krafft ponny

trygga_rut

Trådstartare
Hej
Finns det några här som fodrar med krafft ponny till "stor häst"??
Vad jag vill veta är;
Typ av häst?
Tränas/rids?
Lättfödd?
pigg/lat/nervös?
Muskelstatus?
Ålder?
MJ &smrp på grovfodret?

Possetivt och negativt (allmäna reflektioner)

Tack för hjälpen :bow:

Sv: krafft ponny

Min häst fick det förrut, för att hon var tjock :p
Hon är visserligen liten stor häst och nån slags connemara korsning eller liknande :p
Lättfödd, ganska hispig när hon känner för det, men ganska snäll.
"Dåligt"/lätt musklad och 10 år gammal.

Det positiva vet jag inte? Hon tyckte väl om det :p
Tycker inte det var något speciellt med fodret. Det är ju för lättfödda ponnyer (?) men tyckte inte det verkade fungera så spec. bra.

Tycker faktiskt hon blivit mycket fräschare sen jag bytte foder, så det passade nog inte henne helt enkelt.

Krafft ponny är bra om man har ett grovfoder med för mycket protein. Tyvärr är namnet lite dumt. Det är inte ett foder till alla ponnys.
Som med alla andra färdigfoder så är det bra om det passar grovfodret annars inte.
// Linda

Krafft Ponny är väl egentligen det mest onödiga foder som skapats.... Det är utvecklat ur missuppfattningen att ponnyer har ett lägre proteinbehov/MJ än sina större kamrater, vilket är alldeles totalt fel.
OM man har ett grovfoder som har såpass bra proteininnehåll att krafft ponny skulle kunna komplettera det, då kan man lika gärna ge enbart grovfoder eller ge tillskott av vilket sportfoder som helst. Detta eftersom proteinöverskott från grovfoder inte är skadligt...

Jag har använt EN säck krafft ponny och det var då jag hade en ponny med en käkfraktur, när han stod hemma efter klinikbesöket då han röntgats, medan rtgbilderna var iväg till expertis för utvärdering. Pålle kunde inte äta ordentligt, utan fick gröt bestående av uppblötta lusernpellets blandat med krafft Ponny. DÅ var det för att det kanske blev en onödigt hög proteinkvot, även om han inte mådde dåligt av det.... Men det är också enda gången och i princip aldrig mer...

Håller med Ameo!
Hade en lite gammal ponny när det här fodret kom ut och tänkte äntligen ett foder till min gamla man. Men jag behövde inte ens köpa det, bara läsa innehållet för att inse att det var till att kasta pengarna i sjön. Skulle nästan behöva behålla hela hans gamla foderstat ändå om jag tänkt fodra med det.

Svarar alla!!

Tack för era svar!
Jag tyckte det var intressant att ni har ganska lika uppfattning om fodret! skippar nog detta foder!
Jag tycker att det här med vilket foder som passar just min häst är jätte svårt..
Jag har analys, jag kan räkna ut o.s.v. ändå får jag gråa hår!!

Allt var lättare innan det fanns analyser:rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
791
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
714
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka