Krafft Lucern smrp stämmer inte..

sissu

Trådstartare
Ni som jag som blev glada över att de ändrat smrp på lucern pellets och strå kan sluta vara glada..och undrande.

Har pratat med dem idag om detta då det inte kändes som det stämde, och det stämmer inte, det är gamla embalage som är uppköpta och där står det tryckt smrp 110g men det är smrp 105g som stämmer..

De skulle försöka sätta dit nya klisterlappar med stämmmande siffror tills dessa "säckar" tar slut.
Så nya foderkataloger och hemsida är det som är rätt.

MVH/
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Annars så är Edel Luzern på 122g smbpr/kg för 2:50+moms ett finfint alternativ.
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Antar att det är pelleterat.. Vill ha strå och då är Hippos GPLucern högst med sina 110 smrp. Nackdelen är att det är så grovt att hästarna inte gillar det så speciellt utan pillar ut delar av fodret och lämnar resten.

MVH/
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Jo det är ju pellets.
Men det är ju bara att blöta upp det ordentligt.
Blandat med litet sädkross, så blir det finemang att hantera.

Och hästarna älskar det, inget blir över de fullkomligt sörplar i sig precis allt.
Det finns ju även fördelar med att ge blöt mat.
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Jag ger ovannämda pellets torr och överlåter blötläggnings ansvaret till individen. Vilket funkar det med....;)
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Ha, då har du inte träffat kräsna hästar.. Blött sörpel är inget för en "karl" det ska knapra, ju mer desto macho..Har provat att ge både torrt och blötit det innan givan, men inte ens det var nog, det blev söligt av saliv och av vattnet och det är äckligt!

Båda lika kräsna, sedan blir det ju mer i nattkrubban med strå så det räcker längre.

MVH/
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Jag skulle inte våga ge lusernpellets torrt.
Det sväller något oerhört.
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Till de kräsna, så blandar jag luzernpelletsen med litet betfor före blötläggning.
Och så rör jag ner sädkross och kanske litet vetekli i röran.
Det blir som müssli av det hela.
Och det ser jättemycket ut då det ju går i dubbelt så mycket vatten som pellets i gröten.
Det sväller till enorma mängder, mera än betfor.
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

5% ligger inom felmarginalen när man utfodrar.
Dessutom är ju det som står på säcken ett standardvärde, proteinvärde på lusern varierar ju med skördetid od som alla andra grovfoder har svårt att tro att Krafft lyckas få tag på partier med samma värde hela tiden.
PL
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Visst, men jag vill gärna kunna lita på vad det står skrivet även om det sedan finns utrymme för variationer inom varje säck.. Rätt ska va rätt enl. mig. Ska det va 105g så ska det stå 105g inte 110g eller 150g, sådant här har stort principiellt värde för mig..

Till inte ung.. För det första så är jag motståndare till havre och korn för det innehåller inte vad som behövs ha, det enda positiva är att det är billigt. Sedan passar det inte speciellt bra till höt, den ena ser spöken för några tuggor och den andra skulle rasa i vikt och gå hungrig.

MVH/
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Jag ger också lusernpellets torr, upplandad med övrigt foder i väldigt blöt betfor. Min häst VÄGRAR att äta upplött lusern, har provat och det var tvärstopp direkt, även fast det var upplandat med betfor och övrigt foder, hon bara nosade på gröten och såg väldigt äcklad ut, smakade inte ens. Har aldrig haft några problem att ge torr så det fortsätter jag med.
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Mina vill inte äta upp när det är blött av ngn konstig anledning.
Står och tuggar mycket omsorgsfullt en och en pellets istället. Det går inte undan, och därför så är jag inte orolig.
Det finns ju dom som menar att man kan ge betfor torrt också, bara hästen tuggar, har jag läst på nån Amerikansk häst sajt -men det gör inte jag.
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Du får nog komma med ändå BÄTTRE tips ifall mina ska äta, för dom äter inte om man blandar med betfor heller...*flin*
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Finns inget som säger att man SKA blöta lusernet, bara att man bör.
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

En häst i stallet fick foderstrupsförstoppning efter ha ätit torra lucerns pellets :crazy: Veterinären fick komma ut på jourtid och hjälpa den stackaren. Det blev en dyr måltid :eek:
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

För att hon inte äter det heller...

Sen får hon inga större mängder och hon äter långsamt. Och det går alldeles utmärkt att fodra henne med torr. Hon dricker också mycket i samband med att hon äter kraftfoder så jag är inte orolig.

Som sagt så bör man blöta lusernpellets men man måste inte.
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Rikkan skrev:
Du får nog komma med ändå BÄTTRE tips ifall mina ska äta, för dom äter inte om man blandar med betfor heller...*flin*
Man måste ju träna in nya foder.
Nyimporterade Islandshästar är t.ex. svåra att få att äta havre, äpplen och morötter.

En snöig hage med en hungrig häst i brukar vara en bra start.
Man ställer ut en bunke med maten i, och så väntar man.
Denna procedur kan behöva upprepas upp emot 10 ggr.

Jag har fått lov att träna in mina hästar på att äta den blöta gojjan.
Min gammelhäst MÅSTE lära sig att äta uppblött mat för sin överlevnad.
Han har börjat att få glatt senilbett, och har därför svårt att tugga sönder hel havre och hö. Och pellets kan slinka ner hela från dessa tänder utan räfflor i.
Har man inget val, så har man inte.
Men inte tyckte han att uppblött gröt var mat för en karl, han heller.
Vildhäst och allt som han har varit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp