Krafft= inga extra mineraler?

B&B

Trådstartare
Har bytt från havre, korn betfor och mineraler till Krafft grund. Innehåller detta foder nog mineraler för att utesluta extra mineraler?

Sv: Krafft= inga extra mineraler?

Det beeror helt på vad höet innehåller och hur mkt krafft du ger...

Hejsan! Kolla på baksidan av påsen, där står det på ett ungefär hur mycket just din häst behöver för att tävka mineralbehovet :) ger man tillräckligt med Grund så ska inga extra mineraler behövas. Det enda är om man vill ge extra vitaminer om häster behöver det, tex- b-vitamin. Lycka till :)

Det beror på hur mycket du ger utav krafften. Ståre på förpackningen. Däremot om du att hästen ska ha b-vitamin så får man köpa det vid sidan om.

Min häst får bara lite krafft för vi har kanon hö å till det ger jag därför 50 gram mineraler.

Genesis skrev:
Hejsan! Kolla på baksidan av påsen, där står det på ett ungefär hur mycket just din häst behöver för att tävka mineralbehovet :) ger man tillräckligt med Grund så ska inga extra mineraler behövas. Det enda är om man vill ge extra vitaminer om häster behöver det, tex- b-vitamin. Lycka till :)
Så enkelt är det inte, vilket inlägget ovan talar om också. Om det bara räcker med Grund eller ej beror på hur mycket höet innehåller av främst kalcium (Ca) och fosfor (P), hur mycket Grund som ges, eventuellt annat kraftfoder inkl. t ex betfor och vilken kvot man får mellan Ca och P. Enda sättet för att veta det säkert är att ha analysvärden på allt foder och räkna på foderstaten.

Okej tack för svaren.

Har läst på påsen, det var även därför jag kom på frågan eftersom jag såg att det i princip var samma innehåll i krafften som i mineralerna, fast lyckades inte räkna ut mängden.

Han får ett kilo om dan. (1-3 kg för hästar i lätt träning står det på påsen.)

Vårat hö är inte analyserat.

Jag tror väl inte iaf att man ska behöva ge extra mineraler och vitaminer. För det verkar det ju finnas tillräckligt av om man läser bak på påsen! Men jag har ett tips, om du ska fodra med kraft så blötlägg det som du gör med betfor. För det sväller till det dubbla! Och tänk att så gör det istället i magen om man inte blöter det innan. Inte tänkt på det förut men om man tänker efter. :)

Jag blöter alltid kraftfodret, men tack för tipset i alla fall :-)

Marika skrev:
Jag tror väl inte iaf att man ska behöva ge extra mineraler och vitaminer. För det verkar det ju finnas tillräckligt av om man läser bak på påsen!
Nu tjatar jag, men om de mineraler och vitaminer som är i Krafften räcker eller ej beror helt och hållet på grovfodrets värden och hur mycket man ger av det resp av kraftfodret. Enda sättet att vara säker är att räkna på foderstaten utifrån analysvärden. Ska det vara så svårt att fatta? :confused: Men OK, om man har tur hamnar man någorlunda rätt om man följer fodertillverkarens anvisningar och har ett "normalt" grovfoder och en "normal" häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 994
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 695
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 009
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar