Krafft Protein vs Sojamjöl

C

Ciazon

För att få min foderstat att gå ihop måste jag komplettera med protein. Jag har redan lagt på lusern, men kommer ändå inte upp i rätt proteinvärde eftersom värdena i höet är så dåligt. Jag vill inte ge mer grovfoder eftersom han redan får ca. 12 kg (inkl. lusern) och då undrar jag vilket av proteintillskotten som är bäst, Krafft protein eller sojamjöl, eller finns det något annat alternativ??? :confused:
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Om det finns något annat som du kan ge beror på hur mycket protein du behöver och hur många MJ du kan ge, dvs hur "koncentrerat" proteinfodret behöver vara (hur hög kvot det ska ha).

Jag "gillar" Hippo Alfa och kli om de bara behöver lite extra, men det innehåller inte på långa vägar så mycket som Kraft Protein eller soja. Krafft Breed (plus grön?) finns ju också.
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Vill också veta!

Var köpa och Vad är priset på Sojamjöl (värden/kg foder - 11mj 390smrp? - stämmer det)?

Krafft Protein = Granngården, 30kg säck, 369kr.

Hur mkt sojamjöl kan man fodra med/dag/mål?
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Hej!

Ska buffra upp proteinet i år med sojamjöl eller rättare sagt granulat som det mera är i formen. Betalar 141:- för 30kg.
Du bör inte ge mer än 100g per 100kg häst.

Rolle på Österlen
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Förutom soja och krafft protein finns Krafft Plus Grön (fd Breed) som har 10 MJ och 200g smb rp. Soja får man som sagt inte ge för mycket av, men det är billigare. Det går ju att blanda så man får ner kostnaderna lite...
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Jag har värdena 12,6 MJ och 380 g smb rp på soja. Det kanske kan skilja? Jag tror att man kan köpa soja på Granngården, men att man inte hittar det bland hästfodret.. Jag ska prova och köpa det där idag, hoppas verkligen att dom har...!!=)
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Jag köpte sojamjöl på Granngården igår.
30 kg kostade 175,12.
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Går det att få i hästarna sojamjölet?

Hur mkt väger sojamjölet? Ex 1dl?
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Sojamjölet som jag köpte på granngården var granulerat dvs små pellets. Mina hästar äter detta sojagranulat direkt ur handen om de får, de tycker att de är smaskens så det är inga problem att få i dom det!
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Aha! Detta soyagranulat, vad var det för värden på det?

Jag har inte sett det på foderavdelningen, är det ngt man måste fråga efter?
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Har inte säcken här men detta stod det som jag kommer ihåg gällande sojan på Granngården..

Wh 12 hur det omsätts i Mj vet jag ej, men det kanske ngn. vet.
Råprotein 47% Ca 0.3 P 0.7 råfett 2,7% vxt. 5.7%

Det står väldigt lite på säcken i sig.. Analysinnehållet kan variera från pall till pall, värderna är lika på varje pall men kan variera ngt. från en pall till annan.

Denna soja kommer från Brasiligen men det är ngt. företag i Västerås tror jag det var som står för förpackningen, vet ej om det kommer färdigt eller det kommer som bönor.

Men det kan man ju ringa och fråga företaget om man vill veta.

Vet ej med denna soja men med Hippos soja så väger ca 1,5dl 100g.

MVH/
 
Senast ändrad:
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Sojan finns inte bland hästfodret utan bland fodret till kor och grisar men funkar lika bra till häst. Det är soja och bara soja i säcken så värdena borde vara det samma som på sojamjöl.
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Om man ska ge 2,5 dl soja om dagen, bör man då sprida ut givan över fler måltider el kan hästen få allt på samma gång? Har det någon betydelse?
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Ger du bara kraftfoder en gång om dagen så går det bra att ge allt på en gång, jag gör det till mina hästar.
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Hakar på med en fråga också... Hur lång hållbarhet är det på soja? Jag hittar bara 30 kilossäckar och min häst skulle behöva 0,2 kg/dag bara... Dvs. att det skulle räcka i nästan 5 månader. Håller det så länge?
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

sweet, du verkar ha koll på detta med soja. eller nån annan såklart! jag har aldrig haft med det o göra men inser nu att jag måste ha rent protein till min foderstat då jag inte får den bra till hästen annars. finns det risk för kolik om man ger soja? hästen i fråga är liiite känslig, har haft rediga kolikanfall tidigare och legat inne på djursjukhus. (detta var dock ett tag sedan och det var under 'nedvarvning' från travet. hade ofta ont i magen på den tiden)
var på granngården idag o frågade lite men blev inte så mycket klokare. fick förslag på att komma en annan dag o räkna på foderstat. (jag svarade att det är redan gjort och jag behöver protein!) *suck*
jag vill ha upp hullet på hästen, han är tunn nu och jag ska sätta igång honom oxå...
hmmm...
är jag orolig i onödan eller!?
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

sissu skrev:
Wh 12 hur det omsätts i Mj vet jag ej, men det kanske ngn. vet.

Få se om jag kommer ihåg rätt från fysiklektionerna...

Energi räknas i

1 Ws (Wattsekund) = 1 J (Joule)
1 Wh (Watt-timme) = 3600 Ws = 3600 J = 3,6 kJ = 0,0036 MJ

Undrar om det inte var kWh (ja, samma enhet som elförbrukningen räknas i...) som var enheten...

1 kWh = 3,6 MJ

Eller står Wh för något helt annat :smirk: ...

De som bantar och räknar sitt eget kaloriintag vet säkert att

1 cal = 4,2 J (ungefär...)
1 kcal = 4,2 kJ

En häst som får i sig en energimängd på 84 MJ får alltså i sig 20 Mcal = 20 000 kcal...
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

grimur skrev:
Undrar om det inte var kWh (ja, samma enhet som elförbrukningen räknas i...) som var enheten...

Ja, så var ju frågan för vilken mängd värdet gäller... Antog att det var per kg, men kan vara per 100 g. Hur som helst tycker jag inte jag får riktigt vettiga värden.

12 Wh/kg = 0,0432 MJ/kg
12 Wh/hg = 0,432 MJ/kg
12 kWh/kg = 43,2 MJ/kg

Har nog missat något :confused: ...
 
Sv: Krafft Protein vs Sojamjöl

Hmmm, hur är det med reaktioner, alltså typ foderknölar tror jag det kallas??? Det fick iallafall min häst av sojamjöl jag fick prova med lusern till slut och då blev hullet bra. Men proteinvärdet vet jag faktiskt inte hur det blev, det var 7 år sedan så jag kommer inte ihåg :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 596
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 513
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp