Krafft Och Betfor ????

P

Pampas

Hej ! Min häst har hela tiden sen jag köpte henne ätit obegränsat med hö och Krafft grov 125. Hon är jätte lätt född och äter på vintern ca 1kg Krafft per dag (och om hon tunnar ur, 0.5 - 1 kg lucern) Naturligtvis beroende hur mycket jag rider
Nu när vi inte har så mycket bete äter hon hö och sen får hon 3 -4 dl Krafft om dagen. Hon är fortfarande väldigt rund och go så jag kan inte ge henne mer Krafft för då spricker hon nog !!!! Min lite korkade fråga är då: Kan jag ge henne lite betfor tillsammans med Krafft foder ? Det känns så hemskt att ge 1 1/2 - 2 dl mat morgon och kväll....!!!! En tugga och sen är det slut !! Medans de andra hästarna mumsar !!! Larvigt kanske men ändå bara en fundering !:crazy: :crazy:

Sv: Krafft Och Betfor ????

Ja varför inte??. Lite energi och så är det oftas gott tycker hästarna. Det ska vara bra för magen också, tarmrörelserna.

Måste hon ha kraftfoder alls då om hon nu är så lättfödd? Vad har du för värden på ditt hö?

Min häst får just det, cirka 2-3 dl kraftfoder (olika från år till år), mineraler och morötter (ca 0,3 kg om man ska tippa vikten).
Sedan får hon hö cirka 9 kg samt halm.

Just nu får hon omkring 2 dl Hippo Musli samt mineraler. Hon går fortfarande på bete (vi har massor av bete kvar).

Min häst är en Nordsvensk på 600 kg, rids 4-5 dagar i veckan lätt till normalt och är perfekt i hull och i god kondis.

Senast ändrad av en moderator:

Nää, egentligen behöver hon inte Krafft foder än. Hon klarar sig bra på betet och lite stöd av hö. Det är bara att de andra i stallet ger mat morgon och kväll nu och då är det jobbigt för henne att inte få någonting alls i sin krubba....

Men du ger musli istället för Krafft nu på hösten så att hon ska få äta lite i alla fall...?? Sen när det behövs lite mer energi ger du Krafft senare i höst / vinter ??

Jag ger Miner Röd till min som tillskott, ger du extra b vitamin utöver de vitaminer du ger, vid pälssättning och fällning ??

Ja, lite betfor brukar inte skada, och hästarna tycker om det ;)

Men om det är "bara" för att du vill att hästen ska få nått i krubban borde du tänka på att ge morötter el äpplen istället.

För hästens del är det nog ingen fara om du ger den bara ett par dl kraft, om den får grovfoder efteråt/samtidigt.
Mat som mat.

Annars kan du ju ge nått som inte är så mycket energi/protein i (vad det nu är).. Jag ger min häst Kraft Pony nånting som är "bra" för lättfödda hästar.
:p

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 056
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 047
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har ett miniatyrsto som har problem med sina tänder, ska på återbesök 7/1. Hon har svårt att tugga och har de senaste dagarna slutat att...
Svar
13
· Visningar
3 241
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II