K

knasenknas

vad används krafft oil till? och vad använder man krafft salt till?

används e-vitamin bara till hårt arbetande hästar?? har ju hårt att det är bra att ge när man håller på att bygga muskler :crazy:

Sv: krafft

En i stallet ger Krafft Oil till sitt fullblod för att han ska lägga på hullet
Salt ger man väl till hästar som behöver salt men som inte vill ha saltsten

Jag köpte de tre dunkar som granngården hade halva priset på. I fortsättningen kommer det att bli nån annan olja. Ger det till mitt taniga sto (unghäst som importerades för några månader sedan).

Olja är ren energi, och kan alltså ges till hästar som behöver extra energi för att hålla hullet, eller till hästar som har ett så stort energibehov att de inte kan äta tillräckligt stor mängd strå- och kraftfoder för att tillgodose det behovet.

Olja är ren energi, och kan alltså ges till hästar som behöver extra energi för att hålla hullet, eller till hästar som har ett så stort energibehov att de inte kan äta tillräckligt stor mängd strå- och kraftfoder för att tillgodose det behovet.

Saltbehovet kan de flesta normalpresterande hästar tillgodose genom att själva välja att slicka på saltstenen. Men vissa hästar äter för lite eller för mycket av den, och då kan det vara bra att ge det tillsatt i fodret i lämplig dos.
Kraffts salt är i storförpackning och är säkert prisvärd (har inte koll på priset...), men det fungerar precis lika bra med saltet som finns att köpa i vanliga matbutiker.

Normalt sett är det bara hästar i lite hårdare träning som kan behöva extra E-vitamin, men det är ju individuellt.

E-vitamin är fettlösligt och kan överdoseras. Ha alltså koll på andra eventuella vitaminkällor, t.ex mineralfodret, om du vill ge extra E-vitamin.

pinky skrev:
.

E-vitamin är fettlösligt och kan överdoseras. Ha alltså koll på andra eventuella vitaminkällor, t.ex mineralfodret, om du vill ge extra E-vitamin.

Vitamin E är visserligen fett lösligt men lagras inte i levern och för stora doser är inte giftiga såvitt man vet. För stora doser som tas in genom munnen hamnar bara i träcken och påverkar inte hästen, bara plånboken. HH

Det var intressant! :idea:

Har lärt mig att alla vitaminer som är fettlösliga är skadliga (belastar organen, risk för att störa upptaget av andra mineraler och vitaminer osv...) att överdosera.

Då behöver man alltså inte vara så rädd för överdoser, om de inte är väldigt stora?

Ja just E-vitamin en låg toxicitet. Allt, även vatten, är ju onyttigt i jättedoser men någon toxicitet öht för Evitamin genom munnen har jag inte sett (trots letande) Däremot är det troligt att det ges onödigt mkt. Det tycks vara 2 situationer som E-vitaminstatus är särskilt viktigt för häst – de första timmarna efter födelsen och när målsnöret ska sprängas.. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 389
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25