Krafft vs Hippo

F

Francess

Jag har ju hitintills bara använt mig av Kraffts produkter (och är nöjd med dem) men har blivit lite nyfiken på Hippo. Finns det någon här med erfarenhet av båda som kan dela med sig av sina erfarenheter och synpunkter?

Vilket av Hippos sortiment motsvarar tex Krafft Groov och Pluss Grön (fd Breed)? Hur ligger Hippo till kostnadsmässigt jämfört med Krafft?

Tacksam för svar! :)
 
Hippo Alfa har nästan precis samma värden som GROOV, tror det bara är någon vitamin och mineral som skiljer dom åt om jag inte tänker fel nu :confused:
Hippo Alfa ligger lite billigare i pris också :)

Sen vet jag inte om dom har nåt så kraftigt som krafft breed :smirk:
 
om du vill jämföra fodersorterna finns analysgarantin på hemsidorna till respektive foderföretag.
 
En skillnad är stl på pelletsen, hippos är betydligt mindre.

Krafft Nya Groov: MJ 10 smrp 125 ca 6 p 5 mg 3
Krafft Breed: MJ 10 smrp 200 ca 20 p 10 mg 8

Hippo Alfa: Mj 10 smrp 135 ca 9 p 5 mg 3,5

För 25kg hippo alfa betalar jag 135kr. Vad jag förstått är Kraffts produkter dyrare?
 
Jo, de är dyrare men så är det också 30 kg i säckarna. Frågan är ju vad kg-priset är på respektive! Det är ju det intressanta. :)
 
135 kr för 25 kg Hippo Alfa = 5,40 kr/kg

160 kr för 30 kg Nya Groov = 5,33 kr/kg

Fast det är klart, man får lite mer protein och kalcium i Alfan.

mvh Jessica
 
Jag vet att jag kollade produkterna....

...men jag kom fram till att det var mer lönande att fortsätta med Kraffts produkter ändå...eftersom det ändå var mer lönande per/kg.

(ja... alltså jämfört näring och kostnad per kg)
 
Hej.

Jag har tidigare fodrat med Krafft Groov och har nu bytt till Hippo Alfa, och jag tänker inte byta tillbaka. Jag är helnöjd med Hippo Alfa. Den ger mer protein per MJ än vad krafft Groov gör. Iofs ger ju Nya Krafft Groov nästan lika mycket, men inte riktigt.

Dessutom innehåller Krafft´s produkter överlag mer havre än Hippos produkter vilket är toppen på en pålle som min, som inte behöver extra energi utan mer protein.

Det är mina synpunkter.
 
Jo men jämför Hippo Breed och Kraffts Breed...så var det ganska stor skillnad på innehållet.Iallafall enligt om man jämför hemsidorna.
 
Hippo ALfa är det överlägset bästa fodret jag stött på. Det verkar av nån anledning hålla hästarnas magar i superbt skick.Alla gillar det och det blir inte sånt där tråkigt damm i botten på varje säck.
 
Även 1 kr skillnad i kg-priset kan ju bli rätt mycket om man har flera hästar...många bäckar små heter det ju! :D
 
Men det verkar det ju inte vara enligt de andras uträkningar? Du får kanske räkna om igen! Fast, du skulle väl sälja dina hästar, eller? :confused:
 
Ja, jag blir bara mer och mer intresserad av att prova! Men det får bli efter betet isåfall. Finns ju ingen anledning att byta foder så här några veckor före. :)
 
Det är ju lite olika fodersorter ju, Breed är ju hos krafft ett kompliteringsfoder...medans Hippos Breed är ett fullfoder. :o

Jag var för snabb att kolla och tog för givet att Hippos Breed var kompletteringsfoder också...och då blev ju värdena lite annorlunda...hihi :D

Något foder som jag hört mycket gott om är ..."Competition Rider mix"....jag minns inte vad bolaget heter men de har ju avelsfoder också.Hästarna blir väldigt fina på detta och konstigt nog ofta på ganska små givor.Så det måste vara ganska kraftfulla saker tycker man?Jag har dock inte provat än...kanske man skulle ge det ett försök...hm. :idea:
 
Japp hästarna ska säljas... ;)

Min sambo är alldeles för rädd för stora hästar...det funkar helt enkelt inte...som du vet kan man inte alltid i alla positioner lösa allt på egen hand...tex lasta sto och föl självt är ganska svårt!

Kommer förhoppningsvis en spekulant ifrån Norge i helgen.
 
Krafft Groov (gamla) o Hippo Breed är relativt motsvarande. Min häst äter gärna Breed men inte Groov, så för mig är valet Hippo. Och sist jag räknade var det billigare också, men jag har inte kollat nu så jag är inte säker. :)
Och Hippo breed är det som fått min häst att sätta hull, innan har hon alltid varit tunn trots både mängder med foder och olika sorter, och uträknad foderstat.
 
Tråkigt när det inte fungerar som man tänkt. Ska hålla tummarna för att du får bra köpare till dina fina hästar.
 
Min pålle blev snarare sämre i magen av Alfan. :confused:

Bytte (sakta) i och för sig 750 gr Krafft Breed mot 1,5 kg Alfa, för att få mer energi, så det kanske var mängden som var orsaken och inte fodret i sig.

mvh Jessica
 
Så, nu har jag kollat upp priserna hos min lantmannabutik. De tar 120kr för Hippo Breed och 123,75kr för Hippo Alfa. Dvs 4,80/kg för Breed och 4,95/kg för Alfan.

För Krafft Groov tar de 153kr = 5,10/kg och Pluss Grön 227,25kr = 7,57/kg.

Har dock inte analyserat innehållet närmare ännu, har inte hittat produktblad som jag kan lägga sida vid sida! Men det är ju ingen brådska heller.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 191
Foder & Strö Jag har sedan urminnes tider använt mej av Krafft grund till mina hästar. Jag är nöjd med fodret och har inte haft några större problem...
Svar
9
· Visningar
1 222
Senast: Mystofflan
·
Foder & Strö Har just räknat ut min hästs foderstat med hjälp av en foderbok och kom fram till att han får mer energi och mer smrp än hans "behov"...
Svar
5
· Visningar
799
Senast: Kaki
·
C
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av vad som är bäst av krafft groov och hippo breed? Är det överhuvudtaget någon skillnad av betydelse på dem...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Senast: toughcookie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp