Krafft protein

L

Linnuzzi

Är det någon som vet vad en säck krafft protein kostar?? Om ni använt det, tycker ni det har fungerat?? :confused:
 
Ungefär ca 300 kr får du betala för 30 kg.
Har fungerat kanon på min, har dock bytt nu till hippo alfa och soja, blir mycket billigare
 
Kan det vara 136 för 25 kg.
Jag tror att det ligger nånstans där.
Min äter 2.0 kg alfa om dagen och 0.3 kg soja, samt 1.5 kg hackad lucern plus hö/hösilage.

När han åt kraffts produkter åt han 2.8 kg nya krafft groov
0.7 kg krafft protein och 1.5 kg hackad lucern.
Så den nya foderstaten är betydligt billigare
 
Hippo Alfa och krafft protein skiljer sig ganska mycket.
Alfan har 10 mj och 135 g smrp medan krafft protein har 12 mj och 330 g smrp. Mineralerna skiljer det också en del på.
Har du väldigt lågt proteinvärde i ditt grovfoder?
 
Ja det har du helt rätt i, men jag bytte ut mitt protein mot soja och grooven mot hippo alfa, så där blev det nog rätt.
Men är det mycket protein man behöver så är krafft protein eller soja det som ger mest protein
 
Jag har räknat och om man får en proteinsäck för runt 340 kr för 30 kg blir det nog billigare med protein. Då får jag ge 0,4 kg protein + 1 kg korn annars får jag ge 1,5 kg Hippo Alfa...
 
Ungefär 300 spänn.
Funkar vet ej,har varken sett något possitivt eller negativt av det.
 
Krafft Protein brukar P äta och det fungerar bra, visst det är dyrt men hon blir fin i hull och fin i musklerna av det.

Har ätit Hippo Alfa en period nu i brist på annat och är inte vacker längre :(
 
Vi ger det till stooora 5-åringen som behöver mkt byggstenar för att kunna muskla sig. Har verkligen gett bra resultat.
 
Fast inte kan man jämföra hippo alfa och kraft protein!!??
Jag har hippo som grundkraftfoder, och sen soja eller krafft protein som proteintillskott, då mitt hö är värdelöst när det gäller proteininnehåll.

Ser ingen skillnad nu mot förut, han åt krafft groov då, men hippo nu, samt soja, har gjort det nu ungefär 1 1/2 månad.
 
Det var lite det som var poängen med mitt inlägg :)

Ponnyn behöver dessutom inget kraftfoder, bara mer proteiner för att balansera upp foderstaten.
 
11 kr per kg låter svindyrt. Om man ser på analysen skulle man kunna tänka sig att det var större delen soja som kostar en bråkdel. Låter som samma affärside som deras olja.
Någon som vet vilka råvaror som ingår i krafft protein, enligt senaste bestämmelserna om foder måste innehållet anges (inte hur stor andel av varje men vilka råvaror).
PL
 
Jag ger krafftrprotein till unghästarna då grovfodret har en kvot på ca 6:an. Vi betalar ca 11,50 kr/kg på ODAL. Det bygger på potatisstärkelse tror jag men även soja.

Cissi :bump:
 
Skillnaden mellan kraft protein och soja ska vara proteinkällan. Att KP innehåller en "skonsammare" proteinkälla. Nu minns jag såklart inte vilken, kan det vara potatisprotein? Nä, jag minns inte.

Men det är det som ska vara argumentet för krafft protein, att det är en skonsammare proteinkälla än soja.

Jag har ingen aning om innehållsdeklaration etc eftersom jag inte ger det. jag skulle dock kunna tänka mig att ge det till en häst som krävde stort proteintillskott (eftersom man behöver ge liten mängd) men som inte gillade soja. Men soms agt, aldrig behövt ens fundera på KP =) (eller soja heller för den delen)
 
KP innehåller det protein som blir över när de tillverkat Potatismjöl, dvs nästan bara potatisprotein utan stärkelse.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
923
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp