Krafft muskel

Pancakes

Trådstartare
Vad tycker ni om det, ni som fodrar med det?

Ska nog ta med det i ponnyns foderstat istället för lusernen som han fått tidigare. Han blir alldeles för rund med så mycket MJ som behövs för att komma upp i lagom mycket protein. Krafft muskel ligger visserligen lite över i MJ sett till kg foder men med så mycket mer smbrp att det inte kommer bli lika mycket MJ i ponnyn i slutändan.

Blöter ni upp det? Vad tycker era hästar om det? Något annat ni känner att ni vill dela med er av?

Sv: Krafft muskel

Visst är det samma foder som hette Protein förut?

I så fall är det ett bra foder, som funkade även för min "maghäst". Hon tål inte soja, så då är det ju bra att det finns ett sojafritt (förutom den lilla sojaoljan då) foder som ger bra med protein.

Jag blötlade det inte.

Jag har fått uppfattningen i gamla trådar att det är samma foder, ja.

Låter bra att det funkade till din maghäst, ponnyn har rätt känslig mage (i alla fall när det gäller typ hösilage och betfor i några större mängder).

Då rörde jag också ihop det i så fall, undra om det var Protein Plus (eller nåt liknande) som var det foder som bytte namn?

Krafft tog bort Krafft Protein bara för att folk hade svårt att hålla isär Krafft Protein Pluss och Krafft Protein, istället för att bara ge Krafft Protein ett nytt namn gjorde man också om den, höjde andelen protein och gav den ett namn Krafft Muskel, det har aldrig funnits någon likadan Krafftprodukt som Krafft Muskel innan!

Jag blötter upp upp det och har det uppblandat med mineraler och det går i utan problem.

Jag ger Krafft Muskel till min åring som behöver massor av protein. Han får 0.5 kg om dagen och det blir bara nån dl per fodring. jag blöter inte upp det. Jag förstår om man väljer att blöta eller fodra med tillsammans med betfor. Men gröt kommer ingen av mina hästar få äta förrän de är gamla och inte har tänder att tugga med.

kl

Väcker tråden lite och undrar vilken invänjningsperiod man bör ha på detta fodret?
Står inte ett smack (vad jag kan hitta...) på Kraffts hemsida och jag har ännu inte köpt fodret så är osäker på om det står något på själva säcken.

Min häst som aldrig visat tecken på känslig mage fick jag introducera Muskel till under 1½ månad innan han kunde äta 1 hg/utfodringstillfälle. Mammas häst med känsligare mage klarade av 1hg efter en vecka.

Man säger ju att det tar 2-3 veckor för en häst att vänja och ställa om magen för det nya fodret, gäller grovfoder lika mycket som kraftfoder.

Vet ni vad det ligger i för pris? (granngården har jag som återförsäljare)
Mina hästar tyckte dock inte att det var så gott när de fick smaka...
Och en anna sak, btw.. vet någon vad soja har för smrp och MJ? Och pris?

Vad jag har skrivit på min fusklapp här är Mj 12 smpr kan variera mellan 370-450.jag tror den vi har ligger på 380 gram. Priset för en säck soja på GG ca 270 kronor.25 kg säck.

Det var soja du menade värdena på?
KRAFFT muskel har ju typ samma värden isåf! MJ 12, smrp 370.
Soja borde vara billigare?
Varför tål inte en del hästar soja? Vad får de för symptom?

Mina hästar slänger sig inte över Muskel, de äter den utan att klaga men föredrar lucernen och äter den först och sen Muskel. Använder jag Muskel som beröm så visar ingen häst något av att Muskel skulle vara mindre smakligt. Man får ju ändå tänka att det är väldigt koncentrerat, tror det var därför min häst reagerade på en ½ dl med lös mage.

Han fick Krafft Protein förra året utan problem och hade inga besvär vid introduktionen.

Min häst åt krafft muskel när han under en period var tvungen att äta ett proteinfattigt hö (unghäst). Han åt utan protester, fick ge ca 0.5kg/dag.
Gav ca 300kr/15kg, räckte för min del en månad.
Eftersom den innehåller så mycket protein (370g smbrp/kg) så behöver man oftast inte ge mycket, och kan därför dra ner MJ rätt bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 053
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 648
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka