Kotsenben, triangel märka häst..

K

Kirabell

Mitt halvblods sto har blivit sparkad och fått en fraktur/avsaknad av benbit på yttre kotsenbenet på VB, det är inte inflamerat och det händer i stort sätt ingenting. På röntgen sist visades en liten liten förbättring, men det går extremt sakta (börjar bildas lite brosk i "hålet") men vet. säger att man inte vet om det kommer bli bättre, inte heller om det väl blir bra om det då blir starkt nog att hålla för ridning.

Hon är inte halt längre men vi kan alltså absolut inte belasta benet och hon ska hellst box vila, i upp till 1,5 år. Hon går nu snällt och lugnt i hagen på dagarna med sin åring, hon är glad och visar inga tecken på att ha ont.

Någon med erfarenheter av liknande skador?

Vet. säger även att det visst finns en litne möjlighet att hon kan bli helt återställd " de svåraste skadorna bli ibland helt bra medans de lättaste går upp om och om igen", bör man vänta med att triangelmärka henne? Är det ens ett alternativ?

Vad innebär det egentligen när man väl triangelmärkt en häst, vad är tillåtet/och inte, hur och vad kan man då försäkra osv.?

Mkt. tacksam för svar!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kotsenben, triangel märka häst..

Min ponny fick en fraktur på båda kotsenbenen v. bak + att griffelbenet var av också. Han stod på boxvila i flera månader, sen gick dom in i leden och kollade hur det såg ut, brottet var läkt bra men tydligen så var ledbrosket skadat och veterinären sa att hästen inte skulle bli haltfri. i ville ändå prova och se om han skulle bli bra. Han triangelmärktes dock. Efter att han kom hem har han inte haltat ett steg, det är nu 5 år sedan och ponnyn var 19 år då det här hände. Han rids 3-4 dagar i veckan och är superfräsh och pigg. Jag ångrar bittert att vi triangelmärkte, har nu på senare år fått höra att kroppen ersätter ledbrosk. Tappa inte hoppet trots att det låter hopplöst, ha sunt förnuft och lyssna inte bara på en veterinär, ring runt och prata med flera.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 570
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 966
Hästvård Jag tror att jag har sveriges mesta oturs häst..o han är bara knappt två. Idag när jag åkte ut och hälsade på stod han med ett svullet...
2
Svar
28
· Visningar
3 658
Senast: Modett
·
Hästvård Hästen är 10 år, och utdömd och triangelmärkt förra året för en medfödd hasledsdefekt som upptäcktes när han var åtta år. Defekten gav...
2
Svar
31
· Visningar
3 616
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar