Krafftfoder + Bete?

P

Pontiac

Hejsan!

jag har sett att det fins en annan tråd här om just detta men jag vill fråga lite andra frågor med så jag gör en egen tråd...

Ger ni era hästar krafft på sommaren när de går på bete dygnet runt?
förra sommaren gav jag min häst kraftfoder efter ridning bara, räcker det? jag rider nästan alla dagar i veckan fast typ 2 veckor får han vila. när han vilar får han inget krafftfoder.
Räcker det att ge han krafftfoder en gång per dag när man rider, eller måste han få mer mat?

tacksam för svar!
 
Sv: Krafftfoder + Bete?

Spätt gräs innehåller (räknat på torrsubstans) mer näring än vad kraftfodret gör.

Förutsatt att betet verkligen räcker till så att din häst får äta sig mätt så ska det mycket till innan du behöver ge extra foder av något slag.

Hoppa du över kraftfodergivan helt och gör något roligt för pengarna istället.
 
Sv: Krafftfoder + Bete?

hur mkt gräs behöver han äta varje dag då? om jag inte ska ge honom krafftfoder.
 
Sv: Krafftfoder + Bete?

Hej!

Det är svårt att svara på. Det beror på betets kvalitet (gödslat mm), hur hårt du rider, vad du har för häst etc.

Jag personligen brukar inte ge extra kraftfoder på bete till de som rids (fölstona får lite extra kraftfoder varje dag) men så ser mina ut som fotbollar! :angel:

Mvh / Fia
 
Sv: Krafftfoder + Bete?

Du akn inte hålla koll på hur mkt gräs han äter dagligen... ;) (de äter väl ca 30-50kg/dygn beroende på hästens storlek )

Men HULLET har du ju koll på. Håller han sig bra i hull så betyder det att han får i sig tillräckligt av energi pch protein. Magrar han ur så behöver han stödfodras med kraftfoder. Så lätt är det!

Gräs är det ultimala för en häst att äta, det mest näringsrika som finns och det lättaste för dom att smälta.
 
Senast ändrad:
Sv: Krafftfoder + Bete?

Hästar ska käka gräs! ;)

Om han behöver kraftfoder så märker du det!

Jag ger min ponny en deciliter pellets efter ridning bara för att han ska "få nåt gott"... :D
 
Sv: Krafftfoder + Bete?

Ge hästen kraftfoder om den behöver det, men bara därför. Om hästen faller ur, alltså.

Att ge vissa dagar i veckan är inte så bra, det är bättre att ha ett veckosnitt och ge samma mängd varje dag.
 
Sv: Krafftfoder + Bete?

Till den häst som jag tävlar en hel del med under sommaren så ger jag kraftfoder efter jag ridit, dom dagar jag rider. De andra hästarna som bara rids vanligt klarar sig bra på endast bete ifall betet är tillräckligt kraftigt.
 
Sv: Krafftfoder + Bete?

Jag ger havre när jag rider. Inte för att han behöver det för hullets skull, han i stort sett rullar fram :o men han är så förbannat sommarLAT! På vintern är det fart på honom och lite korn räcker långt som kraft, men på sommaren så blir han som en snigel med ledgångsreumatism eller något åt det hållet. Han får ett kg havre innan ridning och lika mkt efter. Inget när han vilar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp