Kr***ts nya müsli

lwt03001

Trådstartare
Är det någon som har provat den? Ska köpa den blå till min arab men Granngården hade inte fått hem den ännu. Någon som vet om man behöver komplettera med mineraler?

Sv: Kr***ts nya müsli

Om du behöver ge mineraler eller inte beror på vad ditt grovfoder innehåller och hur mycket du ger av müslin.

För att vara säker på att slippa komplettera med mineralfoder brukar man behöva ge åtminstone ett par kg:n av färdigfodret, vilket normala ridhästar sällan behöver.

Jag fodrar med Kraffts Gröna musli och tycker den är bra. Kompletterar grovfodret bra och hästarna älskar det. Bara positivt!

Bara plånboken som knorrar lite :D

Så här der den ut:

KrafftGrnMusli.jpg

Den ser mycket trevlig ut! Hoppas den blå ser lika bra ut! De får hem säcken på torsdag så då kan jag prova den!

är också intresserad av nya müslin. Min ena häst behöver lägga på sig lite, kan den gröna vara bra då?

Hej L!
Var inte han lite rund tyckte du senast? Behöver han verkligen kraftfoder till det bra höet du har? Tror att det kan vara slöseri med pengar... Om nu höet är så bra och han hålelr sig fin på det så skulle jag bara ge mineraler till med nån NÄVE av valfritt kraftfoder att blanda det i.
Bara tips!

Hallå Milly!:)

Jag vet... Men jag kan inte låta bli att hålla på med lite kraftfoder, han gillar ju mat i krubban! Och du ska se mitt hö, det är verkligen sjukt fint! Det tråkiga är bara nu att den andra hästen äter upp Opals hö i hagen så han får äta den hästens skithö.:( Då blir jag lite grinig.
Pratade med Krafft och de sa att man var tvungen att ge 2-3 kg för att det ska täcka mineralbehovet. Så jag fortsätter med mineraler för jag ger ju honom bara 0.5kg, det är ju ingenting. Det får han vara värd min fina pålle!

Jag vet... Men jag kan inte låta bli att hålla på med lite kraftfoder, han gillar ju mat i krubban! Och du ska se mitt hö, det är verkligen sjukt fint! Det tråkiga är bara nu att den andra hästen äter upp Opals hö i hagen så han får äta den hästens skithö.:( Då blir jag lite grinig.
Pratade med Krafft och de sa att man var tvungen att ge 2-3 kg för att det ska täcka mineralbehovet. Så jag fortsätter med mineraler för jag ger ju honom bara 0.5kg, det är ju ingenting. Det får han vara värd min fina pålle!

Ja men ge honom 0.5kg om du nu vill, det är ju mest din plånbok som får ta smällen (en LITEN smäll)! Och NÅT måste han ju ändå få i krubban ihop med mineralerna. ;)
Förstår det där... Jag tycker också det bara är KUL att hålla på med kraftfoder och det blir lätt lite tråkigt om man inte får hålla på med nåt. Korkad som man är. :D
Och klart att hästarna GILLAR det!! :d

Tycker den ser väldigt trevlig ut men också att den var väldigt dyr så jag håller mig till mina vanliga fodersorter :) .

Jag har inte provat, men en i stallet fodrar sin nordis med den müslin :) och han verkar tycka det är jättegott ;)

Tillägg; fördelen med detta foder är ju att det är Svenskt framtaget müslifoder också. Som är anpassat efter våra förhållanden, bättre ur alla aspekter tycker jag. Gillar dock Hippos müslifoder också och Hestekraft (som förvisso är danskt..) men det är ju bättre att det kommer fler svenska müsli sorter.

Min bäbis ska få prova när det andra är slut, har köpt två säckar grön.

Mitt avelssto skulle säkert älska det men det är för mkt havre i för att hon ska kunna äta det (blir inte knäpp, magen ballar ur). Hon tål inte spannmål så bra (stärkelsen är nog problemet).

Får man vara nyfiken och fråga om innehållet i respektive müslisorter? :) Vad är det gröna för något i fodret, ser ut som gurka? :D

Tillägg; fördelen med detta foder är ju att det är Svenskt framtaget müslifoder också. Som är anpassat efter våra förhållanden, bättre ur alla aspekter tycker jag. Gillar dock Hippos müslifoder också och Hestekraft (som förvisso är danskt..) men det är ju bättre att det kommer fler svenska müsli sorter.

Vilken musli var svensk menar du?
Om det är Kr**ft du pratar om så är den om jag inte är helt ute och cyklar tillverkad på Irland utav Red Mills med irländska råvaror.
Jag tror inte att Lantmännen/Fori har någon svensk muslitilverkning.

Har du inga mineraler alls i ditt grovfoder?
2-3kg för att täcka mineralbehovet? Hur kan dom yttra sig så? Det beror ju helt o hållet vad ditt grovfoder innehåller.
Jag ahr ex tillräckligt med mineraler i mitt grovfoder, varför skulle jag då ge extra samt stora mängder kraftfoder? För mig fattas det lite proteiner i grovfodret o det avhjälper vi med lite lusern, behöver inget kraftfoder alls eg.

Frågan är då om du ser till HÄSTENS bästa genom att ge honom mer foder än han behöver?

ja om 0,5 kg musli hör till extrema övermängder :angel:

med andra ord gör det knappast särskilt mkt till eller från i detta fallet.

TS; skulle aldrig slösa pengarna som kraffts kostar.
Hippo har havrefri musli 30 kg säck som kostar 146 kr.

Vilken musli var svensk menar du?
Om det är Kr**ft du pratar om så är den om jag inte är helt ute och cyklar tillverkad på Irland utav Red Mills med irländska råvaror.
Jag tror inte att Lantmännen/Fori har någon svensk muslitilverkning.

Det är jag ju i oförsig inte helt hundra på men jag trodde det. I alla fall så är den bättre anpassad efter svenska förhållanden. Citat från information om de nya müslisorterna "Innehållet av vitaminer och mineraler har avpassats för hästar som äter grovfoder från svenska jordar" .

Jag var t.ex. nyfiken på Dynavenas foder ett tag men insåg att det av flera skäl bara var dumt att köpa detta fodret när det fanns andra alternativ som var bättre. Men om man kikade på innehållet t.ex. så skulle jag behöva tillsätta div. mineraler för att det inte täckte behovet men det grovfodret jag gav (det fodret jag gav var ändå Bra!) för min hästs behov när hon var i arbete. Då kan man ju fråga sig vad som är vitsen med att köpa sig ett dyrt "färdigfoder" som importerats lång väg om man dessutom ska behöva pyttsa till extra saker när det inte är komplett?

Det är Red Mills ordinarie program som fått krafftsäckar.
Det skickas på bulk till Sverige och påsas upp på Foris foderfabrik
Inget fel i det i och för sig. Red Mills är ett mycket bra foder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 030
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka