Krafft pluss grön till lättfödd häst

ankic

Trådstartare
Har fått nya analysen på höet; Om jag skulle använda mig av krafft grön pluss så skulle foderstaten vara bra. Inte behöva sätta till ngt mer .
Men nu säger flera att detta foder ger man främst till hästar som har svårt att hålla hull. Och så är det verkligen inte med våran, lättfödd o blir tjock bara av att se mat.
Är det verkligen så ?
Ska man inte ha ett täckt protein intag på lättfödda hästar?

Tack på förhand

Sv: Krafft pluss grön till lättfödd häst

Pga att höet har lågt protein värde, så det skulle bara bli för mycket energi .
Är det inte viktigt att man täcker både energi och protein intaget?

Du har rätt.
Även om hästen är lättfödd måste den ha sitt proteinbehov tillgodosett!
Det går alldeles utmärkt att ge pluss grön till en lättfödd häst om det är det som ger en balanserad foderstat.

jag ger min 5-åring groov 60 ,funkar super !då vet jag att han får i sig alla vitaminer och mineraler vill jag ha mer protein ger jag Lucern...

Jag förutsätter att du har ett grovfoder med högt proteininnehåll eftersom du kompletterar det med groov 60...
Själv hade jag hellre gett mer grovfoder i så fall och kompletterat med mineraler, sannolikt mycket billigare.

Har fått nya analysen på höet; Om jag skulle använda mig av krafft grön pluss så skulle foderstaten vara bra. Inte behöva sätta till ngt mer .
Men nu säger flera att detta foder ger man främst till hästar som har svårt att hålla hull. Och så är det verkligen inte med våran, lättfödd o blir tjock bara av att se mat.
Är det verkligen så ?
Ska man inte ha ett täckt protein intag på lättfödda hästar?

Tack på förhand

Bry dej inte så mycket om vad det står i reklamen och vad folk säger.

Ett grovfoder med lågt protein innehåll måste ju kompletteras och tycker du att krafft plus grön är det som passar in och du själv tycker att det är ett ok foder så ge det.

Man ska vara lika noga med att täcka protein behovet som energi behovet, men om man inte kommer upp i rimlig högiva utan att överstiga energibehovet så ger jag hellre mer hö än har energibehovet på exakt rätt, att tugga för lite ger inget välmående.

Varför det ofta rekomenderas till hästar som har svårt att hålla hull är för att de ofta inte kan äta tillräckligt mycket grovfoder för att täcka sina behov.

Som exempel har jag gett mitt sto på 6 år seniorfoder eftersom det var vad som passade bäst in just då;)
Hon behövde protein och glucosamin efter en skada och här fick jag allt i ett .

Tack
Då köper jag det .
Tycker att det är viktikt att i första hand ge så mycket hö som det går, låter 6.5 kg hö+0.8kg krafft pluss som en OK foderstat åt en lättfödd nordlandshäst på ca 400 kg?Eller är mängden 0.8 mycket ?

Tack
Då köper jag det .
Tycker att det är viktikt att i första hand ge så mycket hö som det går, låter 6.5 kg hö+0.8kg krafft pluss som en OK foderstat åt en lättfödd nordlandshäst på ca 400 kg?Eller är mängden 0.8 mycket ?

Om det är för mycket kan jag inte svara på utan att veta dina värden.
Men om du har räknat ut att det ska stämma så är det säkert rätt.

Men, min häst som väger 420 kg får 9-10 kg hö, (hon blir ett monster av kortare tuggtid) du kan inte höja högivan lite så att tuggtiden blir längre?
Det är ju svårt när protein innehållet i hö´t är lågt för det blir ju änu mer fel om man då kompletterar med halm för att öka tuggtiden.
Eller har de något att knapra på i hagen?
Typ sly och sådant så att tuggtiden ändå blir ok?

Jag har gjort så att jag bara använt mej av rena protein medel (mitt hö har en kvot på 2,9:crazy:) i år, just för att inte tillsätta mer energi än nödvändigt utan bara få upp proteinet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 792
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka