Krafft Muskel

Shaggy

Trådstartare
Ja så går då mitt favoritfoder Krafft Protein i graven. Det får en ersättare i Krafft Muskel som har en proteinhalt på 380g/kg detta säljs i 15 kg säckar och baseras liksom sin föregångare på potatisprotein.
Frågan är då bara priset. Jag har idag fått 2 olika prisuppgifter i 2 olika affärer. Det ena var mycket bra i sammanhanget men misstänksam som jag är så gick jag vidare till grannen och där angav de priset sisådär 3,30:- mer/kg än i första butiken. Frågan är då är det någon som har någon prisuppgift på fodret? Butik 1 tog 184:-/säck priset i butik 2 minns jag inte riktigt men jag hajade till och det låg en bra bit över 200:- över 230:- också har jag för mig.
Behöver jag nämna att jag köpte den enda säck butik 1 hade + deras sista KP säck :laugh:.

Sv: Krafft Muskel

Försäljningsnamnet säger ju allt : ) Jösses, är det lagligt med allt nuförtiden för att dra till sig ovetande köpare som handlar i god tro?

Krafft Protein, är i sin essens exakt samma som att fodra med korn. Lite mer lättsmält, annars är det i princip ingen skillnad.

Jämför detta med vad du betalar för korn om du köper det direkt hos bonden, så förstår du att det knappast är pengar som är värt sitt pris. Tyvärr.

Jag har god erfarenhet av Krafft P. Men som sagt, det är inget mirakelfoder oavsett vad folk tror, jmf med vanligt simpelt korn..... givetvis parat med en i övrigt korrekt sammansatt foderstat.

Fast hur menar du med att det är som att fodra med korn?

Korn har generellt 11,5 MJ och 85 gr SRP/kg foder. Dvs 7,3 gr SRP/MJ
Krafft Protein 12 MJ och 330 gr SRP/kg foder. Dvs 27,5 gr SRP/MJ.

Eller menar du bara rent 'effektmässigt på hästen'? Att de bygger lika bra muskler på protein från korn som de bygger muskler på protein från krafft protein/krafft muskel? DÅ håller jag med.

Men förstår inte hur du menar med 'i sin essens exat samma som att fodra med korn'?

Håller med dig. Hur kan korn bli det samma som krafft protein när näringsinnehållet skiljer sig så mycket? (och det skiljer ju väldigt mycket) Jag gillar KP när jag behöver komplettera för att få upp proteinkvoten. Det går ju inte med korn. Men om det bara har bytt namn till krafft muskel så gör det ju inget. spelar ingen roll för mig vad det heter om innehållet är det samma.

Ja så går då mitt favoritfoder Krafft Protein i graven. Det får en ersättare i Krafft Muskel som har en proteinhalt på 380g/kg detta säljs i 15 kg säckar och baseras liksom sin föregångare på potatisprotein.
Frågan är då bara priset. .

När jag tittade på en säck med K Protein häromdagen så var det vad jag kunde läsa ut sojabaserat. Soja stod i alla fall som första ingrediens. Jag ratade det pga av detta och beställde en säck med K Muskel.
Priset var dyrt! ca 270 kr/säck, men jag räknar med att det blir billigare per gsmbrp än lucernen.

När jag tittade på en säck med K Protein häromdagen så var det vad jag kunde läsa ut sojabaserat. Soja stod i alla fall som första ingrediens. Jag ratade det pga av detta och beställde en säck med K Muskel.
Priset var dyrt! ca 270 kr/säck, men jag räknar med att det blir billigare per gsmbrp än lucernen.

Du har nog blandat ihop tror jag? Krafft P innehåller INGEN soja alls (däremot lite sojaolja). Ingredienslista i fallande ordning: Potatisprotein, Vetekli, Lusern, melasserad betpressmassa, Vete, Havre (högfetthavre), Kli av skalad havre, korn, Fruktos, Betmelass, Sojaolja (av livsmedelskvalite), Lysin, Metionin.

Du kanske kollade på Krafft PLUSS Protein? DET innehåller soja som huvudingrediens. Det har dock helt andra värden än KP. (KPP = 220 gr SRP/kg, KP = 330 gr SRP/kg)

Krafft Muskel har fö precis samma innehåll som Krafft Protein. Det byter i princip bara namn, får (antar jag) ett något förändrat inbördes förhållande mellan ingredienserna och således ett högre proteinvärde och MJ.

Japp, effekt mässigt, precis som det du är inne på. Givetvis parat med en i övrigt passande foderstat.

kontakta närmaste legitimerad foder rådgivare (som inte är förankrad till att sälja ett visst märke), så får du samma respons : )

folk är så snabba att köpa varje reklam och försäljnings aspekt, och det är inte så lätt då man ju själv inte är ngn foderexpert såvida man inte själv är foder rådgivare med utbildning och hästägare samtidigt,vilket gemene man inte är.

Senast ändrad:

Det jag får höra vilken foderrådgivare jag än kontaktar (eller läser på SLU´s Hippocampus) är stärkelsehalten i korn, som inte gör det till det bästa fodret till hästar.

Ja det har jag fått höra många gånger också. Handlar ju också om hur stora givor och vad det ställs emot.

Där håller jag med, dock är ju KP framtaget för att utan det enorma MJ-påslag (och för den delen de givor det blir) kunna korrigera t ex en proteinbrist. Nämnas ska dock att soja är ett utmärkt val i sådana fall. Visst att vissa hästar inte tål soja, och då är KP ju ett alt, men generellt.

Men 'effektmässigt' så är jag förbluffad över t ex Krafft Grund (om de inte döpt om det), och en lång rad andra foder (Fibergi, Mustang - osv), som har EXAKT samma värden/kg som havre. Men kostar multum mer. Det förstår jag inte - alls. Krafft protein har ju ändå en plats som just proteinkoncentrat, men Krafft Grund osv 'färdigfoder' som har på decimalen samma MJ och SRP som havre och/eller korn - varför ge ett sånt?

vi är överrens.

anledningarna att ge ett sånt är som jag ser det a) en känsla att man får x resulat, baserat på marknadsföringen utan nödvändigtvis en kontroll kunskap bakom för att se om så verkligen är fallet, och b) generell tilltro till ett känt märke och dess namn på påsen, syftesmässigt (läs försäljningsmässigt)

Krafft muskel. Jag skrattar fortfarande. eller vrider mina händer : )

Men mackan, det begriper du väl att det är KLART de blir små belgian blue-hästar bara de får det :devil:

Krafft proteins försäljningsframgång är ganska intressant dock, just ur marknadsföringsaspekt. INNAN det kom var det 'inga större fel på soja'. Sen kom KP, och innehöll (innehåller) potatisprotein men inget soja. Och potatisprotein framhölls som markant mycket bättre, säkrare osv än soja. Det är absolut inget fel på potatisprotein, och det spöar SRP-mässigt soja med hästlängder. Dock är det dyrare än soja hur man än räknar. (Jag väntar ju på min säck med just potatisprotein).

Men 'plötsligt' så sprids en löpeld av 'soja är dåligt' över landet, och naturligtvis är då Krafft Protein bra iom potatisproteinet. Men betänk ingredienslistan - Potatisprotein, Vetekli, Lusern, melasserad betpressmassa, Vete, Havre (högfetthavre), Kli av skalad havre, korn, Fruktos, Betmelass, Sojaolja (av livsmedelskvalite), Lysin, Metionin.

Det är VÄLDIGT mycket 'annat' i fodret, som man teoretiskt utan större problem kan 'blanda ihop själv' hemma i stallet. Mängden potatisprotein är heller inte angiven, det enda man vet är att det är mer av det än någon av de andra enskilda ingredienserna. Men det kan vara 20% potatisprotein och 80% 'annat' t ex. Och om jag inte räknar fel, så kan det teoretiskt vara 8% potatisprotein, och 92% 'annat'. (8% pot.protein, 7,9% vetekli, 7,8% lucern osv.)

Så, man kan eg inte annat än på ett sätt beundra det.

ja det är smart.

särskilt tilltalar det ju de mindre insatta just med marknadsnamnet. blir som en bokstavlig översättning för de som eventuellt, av foderproducenten, anses ha problem med endera generell kunskap eller läsförståelse. skriv MUSKEL istället för protein, så har du eliminerat de som missat faktumet att protein är en grundsten för över huvud taget möjligheten att bygga muskler, eller för den delen - fungera normalt hälsosamt.

sen att inga muskler byggs oavsett, om resten av hästhållningen eller ridningen är undermålig, skit samma : )

soja är dåligt ur ett perspektiv -miljö perspektivet. Utöver det är det ett utmärkt komplement för behövande.

usch, jag tycker verkligen det är tragiskt.
men återigen - smart marknadsföring. Även om det är ett totalt idiot förklarande av förhoppningsvis, den större delen av hästägande sverige. Jag hoppas.

Men betänk ingredienslistan - Potatisprotein, Vetekli, Lusern, melasserad betpressmassa, Vete, Havre (högfetthavre), Kli av skalad havre, korn, Fruktos, Betmelass, Sojaolja (av livsmedelskvalite), Lysin, Metionin.

Personligen undviker jag alla pelleterade foder och s.k. müslin. De är dyra, dåliga och helt onödiga produkter. Grunden i en foderstat är ett bra grovfoder och sen kompletterar man endast med de näringsämnen som det eventuellt är brist på i grovfodret.

För dig och andra som har IR-hästar är det speciellt viktigt att undvika dessa foder. Vetekli, melasserad betpressmassa, vete, havre (högfetthavre), kli av skalad havre, korn, betmelass och sojaolja är absoluta “no, no” för en IR-häst.

Behöver man ett proteintillskott så är potatisprotein ett utmärkt alternativ. Korn är bland det värsta man kan ge en IR-häst (ca. 55% stärkelse!!!!!).

För dig och andra som har IR-hästar är det speciellt viktigt att undvika dessa foder. Vetekli, melasserad betpressmassa, vete, havre (högfetthavre), kli av skalad havre, korn, betmelass och sojaolja är absoluta “no, no” för en IR-häst.

Behöver man ett proteintillskott så är potatisprotein ett utmärkt alternativ. Korn är bland det värsta man kan ge en IR-häst (ca. 55% stärkelse!!!!!).

Jag vet, fast tråden gäller ju inte IR-hästar. SÅ mitt svar var inte riktat till dem. Men det är ju just IR-delen som är anledningen till potatisproteinet här (och tills jag fått tag i det får jag ge balansmineralen, men den innehåller 3% melass).

Hade han tålt soja hade han fått det, men nu gjorde han ju inte det vad det verkar och då är det få alt kvar tyvärr, och kraft P är ju verkligen inte en av dem.

Undrar också ang sojaoljan som no no för IR-häst då jag sett sojaolja eller majsolja rekommenderas flera ggr av rätt 'namntunga' källor till just IR-hästar i behov av mer MJ? (Vilket ju inte är ett problem här, få ihop MJ, men man stöter ju på båda sidor när man läser)

Soja vet jag är omdebatterat, det finns studier som visar på positiv effekt på IR, och studier som visar på motsatsen. Men sojaolja har inte dykt upp där? (Sen lär iofs det vara skillnad på ren sojaolja, och t ex några procent sojaolja som tillsats i annat foder antar jag, men..)

Svarar flera angående namnet Krafft Muskel!

Pratade med en av Kraffts rådgivare och hon sa att folk hade problem med att hålla isär Krafft Pluss Protein och Krafft Protein, både köpare och återförsäljare (inte alla förstås).
Sen passade de tydligen på att förändra produkten lite i samband med namnbytet, som man kan tycka lite vad man vill om!

Krafft muskel. Jag skrattar fortfarande. eller vrider mina händer : )

Jag skrattar också eller snarare mår lite illa. Bara namnet gör att jag misstänker att det blir dyrare :crazy:.
Angående KP så vet jag varför jag ger det (min häst är inte en tabellhäst vad gäller protein) samt att jag hellre ger det än soja av miljöskäl. Just nu fodrar jag dock med bägge delar av ekonomiska skäl.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Ridskoleryttare
  • Vilka mineralfoder finns det?
Tillbaka