Krafft sport? Eller krafft energi + sport?

M

moalin

Eller bara kraft energi? Jag söker mer framåtbjudning i hästen.

Hästen ifråga äter 2 kg krafft groov 125 om dagen + 1 liter torr betfor.

Vill nu veta mer om sport eller energin? Har hört flera hästar som blivit piggare av energin men kan man ha det som basfoder? Typ 2 kg om dagen, men ersätta med extra mineraler också?

tack för hjälp:bow:

Sv: Krafft sport? Eller krafft energi + sport?

Havre ger mer energi, billigare än pelleterat krafft foder, men vill du ha de mer koncentrerat och ge liten mängd för att uppnå maimalt resultat kanske Krafft Energi är bra, ingen erfarenhet av de.

gå in på kraffts hemsida och så jämför du energi innehållet i de olika fodren... et är det enklaste sättet. då vet du hur mkt du ska ge din häst av varje för att den ska få sig tillräckligt med energi...

Tack, mer svar?

Använder krafft sport till mitt sto, tycker att det fungerar bra på henne, hon blir lagom framåt och pigg.. Tidigare har hon blivit överladdad av havreprodukter men nu använder hon den på ett annat sätt verkar det som ;)

Eller bara kraft energi? Jag söker mer framåtbjudning i hästen.
Framåtbjudning kan mycket väl ha att göra med hur hästen äter men jag tycker att du ska ta kontakt med en kunnig person som känner din häst och som vet hur man lägger ihop en bra foderstat.
Din häst kan också vara uttråkad p.g.a. ensidig träning, t.ex. bara dressyr, bara hoppning o.s.v.

Hästen ifråga äter 2 kg krafft groov 125 om dagen + 1 liter torr betfor.
Jag blev minst sagt chockad! Hästar kan dö om de får torr betfor, jag tycker att det är konstigt att din häst lever överhuvudtaget!

Har hört flera hästar som blivit piggare av energin men kan man ha det som basfoder?
Typ 2 kg om dagen, men ersätta med extra mineraler också
Du kan inte bara ge din häst en sorts Krafft och ge extra mineraler om dagen, använd t.ex. Krafften, lagom mineraler, stråfoder och betfor.
Vissa mineraltillskott kan vid för högt intag ge förgiftning p.g.a. innehåll av selen (Det är inte skadligt i rätt mängd).
Det brukar stå på hinken hur mycket varje häst ska ha.
Använd dessa direktiv, de som tillverkar fodret vet hur deras produkter fungerar.

[HIGHLIGHT]SLUTSATS:[/HIGHLIGHT]
- Ta kontakt med en kunnig person som kan arbeta ut en foderstat
- Fundera över om du har ensidiga övningar/träningar med hästen
- Sluta ge torr betfor (Din häst kanske mår dåligt p.g.a. detta???)
- Överdosera aldrig mineraltillskott
- Om du tänker börja ge din häst havre, korn eller liknande, låt det svälla med betforn, häll bara på lite extra vatten.

Men är du tokig? 1 liter torr betfor som självklart BLÖTS. Men måttet är i TORR!

Hästen rids INTE ensidigt så det är inte träningen det är fel på.

Höet innehåller nästan ingen selen alls så hästen får tokosel en gång i veckan...

Jag har precis samma problem som du,vill ha mera framåtbjudning,så igår var jag på Lantmännen och pratade lite med deras foderexpert.
Har tidigare haft Krafft Sport men blev nu rekommenderad att fortsätta ge Krafft Sport + Krafft energi,som ska ges endast ett par deciliter av.Man kunde öka på upp till en halv liter sa hon.
Kommer nu att testa detta och se vad det ger.

Vore jättetacksam om du kunde rapportera lite hur det går här!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 341
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 606
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31