Krafft vs Fibergi

P

PrinsArvid

hej.
har nu haft min häst i tre månader.
han är en föredetta travare som jag rider ca 6 dagar i veckan.
när jag fick honom var han ganska omusklad så jag satte igång med långaskritt-turer, klättring och även cavaletti.
vi håller fortfarande mest på att bygga muskler och rider i skogen, jag ska bara fritidsrida på honom men vill ändå att han ska vara i bra form och kondition.
nu till min fråga, förra ägaren gav honom havrekross(eller om det var kornkross),betfor mineraler och fri tillgång på hö.
när jag fick honom så började jag med att ge honom fiberg bas,havre och 9kg hö.
nu idag så har jag efter mycket velande köpt krafft grov vad tror ni om de?
har tänk ge de istället för fibergi och havren.

jag tycker att det här med foder är ganska svårt.
jag kan tillägga att jag tyvärr inte har analyserat hö,och har ingen möjlighet till detta heller, men det hö vi har nu är verkar bra.

oj det blev kanske lite långt måste lära mig det där ,det här är min andra tråd här på buke :smirk:

Sv: Krafft vs Fibergi

Nya Krafft Groov innehåller mer smältbart råprotein än Fibergi. Protein behövs för att hästen ska kunna sätta muskler. Skulle valet stå mellan dessa foder hade jag valt Krafft av den anledningen.

Jag vet inte anledningen till att du inte kan få analys på höet men det skulle faktiskt kunna spara dig pengar att analysera, även om du behöver betala hela kostnaden själv. Agrilab tar 425 kr.

Jag har tex gett ca 2 kg lucernhack och 1 kg Krafft groov per dag i onödan hela hösten... Gav det för säkerhets skull eftersom analysen dröjde.
Det visade sig att höet innehöll både mer energi och protein än lucernhacket....!

Dvs jag har SÄNKT MJ/protein-kvoten med lucern, inte riktigt det vanliga scenariot...

Så nu sparar jag nästan 15 kr per dag på att kunna plocka bort krafftfodret. Några av dessa kr lägger jag på mer hö till den ena hästen medan den andre även har fått sänkt högiva (lagt till lite gräsfröhalm där).

Så på 30 dagar sparar jag (om jag räknar på 12 kr/dag) 360kr...
Analysen kostade mig personligen 130 kr....
Jag har sen i oktober lagt ut 1600 kr i onödan på foder som jag inte behövt....

Så en analys kan vara välinvesterade pengar, även om man bortser från hästens hälsa och bara ser det rent ekonomiskt, och det gäller ju både om man har höga värden i höet eller låga.

Sv: Krafft vs Fibergi

Om du vill veta skillnaden i siffror kan jag hjälpa dig lite med en jämförelse.

Du skriver inte hur mycket du ger av fibergi och havre men jag räknar på ett kg av var. 1 kg fibergi bas innehåller 11 Mj 67 gram smbrp, havre 9,8 och 87. Totalt 20,8 Mj och 154 gr smbrp.

Du skrev inte heller vilken av groovsorterna du ger nu. Nya Groov ger 10 Mj och 125 gr smbrp och "vanliga" Grooven 9 Mj och 90 gr smbrp. För att göra det enkelt så räknar jag även här på 2 kg. Nya Grooven ger då 20 Mj och 250 smbrp, vanliga Grooven 18 Mj och 180 smbrp.

Slutsatsen blir då att Grooven ger något mindre Mj men mer smbrp oavsett vilken av sorterna du väljer. Då du vill bygga muskler så skulle jag i så fall rekommendera nya Grooven som har bäst innehåll av smbrp. Hoppas det var till någon hjälp i alla fall...
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej på er!! Jag har äntligen efter mycket provridningar hittat min nya häst! Han kommer hem om två veckor och jag är överlycklig! Jag...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Masse
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka