Krafft Protein vs Sojamjöl

Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Kolik kan ju hästar få av vad som helst om det görs tvära foderbyten. Vänjer man bara in sojan försiktigt så tror jag inte att det ger kolik, detta gäller ju allt foder.

Bästa sättet att minska risken för kolik är att ge mycket grovfoder och alltid fri tillgång till vatten. Grovfoder behövs för att hästens mage ska fungera.
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Det står på sojasäcken att den bör förbrukas innom fyra månader från tillverkningsdatum (som brukar stå på sidan på säcken). Jag har haft en äldre sojasäck hemma och sojan i den var det inget fel på, den luktade, smakade och såg precis ut som den färska sojan så förvarar man bara säcken mörkt och svalt så tror jag att den håller sig längre än 4 månader. Man kanske inte ska spara den i ett år men 5 månader istället för 4 tror jag inte är någon fara.
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Alltså ungefär 75gr/dl...

Det är ngt jag är rätt säker på att jag har vägt mig fram till tidigare, ligger bak i minnet ngnstans :)

Tror maxgivan är 100gr/soja per 100kg häst men det är jag inte säker på.
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Bara en tanke.

Det är ju inte bra för människor att äta för mycket sojarodukter och soja är väl inte direkt nåt som ingår i hästens naturliga föda.

Jag försöker själv äta så lite sädprodukter (soja äter jag sällan ändå)som möjligt av bla följande anledning (snodde förklaringen på Fredrik Pauluns sida eftersom jag tyckte att den var kort och koncis. http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=648 )

"De argument man kan ha mot spannmål och baljväxter är deras höga innehåll av lektiner, som är en typ av fiber. Enligt vissa teorier kan lektiner öka tarmens genomsläpplighet för ämnen i maten som inte är fullständigt nedbrutna. Om mycket icke-fullt nedbrutna ämnen passerar genom tarmen och ut i blodet kan detta öka risken för allergier. Lektiner förstörs dock till stor del vid tillagning. Personligen tror jag att lektiner i baljväxter inte behöver utgöra något problem i praktiken så länge man kokar dem väl. Baljväxter är dessutom rika på fibrer, långsamma kolhydrater, bra proteiner och fetter. Dessutom innehåller de mycket vitaminer, mineraler och antioxidanter. När det gäller spannmål är det väl lite mer tveksamt eftersom spannmål ofta används i bröd och därför inte kokas, vilket innebär att mycket lektin är kvar i brödet."

Vi ger ju spannmålet färskt (eller i allafall inte kokat) till våra hästar.
Det borde innebära att de får i sig ganska mycket lektiner.

Och precis som människor så har hästarna bara ätit säd- och soja
produkter under en väldigt begränsad tid, hästarna tom mycket kortare än vi.

Fler länkar:
http://www.medikament.nu/PDF-filer/8-02/staffan_lindeberg.pdf
http://www.medikament.nu/PDF-filer/4-03/autimmuna_sjd.pdf
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Kort sagt ännu en anledning att verkligen lägga ner tid och energi (och ekonomi) på att hitta ett bra grovfoder för att kunna dra ner på kraftfodermängden till ett minimum!
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Om man bara hade möjligheten :cry:

Jag skulle spara massor av tid och faktiskt även pengar om jag kunde få köpa eget hö till ponnyn. Men det finns ingenstans att förvara det och jag skulle troligen inte få motsvarande avdrag på stallhyran heller...

Betalar omkring 500kr extra varje månad för att få till foderstaten för att höet är så dåligt (inte hygieniskt utan näringsmässigt).
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Jag ger tre av mina hästar soja för att få upp proteinet i foderstaten. Främst för att det är billigt!
Ingen av dem har någonsin reagerat negativt på sojan. Har naturligtvis lagt in det försiktigt till att börja med.

Hemma hos mig väger sojan 70 g per dl.
:)
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Min pålle har problem med sadelknutor,tror ni att soja kan vara dumt att ge honom?Behöver också mer protein i foderstaten...
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Hur mkt soja ska man ge per dag tro?
Vårt hö innehåller 62,9gram råprotein & 33,7 smältb.råprotein per kg.

Ger havre(0,5kg),betfor(2nävar),kli(3nävar) & krafft(nu grund,ska ge sport)ca0,4kg.

Tacksam för svar! :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 596
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 513
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp