Kraffts foderrådgivare?!

Jo jag har faktiskt varit mycket nöjd. Senast jag frågade om lämplig foderstat för nytillskottet fick jag svaret 14 kg hösilage (utan kraftfodertillskott alls) om hästen bara hann äta det... När jag får sådana svar ibland blir jag mycket mer benägen att fråga igen. Vi kanske har tur att ha en bra variant av rådgivare? Jag har inte hört någon häromkring som inte fått påpekat för sig vikten av mycket grovfoder t ex. Sen använder jag gärna Krafftprodukter när jag behöver dem (har t ex haft en liten dam som blev alldeles elektrisk av havre men fungerade super på GROOV).
 
Sv: Kraffts foderrådgivare?!

Har inte kommit i kontakt med särskilt många av dem, någon har varit vettig medan andra har gjort sitt bästa för att sälja hela sitt sortiment och minimera grovfodergivan.

Jag har full förståelse för att de bygger foderstater med sina produkter. Vad jag INTE respekterar är när de säljer in produkter som inte behövs (tre olika pellets ur deras sortiment till en hobbyhäst?), ger rådet att ge LITE grovfoder p g a förstoppningsrisken - känns rätt oseriöst...
 
Sv: Kraffts foderrådgivare?!

Först och främst så får man nog ändå vara berädd på att anlitar man en rådgivare från ett företag som säljer foder så får man räkna med att de förespråkar sina egna produkter.

Jag har fodrat med Krafft i flera år. Jag tycker att det är bra med helfoder. Jag vill inte ha en massa olika burkar och säckar i stallet. Smidigt oxå att bara behöva åka till ett ställe för att handla foder.
 
Sv: Kraffts foderrådgivare?!

Ska på föreläsning med Peter Odmark från Krafft som klubben ska ha,
den kommer vara i slutet av Jannuari. Så innan dess kan jag inte uttala mig om
vad jag tycker.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
506
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
462
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp