Kotledsvrickning

M

Muffe

För en tid sedan fick min häst en kotledsvrickning av det kraftigare/allvarligare slaget. Har varit på klinik och röntgat osv, ingen behandling för närvarande utan avvakta. Har blivit hemskickade med order om haggång men lugnt och återbesök om 3-4 veckor. Hästen är fortfarande mycket svullen och haltar i trav. Hur lång tid har det tagit för era hästar att komma tillbak igen efter en liknande skada?

Sv: Kotledsvrickning

Min vrickade sig i april, var först ordentligt halt ett par dagar, därefter oren så att det syntes ca en vecka och sedan oren så att det kändes om man satt på (skritt rakt fram på hårt underlag) men inte syntes ca två veckor. Hon gick också i vanlig hage efter fem dagar, med stödbandage.

runt 3 månader med vila och begränsat utrymme(sjukbox/hage). kanske hälften av tiden med behandling.

Ja, jag har börjat inse att det här kommer att ta lång tid. Problemet för oss är att det inte går att ha hästen på begränsat utrymme med lugn kompis (hoppar ut, springer till resten av flocken), utebox (galopperar runt i boxen hur tusan man lyckas med det på 4*4 m). Återstod gjorde neddrogad på box eller gå i beteshagen med de andra. Situationen tillåter tyvärr ej boxalternativet då jag jobbar mer än 100% och skulle kräva att jag promenerade hästen enl vet ett antal gånger under dagen och det hinner jag inte och har ingen hjälp att tillgå. Skrittar lugn i sin hage så länge den får gå med de andra men visst blir det inte den vila man skulle önska... får dock stå inne nattetid. Hoppas nu bara att detta inte pajar prognosen på sikt, har visserligen förstått att ledband och ligament mår bra av lugnt rörelse så jag hoppas på det. Hur lång tid tog det för "er" svullnad att lägga sig?

runt 3 månader med vila och begränsat utrymme(sjukbox/hage). kanske hälften av tiden med behandling.

Hoppsan , där ryker nästan hela sommaren. Min går på boxvila nu för det funkade inte med att gå i hagen med kompisarna. han är naturligtvis väldigt pigg och hungrig för han ska gå ner i vikt också. :devil:. Så promenaderna blir ett litet hell.

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 950
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 24/25

Hund, Katt, Andra Djur