Krafft Müsli blå/Red Mills

Sv: Krafft Müsli blå/Red Mills

Jag provade det till min häst. Ingen succé direkt... Tyckte inte att jag fick ut effekt efter priset då han inte la på sig alls. Hästen gillade det, luktade gott och lång hållbarhet. Men det kanske fungerar till din häst :) Tror kanske att det är ett bra komplement om man kan riktigt bra hö som uppfyller behoven men behöver lite extra energi eller så :)

Min förra häst gick på det, och det passade henne jättebra. Fin i hullet och lugn i huvudet, hon blev lite knäpp när det inte var havrefritt. Sen hade vi ett väldigt bra hö, som nog spelade in i det hela med.

Jag är så snål så jag hade gett korn ist ifall jag inte ville ge havre ;) beror iofs på hur mycket man måste ge, kan vara svårt att få i dem större mängd korn.

Min lättfödda pålle som gillar det mesta tyckte int eom den muslin :p så för henne blev det i stället ett annat märke :)

Varför köpa ett dyrt muslifoder som är tillverkat på Irland när man kan köpa ett svensktillverkat till bättre pris och gynna producenter i närområdet och spara på miljön?

Jag tycker att det innehåller för mycket stärkelse. 40% är jättemycket. Har läst innan att din häst behöver kraftfoder för att få mer energi och jag hade valt något med förhoppningsvis hälften så mycket stärkelse. Om man går efter en foderbok som jag har framför mig så skall man inte överskrida 2 g stärkelse per kg häst per dag och det skall spridas ut på 3 fodertillfällen. Jämför man med t e x Dodson & Horrells muslisorter så brukar många ligga på ca 20% stärkelse.

Ja han behövde iaf en del energi för att hålla hullet. Hoppas på bättre hösilage i höst. Verkar lovande. Men iaf så har jag fodrat med D&H förut men är ngt dyrare och försöker få ungefär samma MJ/kg foder. De som säljer D&H i närheten ligger på fel håll jämfört med stallet och då blir det ännu dyrare/kg.
Har tillgång till krafft, Spillers, Mustang, Hippo. Är inte allt för glad att fodra med pellets.

fodrade med kraft blå musli innan, men efter en snabb koll på innehålls förteckningen så gick jag över till pelletsen istället, billigare och samma innehåll.

hästen gick/går bra på det.

Varför köpa ett dyrt muslifoder som är tillverkat på Irland när man kan köpa ett svensktillverkat till bättre pris och gynna producenter i närområdet och spara på miljön?

Ursäkta förvirringen... men är Krafft Müsli Blå och Red Mills samma foder alltså? :o

aha där ser man... vad onödigt. Jag blev lite konfunderad eftersom Red Mills gör en herrans massa foder.

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 011
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö När man hittar ett foder som hästarna funkar bra på och som inte gör hål i plånboken så ska det sluta säljas på granngården 🤷‍♀️🤦‍♀️...
Svar
9
· Visningar
1 581
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama