Krafft Luzernmix - hållbarhet?

Q

Queens Proctor

Vet någon hur hållbarheten är i en öppnad bal?

Dvs är det ensilerat på något sätt eller mer att betrakta som hö ur hållbarhetssynpunkt?

Mvh QP

Sv: Krafft Luzernmix - hållbarhet?

det står väl på förpackningen?

annars brukar 3 mån vara rekommenderat..

men det är väl bara 25 kg i säcken.. och ger du så lite som ½ kg räcker den ju inte ens 2 månader..

Tack för svar.

Det står nog bäst-före-datum på balen, men det gäller säkert i oöppnat skick.

I vanliga fall behöver jag inte fundera på detta eftersom det går ca 1 bal om dagen.

Nu har jag en bal som jag öppnade för flera veckor sedan när hästarna sen släpptes på bete.

Eftersom det nu är mer sjö än bete i hagarna tänkte jag ta in hästarna över natten och undrar därför om jag kan använda den öppnade balen eller om den bara är att kasta. Det är ju olja i mixen också, men det luktar gott och ser bra ut. Har stått torrt.

Kanske bäst att ta det säkra före det osäkra och införskaffa en ny.

Mvh QP

det står väl på förpackningen?

annars brukar 3 mån vara rekommenderat..

men det är väl bara 25 kg i säcken.. och ger du så lite som ½ kg räcker den ju inte ens 2 månader..

Undrar om du inte tänker på det pelleterade kraftfodret, Krafft Groov etc.?

Mvh QP

det är INTE hösilage. det är torkat gräs som hackats upp och tillsatt olja.

så om inte det ser dåligt ut på något sätt så kan du nog lugnt ge det.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
890
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 023
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025