kotsenskida

Messy

Trådstartare
kan hästen vara svullen i kotsenskidan?

min har varma, mjuka gallor mellan djupa å ytliga böjsenan i höjd med kotsenskidan...

eller är det gaffelbandet som är svullet?

någon duktig som kan reda ut begreppen...

jag = :confused:

Sv: kotsenskida

oj tack!!!! ska läsa

pratade med vet.. han tror det är gräsen.. men min har ju knappt ätit nått så jag vette fan :(

verkar inte vara det, hon har inte ont när man trycker, å är inte halt...

Kotsenskidan innehåller ledvätska och skyddar och smörjer böjsenorna. De svullnar inte, men vid irritation - antingen i själva senskidan eller i senorna - fås en ökad ledvätskeproduktion = galla i kotsenskidan. Även om skador kan uppträda på båda fram eller bakbenen samtidigt är det mindre sannolikt. Man ska alltså vara mest observant på ensidiga gallor.

Dubbelsidiga gallor i kotsenkidorna ffa bak är också en vanlig reaktion när hästar börjar gå på bete eller gräset växer till sig i hagen. Detta är helt ofarligt.

för ca 50-75kg mat sen så bytte jag till Hippo Alfa... kanske har en del med det att göra oxå?
Märks iaf på hullet (från spinko till helt ok)...
kanske bara blev olyckligt att det kom gräs samtidigt...

ahhh jag nojjar kanske för mkt... orkar inte med skit...

bak...
sen blir de varma å lite svullna efter ridning...

hur länge borde det ta innan det går över?

hon är varm å lite svullen bakom ganasherna oxå, trodde det var maskmedelt (kunde reagera så om medlet tog mkt mask)...
men vet. tror på gräset... benen var sen 1-2 veckor... ganasherna sen efter avmaskning (ponny reagerade lika dant)

Det lilla gräs som finns, avmaskningen eller foderbytet. Dubbelsidiga gallor i kotsenskidorna bak är inget att bry sig om i de allra flesta fall! Så sluta oroa dig!

Kan ta lång tid innan de försvinner förresten!

kan man vara lugn även om de blir varma efter ridning? å pulsar lite

som grädden på moset ska vi flytta i mitten av juni till bete... å hästen har inte gått på bete ännu... blir nog en kul reaktion

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 303
Senast: annikarun
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
271
Hästvård Hej, Har ett ungt sto på 5 år som nyligen fått diagnosen skada/inflammation i Manica Flexoria (stödstruktur till ytliga böjsenan) utan...
Svar
0
· Visningar
1 044
Hästvård Jag var hos veterinären med min häst för ca 3 månader sedan eftersom han var svullen över böjsenorna. Jag fick då reda på att han hade...
Svar
4
· Visningar
1 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka